Inlägg från: lisalove |Visa alla inlägg
  • lisalove

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Visst kan det ändras hur kroppen tar upp medicin efter en op? Jag har haft jätte många urinvägsinfektioner (UVI) i mina dagar. Hade en innan jag opades. Förra helgen fick jag Uvi igen och behandlades med antibiotika. Det blev bra, men i går kom den tillbaka. Fick en annan antibotika som jag senast åt i maj utskrivet. I går kväll fick jag stora röda blaffor på magen och insidan av låren som sved. Tror att jag hade feber också. Kände mig sämre än innan. pratade med sjukvårdsrådgivningen i dag och sköterskan sa att jag inte skulle fortsätta äta medicinen. Så i morgon uppsöker jag VC och hoppas på svar. Helt klart har jag ju fått en allergisk reaktion av något slag. Konstigt!

• lisalove
    Lalalong skrev 2010-09-26 18:56:53 följande:
    3 dagar (eller ja... 2 är det väl egentligen bara. Mån och tis... sen på ons börjar jag ju) och jag tror att min hjärna redan håller på att förbereda mig på det.
    Jag orkar inte äta och är inte sugen på något alls. Försöker passa på att äta lite gott och så nu, så idag t.ex. beställde vi hamburgare och pommes. Jag åt upp halva pommesportionen och tog två tuggor av burgaren. Proppmätt! Och det var inte ens speciellt gott...
    I går var jag ute och festade, drack gjorde jag visserligen en del. Men chipsen och godiset som plockades fram på förfesten smakade jag inte ens på. Mådde illa av bara tanken. I fredags var vi ute och åt med makens familj. Jag åt halva portionen jag bestälde in och tackade nej till efterrätten.

Det enda jag får i mig som förr är dricka... Cocca cola... Mmmmm... Det kommer jag sakna

Sen har jag en fråga till er som Opats på Ersta. Vilken OP tid fick ni på kallelsen? Och vilket tid fick ni sen? När fick ni veta vilken tid det blev? Jag misstänker att dom skriver 7 till alla?

Man får inte äta mediciner på morgonen står det. Det i kombination med att jag ska vara fastande (då får man inte dricka vatten ens väl?) funkar inte för mig. Då får dom verkligen se till att jag antingen får tiden kl 7 eller att jag får lov att ta min medicin. Annars vet jag inte vad jag gör... Utan medicin behöver jag bälja i mig 5-10 dl vatten i timmen för att må okej... fast det gör ju samtidigt att jag mår skit, för jag är uppsvälld i magen konstant, men då har jag i alla fall inte tanken på törst och att dricka som snurrar i huvudet konstant.

Jag funderar på om det är för sent att säga detta dagen innan när jag är där på inskrivningen? Eller om dom redan då gjort upp ett schema, i så fall måste jag kanske ringa dit nu och säga hur det ligger till.
    Vad tror ni?
    Du kan ju ringa dit och höra vad de säger om din medicin. Lite vatten får man dricka för att svälja ner tabletterna. Man får dricka klara vätskor som vatten upp till 2 timmar innan operationen.
    I min kallelse stod det att jag skulle infinna mig kl 7 opdagen, men dagen innan när jag träffade narkosläkaren blev det ändrat till kl 9. På själva op dagen sa dem att open skulle bli runt 13-14 någon gång, men plötsligt blev en op inställd och jag gick ner vid 10.30.
  • lisalove
    Mli79 skrev 2010-09-26 19:40:49 följande:
    För min del, och för en del andra som jag vet, så stod det kl 7 på kallelsen, och det gör det för 2-3 andra också. Så jag var andren ut och opades kl 12 ca. Var sådär lagom glad att behöva sitta och vänta i väntrummet i tre timmar De tar in fler på samma tid bara för att inte behöva vänta in nästa patient ifall någon uteblir.. Man får ju lite mediciner där (antibiotika bla) att ta med lite vatten, då borde det ju inte vara några problem att ta dina mediciner då heller? Jag hade förusatt att det räcker med att fråga dem under inskrivningen.

Jag tyckte att det var värst att vara fastade fram till inskrivningen, de sa till mig att blodproverna ska tas fastande. Kul när man hade en tid 15:00 och sen när jag kom dit så var det tydligen inte alls så viktigt det där med fastandet innan...
    Jag gick på eget iniativ till labbet när de öppnade vid 8.00 eftersom jag hade en tid vid 14. Det konstiga var sen att det inte var så viktigt att vara fastande. Jaja de borde nog skaffa sig lite bättre rutiner runt blodprovstagningen.
  • lisalove
    Mli79 skrev 2010-10-18 21:32:23 följande:
    Herrejisses vad jag tappar hår nu. Ska ringa till en läkare och be att få nåt bra vitaminpreparat utskrivet. Är det till vårdcentralen eller till Ersta jag ska ringa då?
    Jag tappar också drivor, inge roligt alls . Jag äter scilica tabl. som inte funkar, men just nu är jag i Kanada på utlandsstudier så det är alldeles för dyrt att gå till läkaren för det.  Jag blev i dag tipsad på apoteket om att man kan äta Zink mot håravfall, om det hjälper vet jag inte.
  • lisalove
    frökenKAJO skrev 2010-10-20 20:16:52 följande:
    För mig har det också segat! Oroa dig inte, det kommer.

Hur är det med zinkpreparat, kan man köpa det på hälsokosten eller måste man ordna med recept? Fasiken vad hår jag tappar.
    jag tror att det bara finns på hälsokosten numer, för jag sökte på FASS men där hade det avregistrerats. I ACO kvinna ingår det 12 mg zink, tror jag det var. I alla fall var det 80% av rek. intag. Jag läste att överskott kan leda till bla diarre, kanske inte allt för kul. Jag tror jag kommer kolla med en läkare innan. Zink finns naturligt i bla kött och nötter.
  • lisalove

ChokladMoshin: grattis till underverket! Hon var supersöt

Nettan1982: Jag vill gärna se dina bilder, så otroligt inspirerande. Jag ska lägga upp egna bilder så fort jag kommer till Sverige

• lisalove
    liizz skrev 2010-11-13 22:19:52 följande:
    Gokväll...här kommer en nykomling.

Var till läkaren förra veckan och bad om remiss till gbp så första steget är taget.
    Bara synd att de inte händer på en gång, man vill ju få det gjort när man väl bestämt sig.

Nån fler här som gjort eller ska göra op i lycksele??
    Hej! Min remiss blev skickad till Lycksele, men så fort jag fick remissbekräftelsen, så åberopade jag vårdgarantin. Min remiss skickades till Ersta/sthlm. Från det att jag var hos läkaren på VC till operation tog det ca 4,5 månad, istället för 1½ år som det ungefär tar i Lycksele. Min kompis som var hos läkaren på VC i jan-10 väntar fortfarande på bedömning, men den skulle troligtvis ske innan jul. Förlåt det besvarade inte din fråga, men jag tänkte i fall du ville veta alternativ.
  • lisalove

Full av förhoppning: Wow vilken kalaspingla! Men du var snygg innan också Men att också känna sig snygg är fantastiskt. Jag är på väg dit, men inte riktigt där än.

• lisalove
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-21 09:40:44 följande:
    Angående Omeprazol, jag delar kapseln och äter bara innandömet. När kan man börja svälja kapseln hel?
    jag svalde kapseln hel redan från början, eftersom min läkare/kirurg sa åt mig att göra det. Det var inga större problem, den glider ganska lätt. Prova med fil el liknande.
  • lisalove
    Tjohalia skrev 2010-12-02 20:10:46 följande:
    Tjoho!
    Mig ser ni inte ofta i denna tråd, jag är bara in lite då och då och skriver en rad så ni kanske inte minns mig... Hur som helst så fick jag min remiss för ca 10 månader sedan, var i början på juni på gruppinformationsmöte och sen dess har det varit tyst. I dag trillade en kallelse ner i brevlådan och jag ska få träffa kirurgen den 4:e januari!! Det står "avseende undersökning och information" i brevet, jag gissar att det är detta som är "bedömningsmötet" där jag får ett ja eller nej, och nu blev jag plötsligt så himla nervös! Jag har ju pratat lite smått om detta med dem (familj, vänner) som visat intresse och frågat och undrat (jag har inga problem med att berätta), men tänk om det nu helt plötsligt blir nej, vad 17 ska jag då säga till folk...

Ja nu fick jag skriva av mig lite, över till en fråga... Men kallelsen följde en lapp där det stod att jag inför detta besök ska gå till min vårdcentral och ta blodprover, tydligen fasteprover så jag får varken äta eller drick efter kl 20 kvällen innan. Är det nån som vet vad det är för prover som ska tas?
    De tar kolestrol som någon nämde, sen HbA1c (som ser hur ditt blodsocker legat under den senaste månaden/erna). På mig tog de även nått som ser hur lever och hjärta mår.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)