• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Jeanette 79

Hej tjejer o killar!

Undrar om det är någon på forumet som opererats på Calanderska i Göteborg?

Hur är er erfarenhet av det?{#lang_emotions_smile}

• sabina1983

Lite fråga..de här me proteiner e jhu jätte viktigt efter op..men i vilka saker innehåller de proteiner i. kött vet ja..men mer?? ha bara hålli koll på kolhydrater nu att inte äta de för mkt..kanske dum fråga nu men tacksam för svar

• Bellevue
    Zodic skrev 2010-05-13 10:15:55 följande:
    Det kan ju bara du avgöra. Frågan är ju varför du äter, jag tror få av de som opererar sig åt rätt jämt innan, men alla vet HUR man ska äta. Efter opn kan många inte äta så söta/feta saker och då blir det ju lite som en vändpunkt :)
    mrsErik skrev 2010-05-13 12:48:22 följande:
    jag var exakt som du, men i och med op kan ja inte äta så längre. det blev min räddning...
    Tack för svar!
    Ja, man blir ju tvingad till att sluta äta bärpaj tex bara för att....iaf vanliga portioner.
    Så det är ok att ha open som tvångsredskap, vad bra :)

Som du säger Zodic, VET jag ju hur jag ska äta för att bli smal...men det hjälper ju inte, för jag lyder inte mig själv.
  • hot fuss
    sabina1983 skrev 2010-05-13 14:29:51 följande:
    Lite fråga..de här me proteiner e jhu jätte viktigt efter op..men i vilka saker innehåller de proteiner i. kött vet ja..men mer?? ha bara hålli koll på kolhydrater nu att inte äta de för mkt..kanske dum fråga nu men tacksam för svar
    står i tidigare inlägg på samma sida
  • sabina1983
    hot fuss skrev 2010-05-13 14:43:29 följande:
    står i tidigare inlägg på samma sida
    Oj haha såg inte de..men tack då=)
  • kaylaSTHLM
    sabina1983 skrev 2010-05-13 14:29:51 följande:

Ägg är ett överlägset protein och billtig sen så är det mycket proteiner i räkor, all typ utav fisk, kassler / skinka, kalkonbröst och baljväxter och tofu som är vegetariskt ( svamp ) som finns att köpa som fryst färs eller i bitar men även som färsk och rökt. Oftast finns den färska att köpas i hälsokostbutiker

• kaylaSTHLM

funderade lite på att bli medlem i Viktklubb.se igen om nån månad bara för att få fram hur mycket proteiner saker inehåller..

• Echidna

Jag har en vän som innan sommaren är över ska genomgå en GBP operation. På vilket sätt kan jag stötta henne och "hjälpa" henne att hålla de restriktioner hon får från läkaren? Om jag till exempel vill ta en fika eller en lunch på stan, vad gäller för henne då? Kan hon äta vanlig mat när den flytande dietperioden är över? Vad ska jag tänka på i en sån situation?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • kaylaSTHLM

en fråga till er som minns hur det var de första dagarna efter att ni kommit hem.. hur länge hade ni kramp / håll i sidan ?

• ChokladMoshin
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-13 16:50:36 följande:
    en fråga till er som minns hur det var de första dagarna efter att ni kommit hem.. hur länge hade ni kramp / håll i sidan ?
    Hade det inte alls.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)