• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mli79

Ni ErstaOPade, vad gjordes dagen innan OP? Jag fick reda på att jag skulle dit dagen innan för provtagning, men fick ingen tid. Jag antar att den kommer med kallelsen men den kommer inte med posten förrens på måndag och jag hade tänkt att boka flyg redan nu.
    Är det bara provtagning eller är det läkarbesök också?

• lyckligjanuari
    Mli79 skrev 2010-05-13 18:48:58 följande:
    Ni ErstaOPade, vad gjordes dagen innan OP? Jag fick reda på att jag skulle dit dagen innan för provtagning, men fick ingen tid. Jag antar att den kommer med kallelsen men den kommer inte med posten förrens på måndag och jag hade tänkt att boka flyg redan nu.Är det bara provtagning eller är det läkarbesök också?
    provtagning samt träffa narkosläkare och sjukgymnast
  • lyckligjanuari

Ni som inte opererades på Ersta hur länge efter operationen behövde ni äta flytande? och sedan pure? Hur gick det?

• Mli79
    lyckligjanuari skrev 2010-05-13 19:01:30 följande:
    OK, då antar jag att det är bäst att vänta med att boka flyg tills jag har fått alla tider. Träffa narkosläkare, sjukgymnast och ta prover + extra prover pga studien... känns som om det tar lång tid.
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-13 19:19:01 följande:
    OK, då antar jag att det är bäst att vänta med att boka flyg tills jag har fått alla tider. Träffa narkosläkare, sjukgymnast och ta prover + extra prover pga studien... känns som om det tar lång tid.
    Jag skäms för att jag förmodligen är heeeeelt ouppdaterad och låter väldigt obildad
    Men har vulkanen på Island slutat... vulkana sig? (haha, ja jag vet inte vad det heter ), om inte... vågar du verkligen boka flyg?
    De har ju hållt på att öppna och stänga flygplatser länge... Men som sagt. Det är förmdligen jag som är helt lost på vad som händer och det är old news nu...
    Klara 060504, Alva 100117
  • ChokladMoshin
    Lalalong skrev 2010-05-13 19:22:07 följande:
    Jag skäms för att jag förmodligen är heeeeelt ouppdaterad och låter väldigt obildad Men har vulkanen på Island slutat... vulkana sig? (haha, ja jag vet inte vad det heter ), om inte... vågar du verkligen boka flyg? De har ju hållt på att öppna och stänga flygplatser länge... Men som sagt. Det är förmdligen jag som är helt lost på vad som händer och det är old news nu...
    Du har rätt, det pågår fortfarande. Dom stängde ju flygplatser på Kanarieöarna bara häromdan pga askmolnet.
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-13 19:22:07 följande:
    Jag skäms för att jag förmodligen är heeeeelt ouppdaterad och låter väldigt obildad Men har vulkanen på Island slutat... vulkana sig? (haha, ja jag vet inte vad det heter ), om inte... vågar du verkligen boka flyg? De har ju hållt på att öppna och stänga flygplatser länge... Men som sagt. Det är förmdligen jag som är helt lost på vad som händer och det är old news nu...
    Den håller fortfarande på att "vulkana sig" lite (hahaha, bäst idag!) men tydligen ska det inte vara några problem i våra delar av europa. Men visst är man nojjig över att det skulle bli inställt. Min tanke är att om askan skulle börja bråka så vet man ju om det sent kvällen innan (tänkte åka tidigt på morgonen) och då bokar jag tåg illa kvickt. Och finns det inga tåg så ringer jag min bror som får komma och hämta mig (han bor i sthlm ) Ingen aska ska få stoppa min OP!

Alternativet till flyg är tåg (bilen behövs i skåne). Men jag är väldigt åksjuk av mig så jag skulle då spy konstant i de 4 1/2 timmar det tar till sthlm.
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-13 19:45:47 följande:
    Den håller fortfarande på att "vulkana sig" lite (hahaha, bäst idag!) men tydligen ska det inte vara några problem i våra delar av europa. Men visst är man nojjig över att det skulle bli inställt. Min tanke är att om askan skulle börja bråka så vet man ju om det sent kvällen innan (tänkte åka tidigt på morgonen) och då bokar jag tåg illa kvickt. Och finns det inga tåg så ringer jag min bror som får komma och hämta mig (han bor i sthlm ) Ingen aska ska få stoppa min OP! Alternativet till flyg är tåg (bilen behövs i skåne). Men jag är väldigt åksjuk av mig så jag skulle då spy konstant i de 4 1/2 timmar det tar till sthlm.
    Ah, men bra att du har en plan för hur du ska göra och inte står handfallen OM det skulle knasa sig Det var mest det jag ville försäkra mig om! Fy vad najs att du fick tid så mkt tidigare än du trott. Det är snart ju!!

Jag undrar om man får någon liten indikation om hur lång tid det kan ta till OP när man är uppe på bedömningen.. Nu har ju säkert sommarperioden börjat när jag ska dit, så sån tur att det tar 2 månader lär jag ju inte ha... Men undra om man ska räkna dubbla tiden, eller om det ändå kan gå lite fortare än så...
    Klara 060504, Alva 100117
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-13 19:58:36 följande:
    Ah, men bra att du har en plan för hur du ska göra och inte står handfallen OM det skulle knasa sig Det var mest det jag ville försäkra mig om! Fy vad najs att du fick tid så mkt tidigare än du trott. Det är snart ju!! Jag undrar om man får någon liten indikation om hur lång tid det kan ta till OP när man är uppe på bedömningen.. Nu har ju säkert sommarperioden börjat när jag ska dit, så sån tur att det tar 2 månader lär jag ju inte ha... Men undra om man ska räkna dubbla tiden, eller om det ändå kan gå lite fortare än så...
    Jag räknar dagarna här nu, det är najs Men jag har fått litegranna att fylla min tid med eftersom jag måste vara klar med kurserna två veckor tidigare än beräknat. Tur att det är distanskurser så man kan påverka den tiden själv.

De kör ju med halva kapaciteten över sommaren, och jag antar att det är typ två månader. I teorin borde de ligga en månad "back" när de sätter igång igen efter sommaren, alltså att du kan lägga till en månad på den normala väntetiden.
  • Mli79
    FiaLisa75 skrev 2010-05-13 12:01:20 följande:
    Var på konsultationsmöte på cftk i går . Jag hade mannen med mig, då han är lite negativt inställd till en ev. operation. Det gick bra! Vi fick svar på många frågor och fick noggrannt förklarat för oss vad det innebär och så. Jag kan tidigast bli opad den 14/6!! Shit, jättenära ju. Fick fjärilar i magen och ville bara skrika - jag tar den! Men, som tur var, sansade jag mig lite . Ska nog vänta tills i augusti, det passar min firma bättre. Öppnade eget i påskas och det är supermycket nu! Mannen tycker jag kan vänta till jul och alla lediga/röda dagar då. Visst, det är ett bra alternativ, det kommer inte att påverka min firma lika mycket, men jag vill inte vänta för länge heller.... Svår balansgång....
    Va bra att allt gick bra på mötet och att din man följde med. Tycker han att OP är en bra idé nu, det är bara tidpunkten som han funderar över?
    Min spontana tanke var att det inte blir så många röda dagar under julen i år. Det är ju inte så långt till Augusti heller
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)