• MrsQ

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Första gången jag övervägde operation vägde jag strax över 100 sen har det bara fortsatt uppåt även fast jag intalat mig själv att jag klarar av detta själv...

Men näää...jag känner mig själv...jag kan inte fixa det.
    Så nu var det nog. 38 år och 127 kg.
     Va fasiken...jag vill ju också leva o vara fin...

Så nu är jag så glad. Mår illa för att jag äter för lite dock men sååå mycket bättre än att vilja ha allt samtidigt.
    Är inte sugen på onyttiga ting, något som jag aldrig trodde ske...

vitaminerna är en piss i atlanten...

• MrsQ

hmmm jeg dumpar nu....
    spiste 3 praliner, har klarat det förr me inte nu.

De smakar inte ens gott

• MrsQ
    Päron1986 skrev 2011-01-09 22:18:25 följande:
    vet ni om landstingen också opererar sleeve? den känns ju bättre än gbp..mindre risk för vitaminbrist osv.
    Jag hade en tjej som hade opererat sig innan å som nu var tillbaka før att få en gbp op då hon hade gått upp allt igen

Hon mådde så dåligt o det hon längtade efter var att äta kött igen för det hade hon inte gjort på flera år...
  • MrsQ
    fetmafakta skrev 2011-01-10 11:15:48 följande:
    Hej allesammas. Hoppas verkligen att det går bra för er som ska operera er!
    Jag är journaliststudent och jobbar tillsammans med en kursare under några veckor med en blogg om fetma och övervikt (www.fetmafakta.wordpress.com). Vi tänkte göra en artikel om gastric bypass (hur vanligt det är, fördelar, risker osv).

Vad tycker ni man borde reda ut? Vi är tacksamma för tips. Vi är även på jakt efter någon (I Stockholmsområdet) som gjort en gastric bypass-operation, och som skulle kunna tänka sig att berätta om sina upplevelser.

Vi kommer att kolla den här tråden efter svar, men ni kan också skriva en kommentar på vår hemsida, eller skicka ett mejl till [email protected]">[email protected].

Tack på förhand.
    Det låter som en bra ide.
    Har inget jag kommer på att ber'tta just nu eller något som jag tycker ni ska ta upp, ville bara säga Bra gjort!!!
  • MrsQ
    Jenny N skrev 2011-01-10 12:25:27 följande:
    Jösses, att vara magsjuk och vara GBP-opererad är ingen hit!!

Fick åka in akut i början av förra veckan, hade inte fått i mig nått på flera dar och till slut svimmade jag.
    När jag kom in på akuten var jag totalt uttorkad och lades in med dropp, rasade 8 kilo på 10 dagar, usch har nog aldrig varit så orklös någonsin tidigare.
    Nu är jag hemma sjukskriven och måste börja gå upp igen, känns inte om det finns en enda muskel kvar i kroppen. 
    Det värsta är att jag har tidspress på att gå upp igen, ska göra om min bukplastik nästa månad och bör då vara tillbaka på trivselvikt igen.
    Snacka om omvänt problem mot vad man haft tidigare
    Oj stackare.. jag har haft turen o slippa det .
    Hoppas du snabbt blir bättre nu. 
  • MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 17:59:58 följande:
    Om DU vore jag, skulle DU då arbetsträna imorgon? Det är min första dag, efter 9 år som sjukskriven...
    Jag satt precis och tänkte på dig efter att ha läst ditt inlägg om att åka o få dropp.
    Tänkte att det låter ju jättebra!!! (ironi) att du ska börja jobba nu!!!  NEJ !!!

Kan läkarna inte ta hand om dig så ska du inte ha "magsår" över att du mår dåligt.

Tror att jag hade Jesper också... btw

NEJ ...detta är helt otroligt att du ska gå o jobba innan de tagit hand om ditt magsår. Nu vet jag inte vad du jobbar med eller hur stresssad du blir på jobb men det låter inte som en bra ide  att gå och må nästan sämre än innan.

Jag hoppas så innerligt att du ska bli bra snabbt och att de tar tag i det.
    Låter så konstigt att de inte gjort något ...
  • MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 19:45:50 följande:
    Jag arbetar som undersköterska på en sjukhemsavdelning för dementa i livets slutskede.

Jag fattar inte heller varför dom inte gör ngt... Hur länge ska man behöva må dåligt liksom... *Morr*
    Känns inte som den rätta arbetsplatsen för att gå och må dåligt (om det nu finns någon sån arbetsplats!?)

Vem är det som säger att du ska börja jobba imorgon?
    Har läkaren o fk kommit överrens om det?
  • MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 20:54:10 följande:
    Det är försäkringskassan...
    Kunde nästan förstå det...
  • MrsQ

Ha ha jag kan också äta choklad utan problem. Brukar ta en bit då å då . Så det hade ju varit kul att veta :-S

• MrsQ
    Sweetie skrev 2011-01-13 12:23:43 följande:
    Hej på er alla!

Igår va det 13 veckor sedan jag opererades! Jag har "bara" gått ner 13,2 kilo! Har gått upp, stått stilla etc.
    Någon mer som äter medicin eller är handikappad på något sätt som gör att ni inte kan röra er??

Jag är ju stelopererad sedan april 2010 och har kronisk nervsmärta då mina nerver vart så förstörda så jag går idag med rullator och rör mig inte mycket samt att jag äter stark medicin och en av mina tabletter gör att man går upp i vikt!

Är det nån som har liknande problem?

Klart att 13,2 kilo sedan op är kanon! Men somliga fullkomligt RASAR ner ju...
    Nu ha rjag det mesta emot mig och det känns som om jag kämpar i motvind liksom!

Hejja er alla som kämpar!!

Btw.. jag är ju opererad på Sophiahemmet av dr.Loogna... Jag är  med i den studien så jag är sydd mellan nya magsäcken och den gamla.

Någon mer som är med i den studien?

Kram på er

Malin

Min blogg/vlogg:  www.frnfetmammatillhotmama2.blogspot.com/
    Förstår att det känns tungt att inte gå ner mer. Men uppförsbacken kommer ju för alla och för dig kanske den kom tidigt!?
    Men å andra sidan känner jag de som har gått ner mindre å!!
  • MrsQ
    JohannaL skrev 2011-01-13 13:10:22 följande:
    Vi e duktiga på att belysa allt det positiva med viktnedgång, men jag undrar om jag är den enda som känner så här:

Har tappat 46 kg och har ca 10 kg kvar, men jag börjar redan nu tycka att jag är benig och pinnig, nästan av äcklas av alla benknotor som sticker ut överallt. samtidgt som det är väldigt facinerande så tycker jag det e äckligt. Det sticker ut knotor och ben överallt, det är fruktansvärt jobbigt att sova för knäna slår mot varandra måste ha täcket mellan, sitta i badkar eller på golvet funkar inte får ont i rumpbenen som knakar och har sig, känns som om man sitter direkt på benen.

Tro mig jag e glad för min viktnedgång och har det helldre såhär, men med tanke på att jag har en del kg kvar undrar jag vart det ska sluta, nån som känner likadant?
    Var inne på din blogg och skulle vilja lägga till den som en  blogg jag följer men hittar ingen FÖLJ knapp?
    Har du tagit bort den eller...jag kommer ju aldrig o hitta den igen sen ikväll när jag har tid o läsa
  • MrsQ

Jag är en person som är ganska öppen om mitt liv så för mig var det självklart att jag berättade för alla. Ibland också för okända

Men jag kan ju aldrig hålla tyst om något så spännande. Det finns ju folk som kan vara tysta om att de är gravida men ikke jag!!!!

• MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-18 18:19:29 följande:
    Jag satt bara i dagrummet och kacklade .
    Har inte varit inne på några dagar så jag orkar inte läsa ikapp

Hur mår du nu? Har de fått svar på provera?
  • MrsQ
    SkinnyNo2 skrev 2011-01-18 20:48:06 följande:
    Slänger in en fråga här för att se om någon har ett svar... Är op'ad sen ca 2 mån tillbaka och lider av konstant illamående. Är alltid illamående, mer eller mindre, men det brukar bli värre i samband med måltider. Inte bara efter måtider (dvs dumpning) utan även innan och under måltid. Var på återbesök hos sköterska/dietist förra veckan och då sa sköterskan att jag hade svampinfektion i munnen så jag fick medicin, nu är infektionen borta men illamåendet är kvar. Var på sjukhuset idag och fick träffa en läkare, enligt honom är illamående en komplikation som är vanlig efter op och det är bara för mig att "gilla läget". Dvs det finns inget att göra åt. Nu till min fråga: är det någon här som haft samma problem? Det är såklart skitjobbigt för mig att hela tiden må illa och jag önskar att jag slapp men jag är också orolig för näringsbrist. Det är mer regel än undantag att jag knappt får i mig hälften av min portion mat jag ska äta, om ens det, så jag får ju förmodligen inte i mig allt som jag ska... Och med tanke på hur lite vi kan och ska äta efter op så gissar jag att det är viktigt att man får i sig åtminstone det. Hoppas på svar från någon härinne.

Jag har samma besvär. Åkte in till sjukhuset 2 dagar efter hemkomst och blev inlagd igen. De kollade allt men såg bara att det varit en infektion i magen men att den var borta. Men jag har mått illa hela tiden ändå Nu börjar det bli bättre och jag operarades 3 november. Men jag har väldigt lite lust på mat. Men jag klarar inte av att ens höra ordet "soppa"... Jag började med vanlig mat nästan på en gång då jag mådde såååå illa att jag bara fick ner lax o potatis.. Jag tror mycket av mitt illamående beror på att jag får i mig för lite mat.
  • MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-18 18:52:21 följande:
    Jag har ätit morfinpreparat sedan början på oktober-2011 för smärtan i magen, i och med magsåret, och då jag är en sk hög metabol ?Ultrasnabb metaboliserare? så behöver jag dubbla, ibland tredubbla dosen mediciner, jämfört med vanliga människor. Vilket då säger sig självt att det lätt kan skapa ett beroende om man äter medicin under lång tid, vilket jag nu har utvecklat. Igår tog jag mina sista Tradolan, och idag har sådan abstinens att jag på riktigt vill hoppa från balkongen, det är riktigt vidrig. Jag har nu läst att Tradolan kan ge svåra utsättningsbesvär. No shit? Jag svettas, fryser, kissar hela tiden, är otroligt arg, har myrkrypningar (mer än vad jag brukar ha), mår illa, huvudvärk, olustkänslor, klåda över hela kroppen?***KILL ME***

Åhh fy fan .... Vad skulle dom göra på Ersta då?? Tog de inte fler prover?
  • MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-19 08:46:28 följande:
    Fan vad jag mår dåligt . Jag har ringt Ersta, och bett om hjälp mednedtrappning, hoppas att dom ringer upp pronto, och att dom vill hjälpa mig...
    Jag tycker o säkert många med mig, att det låter HELT horribelt att Ersta inte gör mer!!!
    Som du säger...ge mig antibiotika i förebyggande?!

Har du sagt det till dem? Och vad säger de då?

Jag har haft många vänner som vait så sjuka att de måste ha vård ofta och de säger att man måste vara frisk för att vara sjuk.
    Att man måste ta reda på saker o ting för att ställa doktorerna mot väggen o kräva vissa undersökningar osv.

Har inte varit där själv tack o lov...men det låter som du är i en sits där du måste orka stå på dig emot läkarna och det är inte vad sjukvård handlar om!?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)