• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Hera78
    Lattjo skrev 2011-01-01 11:03:01 följande:
    Jag bara sa en dag att jag funderade på att operera mig. Jaha, sa han. Vill du det så stöttar jag dig, det vet du. Sen var det inget mer med det. Han har sett alla mina misslyckade försök genom åren och även om jag vet att han inte bryr sig hur jag ser ut nu (jag var rätt stor när vi träffades men inte såhär stor) så har jag märkt att han längtar tills jag blir mindre. Tills jag kan ha lite andra kläder tex, jag har tom kommit på honom att titta på skyltdockor och tänkt att jag skulle nog bli fin i det där :)
    Det var precis likadant här, sambon sa inte så mycket mer än att han stöttar mig i vad jag än beslutar. Jag tror att han längtar lika mycket som mig tills jag blivit smalare, då kanske vårt sexliv får fart igen...
  • jessiemelin

Jag har varit opad i 11 månader idag. har gått ner 32 kg.

4 kg till sen är jag helnöjd,  la till fler bilder i mitt galleri om ngn e nyfiken.

önskar alla ett toppen år, mitt år var nog 2010 och tror det blir svårt att toppa det, men man kan ju alltid försöka

• BohusM

Gott Nytt År 
            önsksr jag alla vänner i tråden

★★★★★★

• Fenneka

Tinzi:  Vad jag hört så har man lättare att slippa ex. vinterkräksjuka efter operationen.  Jag minns inte varför det är så, men vet att jag hört det.  / Fenneka

• SnuttanSnuttan
    aronnax skrev 2011-01-01 10:27:14 följande:
    Jag är lite nyfiken på vad era respektive sade när ni började prata om att op:a er?
    Ska prata med gubben, men  tycker det är lite jobbigt, det är så laddat det här med vikt och så för med..

Vi träffades när jag såg så här ut, så i mina knasiga tankar funderar jag på om han kommer attt tycka om mej sedan, osvosv...

Snälla berätta hur sa ni det ? Vad sade dom???
    Jag ska på bedömningsmöte nu i slutet på januari och min sambo är inte direkt intresserad, än i alla fall. Han har sagt att han stöttar mig och såklart hoppas han att jag blir godkänd (han vet ju hur jag lider av min övervikt i olika sammanhang)

Däremot så sa han bara sådär, oväntat, "Älskling, bara du inte lämnar mig sen? När du är i en annan liga menar jag..."

Han syftade såklart på "normalviktiga ligan". Han själv lider också av övervikt men är inte direkt påverkad av den själv.

Såklart jag inte lämnar dig, svarade jag. Vad ska man säga lixom? Skulle ALDRIG nånsin lämna honom för att jag "blir smal". Konstiga tanke! Samtidigt som jag kan förstå honom...

Han ska förresten med på bedömningsmötet. Jag hoppas han då får upp ögonen lite för vad det innebär och hur mitt liv kommer att bli annorlunda på matfronten...  
  • Bubbles
    kurilill skrev 2010-12-31 13:37:56 följande:
    Ni som har pojkvänner/sambos/män, träffade ni dom när ni var stora eller har ni gått upp under förhållandet? Hur har de reagerat på er viktnedgång?
    Min sambo säger idag när vi kollar på kort; Jag kan inte minnas att du var så stor? Det är mindre än ett år sedan :)
    Vi träffades när jag vägde runt 125 kg kanske och jag gick upp tio till innan operationen...
    Han älskar mig för den jag är verkligen och inte hur jag ser ut (fast han gillar verkligen mina nya former *L*)
  • zookie
    Tinzi skrev 2011-01-01 10:10:26 följande:
    Hej hej. Nån som vet hur man som GBP OP regaerar vid magsjuka? För man kan väl fprtfarande bli magsjuk?

Alla utom jag i familjen är nu sjuka så¨väntar jag på min tur eller är jag skonad? kan man kräkas?
    snacka med en tjej som hade råkat för det där. det kom andra hållet så att säga.
  • METAMORPHOSIS
    aronnax skrev 2011-01-01 10:27:14 följande:
    Jag är lite nyfiken på vad era respektive sade när ni började prata om att op:a er?
    Ska prata med gubben, men  tycker det är lite jobbigt, det är så laddat det här med vikt och så för med..

Vi träffades när jag såg så här ut, så i mina knasiga tankar funderar jag på om han kommer attt tycka om mej sedan, osvosv...

Snälla berätta hur sa ni det ? Vad sade dom???
    När jag och min make träffades vägde jag 65 kilo, och på 13 år gick jag upp 55 kilo , till följd av rökstopp, graviditet och depression. När jag beslutade mig för att jag ville operera mig i november-2009 så stöttade han mig till 210 % då han sett mina fruktlösa försök till att gå ned i vikt, eller rättare sagt till att behålla vikten efter diverse svältkurer . Han var på slutet, rädd att jag faktiskt skulle dö av min övervik. Så, han var bara positiv, liksom nästan alla andra i min omgivning.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)