• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • zookie

ja då börjar jag flyta som det heter när jag vaknar sen blir det modifast hallon till frukost:O) kanske en lång tid att gå på pulver men vill itne få ett nej för att man inte gått ner som man ska.

• lisalove
    Miss Juni skrev 2011-01-01 20:11:39 följande:
    Får jag fråga vad ni hade för BMI när ni opererade er?

Hur lång var väntetiden?

Hur många har gått via landstinget - och hur många har bekostat sin op själv?

Många frågor...
    jag hade 44.9

Min remiss skickades i feb-10 och jag är opad 30 juni-10. Jag åberopade vårdgarantin och tjatade
  • Lattjo

Jag hade väl ungefär 43,7 tror jag, minns inte riktigt...

Hur lång var väntetiden?
    Från VC till operation tog det 2 månader ganska precis.

Jag gick via landstinget.

• METAMORPHOSIS
    Jejja78 skrev 2011-01-01 22:58:21 följande:
    Måste fråga er hur fort ni käkar en knäckemacka ?
    Det tar väl en sisådär 2-3 minuter. Knäcke är det enda jag kan äta fort.
  • Tingerling

Hej! Ny här i tråden... Ska operera mig om 2 veckor och har lite smärre panik eftersom jag nyss hittade information om att man ska sluta med p-piller 1 månad innan operation. Är det någon som vet om detta gäller även minipiller???

Jag glömde bort att skriva in det i papprena vid informationsmötena och det var ingen som sa någonting om det - så jag missade det helt. Tror ni jag måste skjuta fram operationen??
    Ska ringa till sjukhuset imorrn och fråga, men tänkte att det kanske var någon här som har erfarenhet?

• Angeliqan
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-01 21:23:53 följande:
    Oftast har opererande sjukhus önskemål om vad man ska flyta på... Vilket sjukhus ska du oereras på?
    Okej...  Jag ska opereras på bariatric center i Lund.
  • Angeliqan
    MinFamiljj skrev 2011-01-01 21:14:12 följande:
    Ring o fråga din dietist vad som är ok! Hon/ han kan ge dig bäst råd.
    Ersta vill att man flyter på modifast
    för den har högre protein än övriga.
    Okej, tack.

Jag tycker nämligen att man håller sig mättare på cambridge men modifast funkar ju oxå
  • Tjohalia

Hej allihopa! Lite nervöst just nu, på tisdag ska jag träffa kirurgen! Är så himla rädd att han av okänd anledning kommer neka mig op.... Men ska jag vara realistisk så tror jag inte det.
    Är det nån som har tips på vilka frågor jag inte bör glömma att ställa honom?!
    Mina egna funderingar är mest rent praktiska, typ om jag får skjuta på operationen tills terminen (går skola) är slut, om det är möjligt att gå ner 12 kg på 4 veckor innan operationen (ska ner 10%) och vad som händer om jag inte fixar det trots att jag bara äter pulver.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • PetraD
    Miss Juni skrev 2011-01-01 20:11:39 följande:

Hur lång var väntetiden?

Många frågor...
    jag hade 40,4 i bmi när var på läkarundersökningen/infon innan  min op. sen gick jag ner 3kg tills min op. var ca två veckor emellan.. så då låg på 39,3 dagen innan op
    jag var på vc för remiss i mitten av oktober, sen info/läkarbesök 14/1 och sen op 2/2. så hade en väldig tur att gick så snabbt (2009-2010)
    jag fick min alltså via landstinget
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)