• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • sabinaa

Min fjärde flyt dag. 10 kvar........... Jag har känt mig ganska lugn, fram tills idag. Idag känner jag min lite ilsk. Jag smakade lite kycklig och lite sallad på nyårsafton och fick kämpa hårt igår för att inte äta vanlig mat. Idag är man inte så taggad men tänker väldigt mycket på morgondagen. Då kan jag säga att jag ska opas nästa vecka!

Pratade med en tjej idag som också opade sig på Ersta nu i november. Hon hade blandat flyt och vanlig mat. Dock under 1000 kcal. Tusan vad jag blev sugen på en kyckligsallad när hon sa det. Men usch, jag fick så mycket skuldkänslor på nyårsafton att det inte är värt att äta vanlig mat. Fast att man håller sig under 1000 kcal.

Jag är stol över mig själv att jag kunnat flyta så bra som jag gör. Lättare än vad jag tror.

Någon mer som blandat 1000 kcal med flytande och fast föda?

Nu ska vi forsätta att städa ut julen. Himla skönt när det är gjort!

OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • PetraD
    sabinaa skrev 2011-01-02 12:55:25 följande:
    Min fjärde flyt dag. 10 kvar........... Jag har känt mig ganska lugn, fram tills idag. Idag känner jag min lite ilsk. Jag smakade lite kycklig och lite sallad på nyårsafton och fick kämpa hårt igår för att inte äta vanlig mat. Idag är man inte så taggad men tänker väldigt mycket på morgondagen. Då kan jag säga att jag ska opas nästa vecka!

Pratade med en tjej idag som också opade sig på Ersta nu i november. Hon hade blandat flyt och vanlig mat. Dock under 1000 kcal. Tusan vad jag blev sugen på en kyckligsallad när hon sa det. Men usch, jag fick så mycket skuldkänslor på nyårsafton att det inte är värt att äta vanlig mat. Fast att man håller sig under 1000 kcal.

Jag är stol över mig själv att jag kunnat flyta så bra som jag gör. Lättare än vad jag tror.

Någon mer som blandat 1000 kcal med flytande och fast föda?

Nu ska vi forsätta att städa ut julen. Himla skönt när det är gjort!
    inte lätt att blanda mat med flytande och hålla sig under 1000kcal så jag tycker du ska hålla dig till flytande. svårt med bara flytande, men ändå lättare än att hålla sig under 1000kcal med både flytande och mat..
  • lilla agnis
    Jejja78 skrev 2011-01-01 18:28:08 följande:
    Lilla agnis : jag var tyvärr vrålhungrig i 4 veckor Flytet var nog det värsta jag gjort !
    Men jag vet flera som inte var hungriga efter ca 3-4 dagar
    Lycka till och kämpa på !
    Aj då det låter inte bra! Stackare! :-S Usch hoppas jag blir en sån som slipper värsta hungern efter några dagar...hoppas hoppas hoppas. Tack för svar och lyckönskningar
  • lilla agnis
    Lattjo skrev 2011-01-01 18:50:08 följande:
    Jag var hungrig i några dagar men sen vart det nästan tvärtom och jag glömde nästan bort att äta mina soppor för jag alltid var mätt...

Det kommer att gå jättebra för dig! Lycka till!
    Åh det låter bra! Igår kväll var tufft..jag går vanligtvis och småäter en massa på kvällen. Tack för ditt svar!
  • lilla agnis
    zookie skrev 2011-01-01 21:39:24 följande:
    Jag har ångest och är skit skraj nu är 2011 här och det är på rikitgt en månad flyger förbi...någon med råd?
    Jag får också ångestattacker ibland (opas den 19:e jan), men jag försöker tänka på hur länge och mycket jag velat detta och hur mycket bättre det är för min hälsa, att jag kommer få mer ork och energi och känna mig nöjdare med mig själv etc. Man vet vad man har men inte vad man får-men jag vill inte ha det jag har längre!  Sedan hjälper det nog lite att jag inte är speciellt nervös för själva operationen i sig. Ett mindre moment att älta så att säga. Du är inte ensam med andra ord!
  • lilla agnis
    Tingerling skrev 2011-01-02 11:16:22 följande:
    Hej! Ny här i tråden... Ska operera mig om 2 veckor och har lite smärre panik eftersom jag nyss hittade information om att man ska sluta med p-piller 1 månad innan operation. Är det någon som vet om detta gäller även minipiller???

Jag glömde bort att skriva in det i papprena vid informationsmötena och det var ingen som sa någonting om det - så jag missade det helt. Tror ni jag måste skjuta fram operationen??
    Ska ringa till sjukhuset imorrn och fråga, men tänkte att det kanske var någon här som har erfarenhet?
    Hej!
    Försökte svara på ditt inlägg i min gästbok men det gick inte, tror du måste lägga till mig på något vis i dina instållningar  Jag ska opas på Ersta. Jag åt också minipiller och eftersom de inte orsakar blodproppar vad jag förstår (jag fick dem bl a för att vi har blodproppssjukdomar i släkten) så har jag svårt att tro att det skulle vara någon fara-sluta nu direkt bara! Men som sagt det är ju bara en mindre kvalificerad gissning. Hoppas det ordnar sig!
  • zookie
    lilla agnis skrev 2011-01-02 13:06:59 följande:
    Jag får också ångestattacker ibland (opas den 19:e jan), men jag försöker tänka på hur länge och mycket jag velat detta och hur mycket bättre det är för min hälsa, att jag kommer få mer ork och energi och känna mig nöjdare med mig själv etc. Man vet vad man har men inte vad man får-men jag vill inte ha det jag har längre!  Sedan hjälper det nog lite att jag inte är speciellt nervös för själva operationen i sig. Ett mindre moment att älta så att säga. Du är inte ensam med andra ord!
    skönt att höra, jag har börjat flyta idag ,kanske lite tidigt men jag vill inte misslyckas med att gå ner till den vikt jag ska ha väger 119 nu ska väga 116 till OP dagen.
  • mrs Vilja

Hej och gott nytt år tll er alla!
    Jag är verkligen taggad inför det här året! Det ska bli MITT år!

Jag har lite fråga till er som op:ades privat. Känner att jag är mer och mer inne på att bekosta det själv för i ärlighetens namn är jag ivirg nu. Vilka ställen är att rekomendera? Har endast hört gott om Calanderska i Ggb och det hade varit intressant att höra vad det finns för andra alternativ.
    En annan sak jag funderar mycket på är hur det är med huden efteråt... OM man op:as privat kan man ändå få remiss från landstinget till att ta bort huden efter? Har nämligen hört både och...

• kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-02 13:37:48 följande:
    Hej och gott nytt år tll er alla!
    Jag är verkligen taggad inför det här året! Det ska bli MITT år!

Jag har lite fråga till er som op:ades privat. Känner att jag är mer och mer inne på att bekosta det själv för i ärlighetens namn är jag ivirg nu. Vilka ställen är att rekomendera? Har endast hört gott om Calanderska i Ggb och det hade varit intressant att höra vad det finns för andra alternativ.
    En annan sak jag funderar mycket på är hur det är med huden efteråt... OM man op:as privat kan man ändå få remiss från landstinget till att ta bort huden efter? Har nämligen hört både och...
    Jag funderar också på att göra det privat, men tänker försöka först via landstinget. Visar det sig att det kommer ta längre än ett halvår innan det händer saker trots att jag ligger på så kommer jag fundera på att bekosta det själv. Tanken att börja gå ner i vikt redan om ett par månader känns ju hur bra som helst, men inte att ta lån på över 100 000:- när jag dessutom är mammaledig..
  • mrs Vilja
    kurilill skrev 2011-01-02 13:56:32 följande:
    Jag funderar också på att göra det privat, men tänker försöka först via landstinget. Visar det sig att det kommer ta längre än ett halvår innan det händer saker trots att jag ligger på så kommer jag fundera på att bekosta det själv. Tanken att börja gå ner i vikt redan om ett par månader känns ju hur bra som helst, men inte att ta lån på över 100 000:- när jag dessutom är mammaledig..
    Käner som du. Vill att det ska hända saker nu! Men ja, det är DYRT - mne å andra sidan välinvesterade pengar. Det går ju till mig, till oss som familj och inte till ex en bil som förlorar i värde. Där tvekar vi inte när det handlar om stor valör. Kanske resonerar jag konstigt men jag vill ju så förbaskat gärna. Typ NU. Och jag vet inte om jag får det via landstinget- Är det BMI 35 eller 40? Varirerar får person till person jag frågar (även inom sjukvården).
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)