• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Janniex

Hej! Detta är mitt första inlägg. Det är kul att hitta ett forum för sådana som liksom jag gjort en gby. Jag gjorde en gby den 4 okt och har sedan dess gått ner från 100kg till 80kg. Det finns stunder när jag faktiskt är ledsen över att det blev nödvändigt, men jag ångrar INTE att jag gjorde det! Det är så skönt att märka att övervikten försvinner. På nyårsafton hade jag på mig det första plagg jag köpt sedan operationen. En klänning i normal L, inte big is beautiful eller XLNT el likn! Hur skönt var inte det???Tungan ute
    Jag har fortfarande svårt att äta vissa saker, som t ex kött. Allra bäst går det att äta potatismos, men det blir ju lite tråkigt i längden, även om det är gott. Hur gör/gjorde ni andra för att utöka urvalet av mat ni kan äta?

• METAMORPHOSIS

Om jag skulle behövt vänta i upp till ett par år på en operation så skulle jag överväga att låna pengar till en operation, men inte om det bara handlar om några månader hit och dit .

• kurilill

Jag sa till sambon på telefon att jag ville prata med honom ikväll när han kommer hem. Han ringde direkt han blivit ensam och frågade var det var och jag svarade att vi måste diskutera det ordentligt när han kommer hem. Han bad mig nämna lite bara och jag sa att jag vill operera mig privat för 115 000:-. Han sa direkt att 'självklart ska du det, det är ingen idé för mig att gå in i en diskussion med dig ändå' ;) Det enda jag fick lova var att vi båda ska ta tag i träningen tillsammans, slopa snacket och faktiskt komma till skott. Så i morgon ringer jag och bokar möte på privat klinik! Har verkligen världens sambo =)

Finns det någon klinik som är bättre än de andra, vad tycker ni? Hur snabbt kan man få tid om man bokar privat, någon som har erfarenhet? Är så glad nu och det känns så rätt, kanske hinner jag gå ner lite redan till sommaren =)

• METAMORPHOSIS
    kurilill skrev 2011-01-02 17:54:07 följande:
    Jag sa till sambon på telefon att jag ville prata med honom ikväll när han kommer hem. Han ringde direkt han blivit ensam och frågade var det var och jag svarade att vi måste diskutera det ordentligt när han kommer hem. Han bad mig nämna lite bara och jag sa att jag vill operera mig privat för 115 000:-. Han sa direkt att 'självklart ska du det, det är ingen idé för mig att gå in i en diskussion med dig ändå' ;) Det enda jag fick lova var att vi båda ska ta tag i träningen tillsammans, slopa snacket och faktiskt komma till skott. Så i morgon ringer jag och bokar möte på privat klinik! Har verkligen världens sambo =)

Finns det någon klinik som är bättre än de andra, vad tycker ni? Hur snabbt kan man få tid om man bokar privat, någon som har erfarenhet? Är så glad nu och det känns så rätt, kanske hinner jag gå ner lite redan till sommaren =)
    Jag rekommenderar Ersta.

Vart bor du?
  • kurilill
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-02 17:53:41 följande:

Om jag skulle behövt vänta i upp till ett par år på en operation så skulle jag överväga att låna pengar till en operation, men inte om det bara handlar om några månader hit och dit .

Till grejjen hör att vi vill ha fler barn, men vill inte vänta 1-2 år på operation och sen ytterligare 1 år innan man bör bli gravid. Jag är 29 och sambon är 39 så vi vill gärna börja försöka om ett år igen när sonen är 1½. Alternativet vore att gå igenom ännu en riskgraviditet och vänta med op, men nu är jag så taggad så jag tror inte att jag kommer ändra mig :)
  • kurilill
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-02 17:56:08 följande:
    Jag rekommenderar Ersta.

Vart bor du?
    Uddevalla, men kommer från Nyköping som ligger 10 mil från Stockholm så har boende där ifall Stockholmssjukhusen är bättre.
  • mrs Vilja

Vad härligt för dig Kurilill! Visst är det härligt med förstående sambos/makar/fruar!

115,000:- sa du? Jag har hört 135,000...

Jag skulle också vilja få rekomenderat för mig olika ställen som gör det privat. Jag bor själv i Skåne. Någon??

• PetraD
    kurilill skrev 2011-01-02 17:59:50 följande:
    Uddevalla, men kommer från Nyköping som ligger 10 mil från Stockholm så har boende där ifall Stockholmssjukhusen är bättre.
    rekommenderar sophiahemmet i sthlm
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-02 18:03:28 följande:
    Vad härligt för dig Kurilill! Visst är det härligt med förstående sambos/makar/fruar!

115,000:- sa du? Jag har hört 135,000...

Jag skulle också vilja få rekomenderat för mig olika ställen som gör det privat. Jag bor själv i Skåne. Någon??
    Jag ringde Sophiahemmet i mellandagarna för att fråga om man kunde skicka egenremiss dit och då sa hon att det kostar 115 000:- privat, kanske är olika. Hon sa att Sophiahemmet finns även i Göteborg, är det bara provtagningar där då eller opererar de även i Göteborg?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)