• bryrsig

Abort är fel

Jag vill skriva tilll alla personer som planerar att göra abort,det är inte rätt! Människor väljer att kalla barnen som blir mördade foster för att det skall vara lättare. GUD har en plan för barnen som blir brutalt mördade av sina egna föräldrar. Det är ett brott mot mänskligheten! Alla talar om sin egen rätt men inte om barnets rätt. Det finns människor som väntar på att adobtera om en person inte kan behålla barnet.

• Svar på tråden Abort är fel
  • Älskarminabarn
    Dorian Ertymexx skrev 2010-05-02 18:23:33 följande:
    Absolut. Ett foster är ett gäng mänskliga celler som, om det får växa obehindrat, kan bli ett barn efter ett antal månader. Ett foster är inte livsdugligt i sig, och dör utan (och ofta även med) tung medicinsk hjälp utanför moderns kropp. Ett foster har ingen eller liten aktivitet i centrala nervsystemet, och är på så vis inte mer människa än, säg, en cancersvulst, som ju också har ett unikt DNA av mänskliga celler, men ingen fungerande hjärna. Båda kan orsaka stor fysisk och/eller mental skada hos den de parasiterar på, om denne inte är beredd på eller villig till detta (vem som nu villigt får cancer...). Båda kan tas bort för värdens bästa, i fostrets fall inom den tid att det inte utvecklar en fungerande hjärna och därmed närmar sig att bli en människa, dvs ett barn. Abortgränsen har normalt god marginal till detta, och endast i undantagsfall nallar man på denna marginal. Och endast i extrema fall går man över den gränsen.
    Ja, ja dig orkar jag inte prata mer med. Jag tror inte du är intresserad av vad andra tänker och känner utan din åsikt är den gällande. För mig är en diskussion att sätta mig in i vad andra tänker, tycker och känner ang. olika saker. För mig förgyller det livet, inte någon som skriker ut sina åsikter högst av alla och inte vill (eller kan ) sätta sig in i hur andra funderar. Det handlar inte om vem som har rätt eller fel. 
    Känner att du blir som en liten parasit som gnager på mig.
  • Dorian Ertymexx
    Älskarminabarn skrev 2010-05-02 18:32:40 följande:
    Ja, ja dig orkar jag inte prata mer med. Jag tror inte du är intresserad av vad andra tänker och känner utan din åsikt är den gällande. För mig är en diskussion att sätta mig in i vad andra tänker, tycker och känner ang. olika saker. För mig förgyller det livet, inte någon som skriker ut sina åsikter högst av alla och inte vill (eller kan ) sätta sig in i hur andra funderar. Det handlar inte om vem som har rätt eller fel.  Känner att du blir som en liten parasit som gnager på mig.
    Aha. Så du vill ha fakta, och när du får fakta så är jag dum. Intressant debatteknik du har.

Det är dessutom inte mina åsikter, utan faktiska fakta. Någon som lever på din kropp ÄR en parasit, oavsett om du tycker den är vidrig och äcklig (á la magmask eller bakterier) eller om du älskar den och vårdar den ömt (som ett embryo eller foster). Den lever på din kropp, alltså är den en parasit. Ren och skär fakta. Att du lägger in värderingar i ordet är faktiskt DITT problem, ingen annans.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • mamma till 2

Nej TS, en abort av ett foster är inte mord. Ett barn blir inte brutalt mördad av sina föräldrar. Du är fri att tycka vad du vill såklart, att det är fel, hemskt och borde förbjudas osv. Det ändrar dock inte fakta och lagar, ja för att du tycker annat.
    Ropa mördat barn du, det förblir ändå ett aborterat foster vare sig du vill eller ej. En abort är något högst privat och beslutas nog bäst av dom de berör, vad får dig att tro att du har med det att göra? Seriös undran alltså! Du slänger ur dig alldeles för stora ord utan att ens stå på stadig grund, mördare liksom? Hmm...

Gud har en plan som förstörs pga abort? Jag som icke troende undrar då när du säger det, har du ingen tro på din gud? Hur vet du att detta inte ingår i planen? Överbefolkad som vår värld är så bör vi kanske ta hand om de barn som redan finns till och lider. Eller ska det tvingas födas fler oönskade barn istället för att få göra en abort av ett foster (cellklump).
    Eller ska vi kanske sluta medicinera och rädda livet på människor som utan den hjälpen dör? Vart går gränsen tycker du för vad vi får göra utan att störa guds plan? Räddar vi livet på de gud planerat ska dö? Vi har för bra sjukvård och överlever ju där vi för inte längesen hade dött för samma sak.

Ähhh, usch för trött för sånt här....

Alva 7 år idag 22/1. Min tjej har blivit stor :)
  • Fruity

Mamma till 2 uttryckte den stora missen som jag också anser finns i alla abortmotståndares argument:

"Eller ska vi kanske sluta medicinera och rädda livet på människor som utan den hjälpen dör? Vart går gränsen tycker du för vad vi får göra utan att störa guds plan? Räddar vi livet på de gud planerat ska dö? Vi har för bra sjukvård och överlever ju där vi för inte längesen hade dött för samma sak."

Vi kan även dra upp det klassiska exemplet med ett barn som kommer till genom en våldtäkt. Ingår detta "kärleksbarn" i guds fantastiska plan? Pyttsan. Vi lever här och nu, det enda vi vet är sant är den fysiska verklighet som möter oss varje dag. Jag har gjort ett aktivt val att tro på mig själv och skapa mitt eget liv utan att lämna de stora svåra förklaringarna eller besluten till något abstrakt för att därför slippa ta mitt eget ansvar i dessa frågor. Men som alltid så är smaken som baken och jag respekterar att folk tror och tycker annorlunda. Men när man vill förbjuda aborter med religionen som enda argument, då har det gått för långt i min bok.

Det jag är MYCKET intresserad av i denna tråd är källhänvisningen till den uppgift att man i USA halshugger barnen och sedan "drar ut dem" fullstora. Snacka om att Pimpinellan gått på en råttan i pizzan, jag skrattade så att jag nästan trillade av stolen. 

• Storbarnsmamman

Jag tycker det är fel att använda abort som ett preventivmedel och leva oansvarigt och tänka "jag kan alltid göra abort". Däremot är det bättre att göra abort än att sätta ett barn till världen om man inte har möjlighet att ta hand om det. 

~ Niklas -91, Isabella -94, Alexander,Benjamin & Felix -99, Alice & Matilda -04, Elian -07, Lillebror BF 2010 ~
  • Dorian Ertymexx
    Storbarnsmamman skrev 2010-05-02 21:06:44 följande:
    Jag tycker det är fel att använda abort som ett preventivmedel och leva oansvarigt och tänka "jag kan alltid göra abort". Däremot är det bättre att göra abort än att sätta ett barn till världen om man inte har möjlighet att ta hand om det. 
    Man kan per definition inte använda abort som preventivmedel.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Esther M
    Storbarnsmamman skrev 2010-05-02 21:06:44 följande:
    förutom vid våldtäkt finns det väl alltid ett mått av oansvarigt beteende om oönskad graviditet uppstått. det är därför abort finns och ska finnas, oavsett vem det är som har varit oansvarig ska konsekvenserna bli så små som möjligt för alla inblandade.
  • Storbarnsmamman
    Esther M skrev 2010-05-02 21:49:41 följande:
    förutom vid våldtäkt finns det väl alltid ett mått av oansvarigt beteende om oönskad graviditet uppstått. det är därför abort finns och ska finnas, oavsett vem det är som har varit oansvarig ska konsekvenserna bli så små som möjligt för alla inblandade.
    Absolut, jag syftade mest på de som tänker att det är onödigt att skydda sig, för skulle man råka bli gravid kan man göra en abort. Men jag tycker det är helt rätt att abort finns som ett alternativ. 
    ~ Niklas -91, Isabella -94, Alexander,Benjamin & Felix -99, Alice & Matilda -04, Elian -07, Lillebror BF 2010 ~
  • Dr Mupp

TS vem ska adoptera alla oönskade barn? Bara i Sverige görs ca 40 000 aborter per år. Vart hittar vi nya föräldrar till dessa barn?

• SuzR

jag tycker abort är rätt och att det är ok att inte alla barn föds. en liten cell klump dör, so what?!?

Svar på tråden Abort är fel