Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

BF November,2010 DEL 2

Min dotter hade väldigt otur för en stund sen. Hon skulle gå ut på baksidan och säga godnatt till hennes pappa som stod och målade panel som vi satt upp idag. Vad händer? Jo, hon råkar trampa på en humla som av någon anledning befinner sig på våran altan :( Efter lite gråt, kylning av foten med vatten, alvedon och lite salva på foten somnade hon till slut i våran säng. Jag får se imorgon hur svullen foten är..

Idag när jag vattnade grannens blommar på deras baksidan bar jag en vattenkanna x antal gånger. När jag var klar kan jag säga att mina fogar inte var nöjda på mig :( Aj vad ont jag fick..

• tessiej
    Annizsj skrev 2010-07-16 09:02:50 följande:
    Tror helt klart att ni kommer känna att ni gjort rätt i att investera i en syskonvagn. Annars blir man ju helt låst att bara vara hemma eller ute i sandlådan.. Man måste ju ha möjligheten att röra sig fritt med båda. Vi har verkligen använt våran, å det är två år mellan Milo och Viggo. Så givetvis behövs en nu också! Sedan var vi lite dumma som sålde Milos första enkelvagn. Men vi hittade en jättefin BRIO på blocket för ett jättebra pris, de är ju så sköna att köra..bra fjädring å så. Luftdäck är helt klart bäst! Men nu har vi fåt punka på den, första gången det händer på över 3 år.
    Ni andra som fått punka på en BRIO. Visst kan man laga sånt själv? Idag säljer vi ju våran syskovagn, så den behövs nu....
    när vi fått punka på vår vagn har vi farit till en affär där de säljer barnvagnar (typ barnens hus, babyproffsen osv.). där finns det reservdelar och då kan man köpa rätt storlek på slangen :) ta med dig hjulet om du vill vara säker på att köpa rätt slang!
  • tessiej

helen c: skulle också vilja komma in på din sida :)

Idag är det tokkvavt här. Det är mulet men ack så kvavt. När jag gick med hunden och barnvagnen imorse kändes det som om jag kört världens träningspass, det bara rann svett :( sen när jag för ett tag sen gick till affären för att inhandla lunchen så vart jag lika svettig. Galet! Nu sover Ebba i vagnen och jag ska vila mig här i soffan. Sambon och hans pappa håller på att snickra för fullt på baksidan. Igår satte de upp ny panel och idag byggs det en låda efter ena väggen där vi bland annat ska ha våra madrasser till utemöblerna (de är för stora för en sån låda man köper på affären)..

• tessiej

Jag fick kramp i vaden natten till söndag. sambon vaknade av att jag låg och sa ajajajaj, och försökte vicka upp foten för att få det att sluta. Jag hade det ett par gånger med Ebba men det här var första gången den här gången..

vad tråkigt med alla barnmorskor som verkar vara besatta av ens vikt. Min är inte det, iaf inte än, ska dit nästa vecka och lyssna på hjärta och mäta sf-mått :) om man inte trivs med sin barnmorska har man ju rätt att byta.

Vad fina magbilder ni har lagt upp. Min mage är väldigt blek eftersom jag inte solar den. Solade aldrig den när jag väntade Ebba och det har inte blivit så den här gången heller. Jag tål inte värmen nå bra alls när jag är gravid. Blir anfådd jättefort, orkar inte sitta i solen nå länge och bebis börjar böka omkring en massa om det blir för varmt (precis som Ebba gjorde). dock var jag höggravid sommaren med Ebba men det känns likadant nu.

• tessiej
    popcornplaya skrev 2010-07-20 12:57:43 följande:
    Nu ska jag väcka sonen från hans middagslur så ska vi träffa upp min mamma och gå runt och kolla på lite underkläder till bröllopet. Är ju mindre än 3 veckor kvar tills jag gifter mig nu, helt sjukt faktiskt.
    Du hinner bara blunda så har dessa 3 veckor sprungit iväg och den stora dagen är här :) hoppas du hittar några underkläder. Var det svårt att hitta en klänning som passar när man är gravid?
    Ebba 080805, bebis BF 101110
  • tessiej

jag tycker också programmet är sådär fast jag ser det ändå.. känns så annorlunda mot hur det är här i Sverige. De verkar ju knappt kunna andas och ingen barnmorska talar om för dem att lugna ner sig lite... sen verkar dom ju inte känna smärta när dom fått EDA. Jag hade inte tänkt ta EDA under förlossningen med dottern men när det gick så långsamt blev det en bra lösning och jag kände att jag hade värkar men dom var inte lika starka som innan, fast det kanske är olika på olika EDA, vad vet jag? Jag kunde då känna smärta men i mildare grad..

Använde inge lustgas med dottern och kommer inte göra det nu heller. Är för rädd för att använda det. Tycker inte om att bli sådär borta i huvudet så jag håller mig till andningen som jag gjorde med dottern. Fick en skiva av min farbrors fru som gav många tips på andningen och hur man ska tänka kring allt. Fast det kändes lite lustigt att sitta och lyssna på en skiva och träna andning, haha.. Sen fick man tips på föräldrautbildningen som vårdcentralen anordnade. Gick ingen profylaxkurs och kommer inte göra det heller.

Min enda rädsla inför denna förlossning är att jag ska behöva gå lika länge med värkar som med Ebba. Jag hade regelbundna värkar i över två dygn :( men öppnade mig långsamt (det kallas tydligen att jag hade pinvärkar, dvs. man öppnar sig knappt nåt men har regelbundna och kraftiga värkar). Har dock en kompis som hade lika lång förlossning med första barnet men med de andra gick det betydligt fortare så jag hoppas det blir så för mig med :)

Ebba 080805, "bebis" BF 101110
  • tessiej
    Chanelll:
    Så tragiskt! En av mina bästa vänners vän ligger nu inför döden efter att ha kämpat mot cancer i två år. Hon fyller 32 år på söndag Gråter

vad tråkigt :( det lät jobbigt. Cancer kan vara så grymt, man hoppas dom nångång kommer på ett botemedel som gör alla med cancer friska.. styrkekramar till dig! 

Ebba 080805 & bebis BF 101110
  • tessiej

Vi köpte också en emmaljunga syskonvagn på blocket idag. Eller vi pratade med dom igår men var och kikade på den idag. Den var ute för 1900 kr men vi fick ner priset till 1600 kr så det känns bra :) dock är den solblekt men det är inget man tänker på om man inte vet om det! Dock är det inte med något regnskydd men det går ju att köpa :)

Ja på blocket kan man ibland fynda saker!

• tessiej

Här är en som har åderbråck i underlivet men bara på vänster sida. Det fick jag när jag väntade dottern och redan då sa barnmorskan att det kommer komma tillbaka vid nästa graviditet och bli mer och ja, jag har ju fått tillbaka det. Jag har även åderbråck efter vänster benet. När man får åderbråck i underlivet så syns det väldigt tydligt. Jag är rätt så svullen på vänstersida och det kan göra riktigt ont ibland. Dock har det känts bättre nu under semestern men om två veckor när jag börjar jobba igen kommer jag garanterat känna av det mera. Jag arbetar med barn så jag har inte det bästa jobbet med tanke på åderbråcket. Det är mycket lyft, att böja sig ner, mycket rörelse osv.. Fick havandeskapspenning vid förra graviditeten och hoppas jag kommer få det nu också. Jag har dock haft den turen att de mesta av åderbråcken drog sig tillbaka och försvann efter förlossningen med dottern. Nu hoppas jag att jag har samma tur även denna gång :)

Nu ska vi se film.. tänkte bara dela med mig om hur det är att ha åderbråck i underlivet!

• tessiej

jag stannade två nätter och tre dagar på BB (Ebba är född 03.51 på tisdagsmorgon och vi for hem på torsdagseftermiddagen). Fick både öron- och ögoninflammation under förlossningen så jag fick en enkelsal och sambon fick stanna kvar. När det blev frågan om att byta till en sal med fler sängar valde jag att åka hem istället. Var rätt så slut i kroppen efter att ha kämpat i över två dygn med värkar, tror också det var därför jag fick mina inflammationer..

Jag får se hur jag gör denna gången men åtminstone en natt blir jag nog kvar. Vill nog som någon annan skrev få igång amningen innan jag åker hem.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2