BF November,2010 DEL 2
jag ammade Ebba och hoppas jag kommer kunna amma bebisen när den kommer. Dock kommer jag lära denna bebis att ta flaskan tidigare än jag gjorde med Ebba (dock med bröstmjölk eftersom jag helst vill slippa ersättning). Mest för att sambon ska få hjälpa till vid matning ibland. Med Ebba kände ingen av oss att flaska behövdes men nu när man har en 2-åring tror jag att det är mer viktigt att vi hjälps åt så att även Ebba kan få ha mig för sig själv ibland när bebisen vill ha mat. Ebba hade jättesvårt att acceptera flaska men när jag slutade amma när hon var närmare 7 mån (och jag skulle börja jobba) så gick det efter ett tag. Hade tänkt fortsätta amma på kvällen och morgonen men när jag la Ebba vid bröstet började hon bara skratta så då la jag ner amningen helt. Hon hade helt enkelt accepterat flaskan och tyckte bestämt att det var från den hon skulle äta nu (om det inte var barnmat eller gröt för det åt hon också)
Men om man väljer och amma eller inte är upp till en själv. Känns det inte bra och bara besvärligt ska man självklart inte fortsätta amma utan gå över till ersättning. Vad jag har hört från vänner och bekanta som gett ennbart ersättning är att bvc helst inte vill att man ger enbart ersättning men valet är ändå upp till en själv, oavsett vad andra tycker.
Ebba hade en madrass som vi ärvt från sin kusin men nu kände jag helt plötsligt att vi kanske borde köpa en ny till denna bebis. Ebbas madrass ligger nedanför hennes nya säng nu, ifall hon skulle rulla ur den så landar hon mjukare samt att det är rätt så skönt att sitta på den när vi lägger henne :)
Ebba och jag var och handlade tidigare idag. När vi kom hem höll Ebba fortfarande i femkronan från kundvagnen. Jag hade lovat henne att hon skulle få lägga femkronan i sin spargris. Medan jag packade upp varorna från papperskassarna gick Ebba in i vardagsrummet. Efter en liten stund kommer hon till köket och säger, min femkrona.. jag följer med henne tillbaka till vardagsrummet och det visar sig att Ebba petat in femkronan i vår dvd :( jag såg lite av femkronan och tänkte att om jag trycker ut skivan så borde ju femkronan också komma ut. Men till min förvåning så kom skivan ut och femkronan försvann :( hoppas sambon får ut den när han slutar jobba, annars får vi kanske köpa en ny dvd.