Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

BF November,2010 DEL 2

jag ammade Ebba och hoppas jag kommer kunna amma bebisen när den kommer. Dock kommer jag lära denna bebis att ta flaskan tidigare än jag gjorde med Ebba (dock med bröstmjölk eftersom jag helst vill slippa ersättning). Mest för att sambon ska få hjälpa till vid matning ibland. Med Ebba kände ingen av oss att flaska behövdes men nu när man har en 2-åring tror jag att det är mer viktigt att vi hjälps åt så att även Ebba kan få ha mig för sig själv ibland när bebisen vill ha mat. Ebba hade jättesvårt att acceptera flaska men när jag slutade amma när hon var närmare 7 mån (och jag skulle börja jobba) så gick det efter ett tag. Hade tänkt fortsätta amma på kvällen och morgonen men när jag la Ebba vid bröstet började hon bara skratta så då la jag ner amningen helt. Hon hade helt enkelt accepterat flaskan och tyckte bestämt att det var från den hon skulle äta nu (om det inte var barnmat eller gröt för det åt hon också)

Men om man väljer och amma eller inte är upp till en själv. Känns det inte bra och bara besvärligt ska man självklart inte fortsätta amma utan gå över till ersättning. Vad jag har hört från vänner och bekanta som gett ennbart ersättning är att bvc helst inte vill att man ger enbart ersättning men valet är ändå upp till en själv, oavsett vad andra tycker.

Ebba hade en madrass som vi ärvt från sin kusin men nu kände jag helt plötsligt att vi kanske borde köpa en ny till denna bebis. Ebbas madrass ligger nedanför hennes nya säng nu, ifall hon skulle rulla ur den så landar hon mjukare samt att det är rätt så skönt att sitta på den när vi lägger henne :)

Ebba och jag var och handlade tidigare idag. När vi kom hem höll Ebba fortfarande i femkronan från kundvagnen. Jag hade lovat henne att hon skulle få lägga femkronan i sin spargris. Medan jag packade upp varorna från papperskassarna gick Ebba in i  vardagsrummet. Efter en liten stund kommer hon till köket och säger, min femkrona.. jag följer med henne tillbaka till vardagsrummet och det visar sig att Ebba petat in femkronan i vår dvd :( jag såg lite av femkronan och tänkte att om jag trycker ut skivan så borde ju femkronan också komma ut. Men till min förvåning så kom skivan ut och femkronan försvann :( hoppas sambon får ut den när han slutar jobba, annars får vi kanske köpa en ny dvd.

Ebba 080805 & bebis BF 101110
  • tessiej

Här fick man blöjor på BB när dottern föddes men nu har dom tydligen tagit bort det. Men man brukar ju få några i de två grattispåsarna man får (en på förlossningen och en på BB) men några blöjor får man nog packa ner.

De första månaderna tyckte vi att pampers var bäst. Sen gick vi över till libero och har fortsatt med dom.

Imorse tog Ebba sovmorgon så vi klev inte upp förrän strax före nio :) Så nu ska jag hoppa in i duschen, sen ska vi ut i det fina vädret! Ha en bra dag allihopa.

• tessiej

jag skrev inte heller något förlossningsbrev förra gången men har bestämt mig för att göra det denna gång. Mest för att jag verkligen vill förmedla för dem som ska ta hand om mig att vi vill veta om något händer. Eller det gäller väl mest min sambo som tyckte det var jättejobbigt när en läkare och tre-fyra barnmorskor kom in och kände där nere och klämde på min mage när jag skulle börja krysta, det enda dom sa till varanda var att peka åt olika håll med händerna och säga något om lilla och stora fontanellen. Så när jag väl krystade låg typ en barnmorska på min mage, en annan höll in nån kant där nere å ja, det tyckte sambon var väldigt obehagligt eftersom dom inte sa nåt.. Det visade sig i efterhand att vi fick veta att hon kommit ner snett i bäckenet och att dom var oroliga att hon inte skulle ta sig igenom. Men jag vet att min sambo hade mått bättre om dom bara sagt det direkt, till oss sa dom bara, vi ska hämta en till barnmorska som ska få känna..

sen hade jag en lång förlossning och hon som skrev in oss var en av de mest otrevliga jag träffat så henne ska jag skriva att jag inte vill ha (om hon jobbar kvar på förlossningen).

går idag in i v.35 (34+0). Det kanske är dags att börja ta fram bebiskläderna snart.. ska bara komma på vart vi ska ha dom. För i vintras kastade vi ut två garderober som ej gick att använda som dom skulle, så vi har lite mindre förvaring nu.. men jag har en plan att rensa bland sängkläderna och handdukarna för att få plats med bebiskläderna där i början :)

• tessiej
    Rosen skrev 2010-10-01 21:47:23 följande:
    hej på er!
    usch känner mig ganska deppig just nu, fått reda på ikväll att min far ligger inlagd på sjukhuset pga en stor hjärtinfarkt. det e tydligen ganska kritiskt med honom o jag har inte pratat med honom än. ska åka o hälsa på honom i morgon.
    men just nu känns det konstigt att inte veta hur det e med honom
    Styrkekramar till dig. Vi får hoppas att det går bra.

Min pappa hamnade på sjukhus i april förra året. Han föll ner i en conteiner när han höll på att ta bort tak från den och slog sig så illa att han bröt nacken, ryggen, båda händerna, fraktur i ansiktet och i ena örat. Jag har aldrig sett han så dålig, det var jättejobbigt. Den kota han bröt i nacken dör 98% direkt  av men pappa hör till de 2 % som överlevde. Han är inte helt återställd än(frågan är om han någonsin blir det, han har värk i nacken samt handlederna där han inte fått tillbaka all styrka) men han hade ju tur i oturen om man säger så.. är i alla fall glad att han lever!
  • tessiej

angående fixering verkar ju sånt vara väldigt individuellt. Med Ebba så var hon aldrig fixerad innan (eller i alla fall inte på sista besöket hos BM före hon föddes). Denna är inte fixerad ännu, har fortfarande magen väldigt långt upp, vilket känns när man äter eller sitter.. Attans vad det trycker på magsäcken och lungorna. Min halsbränna har blivit ännu värre men men det borde bara va nån vecka till innan magen sjunker lite (hoppas jag iaf).

Just nu känner jag mig helt orkeslös. På förmiddagen följde vi med mina arbetskompisar till gympan med barnen. Ebba hade superkul. När vi sedan kom hem åt vi lunch och när vi skulle gå en snabbis med hunden (som är tillbaka, vet att jag skrev att vi sålt honom men tja, det blev som det blev, ni som vill kan gå in och läsa på http://mumtoebba.blogspot.com där står det mera om händelsen) började Ebba var tvärtemot och när vi väl kom in igen är jag helt slut. Orken är inte som den brukar.. så nu ska jag lägga mig i soffan med Ebba och se lite barnprogram och hoppas att orken kommer tillbaka!

Fina magbilder ni lagt in :) tänk, snart har vi en bebis istället för en mage.

• tessiej

Idag har jag och dottern varit en sväng på stan. Hade tänkt träffa min mamma men hon var och jobbade extra (jobbar bara natt på neonatalavdelningen i vanliga fall men ibland jobbar hon extra på en förskola) så isället blev det lunch med svärmor. Det var trevligt och efteråt gick vi in i en leksaksaffär. Jag har länge pratat om att köpa en docka till Ebba med napp och nappflaska men inte gjort det än. Idag fick hon en av sin farmor. Men den kostade över 600 kr, jag höll på dö när jag hörde vad det kostade, är dockor så dyra nuförtiden? Ebba är i alla fall jättenöjd över sin docka och det är ju huvudsaken.

Ebba fick sig även ett nytt nattlinne och ett diadem av mig. Jag köpte även kläder till bebisen idag :) har faktiskt inte köpt någonting än eftersom vi har kvar typ allt sen Ebba var liten men idag kände jag att något nytt kan ju bebisen få! Det blev en randig body och ett par vita velourbyxor till! Bodyn eftersom vi inte vet könet på bebisen i magen tog jag en som jag anser att både flickor och pojkar kan ha. såhär ser bodyn ut, älskade denna sorts knäppning i början med Ebba, då man slipper trä den över huvudet!

Idag har sambon kvällsmöte så det blir bara jag och dottern som ska äta middag. Får se vad jag ska hitta på, det blir i alla fall något enkelt. Sen ikväll börjar Greys igen :)

Näe nu är det dags för lite mellanmål, sen ska vi ut och rasta hunden. Ha en bra eftermiddag och kväll!
  • tessiej

var till BM igår. Allt såg bara bra ut. Jag har sf-mått 31 (i v.35+1) så jag har exakt samma sf-mått som jag hade med dottern i samma vecka. Sen var hjärtljudet lika som med dottern i samma vecka. Lite roligt är det att jag är så lik som när jag väntade dottern, jag tror jag väntar en tjej även denna gång. Men det får jag snart veta, det är inte så länge kvar nu. Bebisen hade huvudet ruckbart, så det är lite tidigare än när jag väntade dottern (hon var rörlig i denna vecka).

Angående namn har vi på killsidan kvar killnamnen vi hade vi väntade Ebba. De namn vi har är: Mio och Adrian. Vi har inte hittat något annat trots att vi försökt..
    På tjejsidan har vi lite flera men jag vet inte vilket vi har som förstahand, vi har nog olika.På listan finns iaf sju namn. Mina favoriter är: Hanna, Nellie och Iza. Utöver dem finns Emilia, Nova, Sanna och Michelle.
    Men sen får vi väl se när bebisen kommer ut, då kanske man kommer på något helt annat. När Ebba kom ut hade vi båda Nike som favoritnamn men det uteslöt vi först av de tre tjejnamnen vi hade då.

• tessiej

Jag gjorde en liten miss idag. När jag skulle gå en längre sväng med hunden tog jag vagnen som vanligt så att Ebba kan åka i den. Det jag dock inte gjorde var att titta så att regnskyddet var med. Jag visste att det skulle komma snöblandat regn idag men ack vad jag blev förvånad när jag upptäckte att regnskyddet låg kvar hemma. Vagnen var en aningens blöt innan vi hunnit hem igen. Ebba tyckte inte vädret var nån höjdare eftersom snöregnet blåste på henne och det var inte skönt kan jag intyga. Nu är vi iaf inne och ska äta lunch :)
    Sen får vi besök så i eftermiddag ska vi äta kladdkaka, mums!

Angående vinterskor köpte jag kuoma till Ebba iår. Dom är riktigt varma, lätta och smidiga. Rekommenderar dem varmt. Förra året hade Ebba kavatvinterskor, också jättebra och lite lägre än kuomaskorna vilket gjorde att Ebba kunde gå bättre med dom.. nu är hon ju större och lär klättra mer i snöhögarna iår! vill man inte börja använda vinterskor än rekommenderar jag fodrade stövlar. Då kan man även ta på en tjocksocka om det skulle behövas.

Jag hoppas inte jag behöver gå över denna gång. Gick över 6 dagar med Ebba och det var då de längsta dagarna jag varit med om.. men det är nog bättre att ställa in sig på att gå över än att det ska sätta igång tidigare.

• tessiej

mammaD: Lycka till :)

nu börjar det verkligen närma sig, snart ploppar det nog ut bebisar på löpande band.

• tessiej

åh vad spännande kicki och Williams mamma.  Snart får ni nog träffa era bebisar :) det skulle ju vara lyckat Williams mamma om du slapp bli igångsatt och att det har startat av sig själv nu!

Jag har också 21 dagar kvar och jag hoppas verkligen att jag max måste gå 21 dagar till. Gick över 6 dagar med dottern och det var långa dagar. Ska ta och packa färdigt BB-väskan nu i veckan utifall det skulle starta tidigare. 

Är det nån fler som får halsbränna VARJE kväll nu? Jag får det en liten stund före jag ska lägga mig, sen blir det värre när jag lagt mig. Har Rennie hemma och det hjälper, sen tipsade barnmorskan om att köpa sötmandel och tugga en sån i små små bitar. Det hjälper också hyffsat. Ibland får jag även halsbränna på dagen.. jag hade halsbränna med dottern också.

Näe nu är det dags att göra lunch. Jag har en arbetskompis dotter hemma hos oss nu. Hon ska vara här några timmar idag så hon och Ebba håller på att leka för fullt. Dom är båda 2 år, dock skiljer det 6 månader men dom leker jättebra med varandra.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2