Inlägg från: Kinne79 |Visa alla inlägg
  • Kinne79

BF November,2010 DEL 2

Rosen skrev 2010-08-30 08:12:39 följande:
    tror det e väldigt individuellt hur mycket man känner bebisen. alla mina 3 ggr har jag knappt känt av rörelser, endast ett par buffar på kvällarna. o det har ju stämt, när de sedan kommit ut så har de varit jätttelugna o är lugna än idag folk till o med frågar mig hur jag har fått båda mina barn så lugna så denna gången är bebis oxå rätt så lugn men nog aktivast av de alla. fast jag känner definitivt inte honom 10 ggr i timmen. men det e jag snarare glad för. för att jag då hoppas på en lika lugn unge igen
    Åh, det där låter lovande och något jag väljer att tro på. Min bebis är ju superlugn i magen, vore skönt om den var det även utanför.
  • Kinne79
    Rosen skrev 2010-08-30 08:30:59 följande:
    usch jobbigt när man har massa inplanerat o är så trött eller inte mår bra... hoppas att din dag går snabbt i alla fall!

e jag den enda som sover bra på nätterna? jag vaknar inte en enda gång på natten o behöver inte gå o kissa heller. jag går inte heller o kissar extra på dagarna, vilket jag e jättetacksam för.
    men jag får ha en kudde under magen om jag ligger på sidan annars gör det ont.
    Jag sover som en liten gris, har tydligen börjat snarka...går upp 1-2 gånger för kissa men somnar om lika fort igen så det är inget som påverkar sömnen, ligger fortfarande på en stor del av magen och behöver inga kuddar eller dyl. Men jag är ju bara i v.27.
  • Kinne79
    kicki08 skrev 2010-08-30 09:30:08 följande:
    Nä det gör verkligen inte jag heller. Jag har oxå en lugn tjej därinne i magen. Hon gör inte sådär jättemycket väsen av sig alls. Jämfört med Theo som sparkade dygnet runt kändes det som Denna tjej verkar väldigt lugn Men så länge jag känner henne lite då och då känner jag inte att jag är orolig
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-08-30 07:31:37 följande:
    Jag har sååå ont. Bebis trycker neråt så in i helvete... Det känns inte alls mysigt vill jag lova.
    Men nu ska jag åka till skolan, jag som knappt sovit nåt inatt!
    Det är säkert så att bebis är på gång att fixera sig. borrar ner sig i bäckenet. Det är ingen skön känsla...Håller med dig. Att hitta en skön sovställning nu när man börjar bli större är INTE lätt alls. Sova är ett minne blott för mig känner jag.... :-\
    NoahLeah skrev 2010-08-30 09:06:33 följande:
    Bläää...blir så trött på alla instanser.
    Fått veta av Kommunal att man har rätt till 10 % av sin lön i 90 dagar efter förlossningen men när jag frågar chef och lönekontor är det ingensom någonsin hört talas om det...hur fasen ansöker man om det då?????
    Känns lagom kul att veta att extrapengar man har rätt till inte kan fås ut.
    har man rätt till 10% i 90 dagar av sin vanliga arbetsgivare??? Har jag aldrig hört talats om? Men det skulle ju vara sketabra! Hmm... undrar hur man söker reda på mer om det då....
    Är jättemånga arbetsgivare som har det så. Jag jobbar på friskola (men har samma regler som kommunala skolor) och jag kommer att få 10% i 150 dagar. Min man jobbar på ett privat företag och han kommer få 13% i 3 månader.
  • Kinne79

Har varit på försäkringskassan idag och vissa är så gammalmodiga. *irriterad*

Jag frågade om inte min man behövde fylla i alla papper jag har gjort för att få sin fp, men det behövde han inte. "Det är skillnad på att vara mamma och pappa" fick jag till svar, hmm ok, knäppt att de har olika system för mammor och pappor. Men det värsta var när hon frågade "har din man tänkt ta ut sina 60 dagar direkt vid födseln" vaddå, han har väl 240 precis som jag....trångsynt tant.

Istället för att ringmärka fler dagar än 60 till varje förälder kanske de borde utbilda sin personal i att tänka lite längre än näsan räcker.

• Kinne79
    NoahLeah skrev 2010-08-30 16:44:16 följande:
    Just det ja, fick svar ang föräldrapenningtilläget o det kommer automastisk denna gång så fort chefen lägger in att jag ska vara mammaledig.
    Så bra! Glöm inte att de 120 första dagarna är semestergrundande, så där har du mer pengar att hämta.
  • Kinne79

Det tog ju ett tag för mig att bli gravid och under den tiden har vi sparat pengar som skulle vara min "lön" under det första året så att jag slapp ta ut några dagar. Men nu efter semester har min man bytt jobb och får nu ut 5000kr mer efter skatt än innan, så det får bli min lön istället och vi kan helt plötsligt göra en massa kul för de sparade pengarna. Jag ska alltså ta ut 0 dagar i veckan.

• Kinne79
    NoahLeah skrev 2010-08-30 16:50:09 följande:
    Men det blir väl inte mkt semesterdagar va?
    Ungefär 9 dagar tror jag.
  • Kinne79
    Bebis050810 skrev 2010-08-30 18:32:44 följande:
    Men vad underbart!!! prefekt ju!
    Ja, det känns som lite plåster på såren för att det var kämpigt att bli gravid.
  • Kinne79
    Bebis050810 skrev 2010-08-30 18:40:20 följande:
    Vad ligger er föräldrapenning på om dagen?

jag kommer få ut 504 kr/dag innan skatt.

_____
    Idag blev det en konstig dag, jag var och skulle lämna stora tjejen på dagis som vanligt och imorn ska lilla börja sin inskolning, men när jag kom dit så hade personalen fått för sig att hon skulle inskolas from IDAG, jag blev så ställd så jag travade bara glatt in och började med inskolningen.... iofs spelar det ingen roll men jag hade planerat att åka till AF imorn samtidigt som jag ska till MVC, det ligger 4 mil bort så jag tänkte att det är smidigt att ta det samtidigt.
    Men vi va kvar till kl. 11 och allt gick jättebra!! hon satt själv i samlingen, åt äpple, följde med ut och gungade osv... hon har ju varit med storasyster så mkt på dagis så hon känner ju sig hemma där! de ska gå på samma avdelning nu, för de har slagit ihop två avd. till en. så nu är det 1-5års avd. blir 27 barn där till hösten, rätt många faktiskt, hoppas det blir bra!
    sen var det bara för mig att köra ner till AF och skriva in mig, så nu är jag arbetssökande supertrist, hatar AF! men jag är ju tvungen att skriva in mig där direkt för annars försvinner ju min sjukpenning och blir 0 kr.

Så det blev en lite snurrig dag.......... Obestämd
    Min Fp ligger på ca 330 efter skatt. Har skitdålig lön.
  • Kinne79
    Maddie72 skrev 2010-08-30 19:25:22 följande:
    Jag vet inte ännu hur mkt jag får i föräldrarpenning. Men jag ska ta ut så lite det går. Jag vill också vara hemma länge. Helst 2 år. =) Förra gången var jag hemma endast 1 år. Trött på att arbeta just nu och vill göra andra saker, bara vara hemma. Jag försöker förhandla med mannen om att jag ska ta av hans dagar. Men vaddå, det är jag som har varit gravid, mått dåligt och kämpat för att verkligen det ska gå bra i och med diabetes och allt. Ska mannen vara hemma sedan?? Är kanske gammalmodig... Jag har eget företag förutom min lärartjänst och han arbetar för mig, så jag behöver honom i jobbet istället. Få se hur det går. Håll tummarna... =)
    Så länge båda parter är överens så tycker jag att man får göra precis som man vill. Som det ser ut just nu så kommer jag vara hemma 1½-2 år och min man ungefär 7 månader (fp +sem) samtidigt som mig. Så min stackars man får aldrig vara hemma ensam, men vi tror att det kommer bli bra, så lyssnar inte så mycket på alla andra. Så självklart håller jag tummarna att du ska få som du vill. Men tvinga han inte.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2