Inlägg från: MammaDeborah |Visa alla inlägg
  • MammaDeborah

BF November,2010 DEL 2

Marinero skrev 2010-10-15 08:13:39 följande:
    Ja jag fick aldrig till amningen så man satt skönt så den är kanon tycker jag
    Jag ammar gärna liggandes på sidan, men det funkar ju inte lika bra dagtid eller om man är iväg nånstans. Annars brukar jag luta mig mot armstöd, karln eller liknande
  • MammaDeborah
    Marinero skrev 2010-10-15 08:14:16 följande:
    Det finns hopp kan jag säga
    Japp, jag är alldeles färdig med bebisbakande nu. Tycker hon kan komma ut! :)
  • MammaDeborah
    NoahLeah skrev 2010-10-15 08:17:18 följande:
    Får testa och se om Minidrem kan hjälpa.

Amningskudde hade jag till Noah och det var guld värt, tyvärr är den trasig nu så köpte en ny häromdagen..skulle aldrig klara mig utan en sådan.
    Vanlig hydrokortison kan du säkert använda också, använd då miniderm efteråt eftersom kortisonsalvan är uttorkande. Man ska aldrig använda något starkare än den receptfria hydrokortisonen (klass 1 är det nog tror jag) ovan halsen på barn. Det har jag fått lära mig som har barn med atopisk eksem :)
  • MammaDeborah
    Jojo 85 skrev 2010-10-15 08:25:51 följande:
    Min rygg räddades av amningskudden.. O Josefine oxå kan man säga. Kunde somna med henne i famnen under amning så hon rullade ur när jag somnade så hårt att jag släppte greppet. jag var ju helt sänkt pga bt-sänkande efter HF så amningskudden var en räddare. Jag klarade inte av att ligga o amma på sidan, Josefine gillade inte heller det.
    Usch vad jobbigt, men vilken tur att du kunde använda kudden på det viset då! Jag somnar ju ofta när jag ammar på sidan så för mig har det räddat nattsömnen. Men jag vet att det inte funkar för alla att amma så, tyvärr. Annars är det rysligt praktiskt.

Nu ska jag stoppa i mig en skål yoghurt och bege mig till stan!
  • MammaDeborah
    kicki08 skrev 2010-10-15 08:22:58 följande:
    Usch... sömnlös natt nr 3 i rad. Känner mig deprimerad och totalt likgiltig till allt. Illamående och så jäkla matt. svimfärdig nästan Bebisen måste åkt ner rejält inatt för jag kan inte gå ens utan att få sammandragningar nu. dom avlöser varandra tätt. Plus denna jäkla förkylning som ALDRIG vill ge med sig. *suck*
    Orkar inte mer nu.... blääääää
    Stor kram till dig!!
  • MammaDeborah
    Måste inte bebis komma ut till dessa fina apor?  
  • MammaDeborah
    Kwackie skrev 2010-10-15 09:15:32 följande:
    här har det varit en jobbig natt igen - lillan på 3½ vaknade gråtandes o klagade på huvudvärk precis när jag la mig vid halv ett... efter en halvtimme i vår säng gnyandes o gråtandes var hon kokhet o började spy blev så rädd för att allt gick så fort så jag ringde sjukvårdsrådgivningen - de ville att vi skulle åka in, men utan bil o mitt inatten skulle det blir svårt... fick bli kopplad till 112 där de ville avvakta iom att ingen ambulans var ledig o det inte var så akut

efter mycket om o men fick jag ta tempen (39 grader efter dusch) o ge henne sup. alvedon - vilket hon somnade på... idag e hon helt symptomsfri... jag blir inte klok på detta... o trött e jag oxå - fick ju självklart lite små värkar sen när vi la oss igen av ansträngningarna
    Usch så läskigt!!! skönt att hon mår bra idag men man tänker ju så mycket i efterhand! *kramar om*
  • MammaDeborah

Hallå igen tjejer! Tillbaka från Bm. Det var lite som jag anade, och som även har skrivits här i tråden. Mitt blodtryck var för högt... 120/90, 130/85 efter vila. Alltså inte helt ok... Stickan var lite svåravläst men det lutade väl åt +1 på protein. Så ny kontroll om en vecka och beordrad vila. Jag som tycker jag vilar så mycket det bara går nu... Annars var resten bra. Bebis är nu ruckbar.
    Jag misstänker att förlossningen startar inom kort. Utan undantag har mitt blodtryck gått upp varje gång dagarna innan förlossning. Men det lär väl visa sig om det stämmer.. Jag frågade dock inte om hon kunde känna på mig, jag är för feg för det, helt enkelt... Men jag är ganska säker själv på att något händer "där nere". Det visar väl sig hur länge till det dröjer. Idag har det varit ganska lugnt. Inte mer sammandragningar än vilken annan dag som helst. Ryggen gör hiskeligt ont men det beror väl som misstänkt på att bebis ligger så långt ner.

Tack för alla fina ord! Känns jättekul! Det har varit lite av en dröm att få ekipera lillan i mina egna kläder och nu börjar jag få ihop en hög :) Jag kan inte sitta här och göra en massa reklam för mig för då blir jag nog bannlyst ur forumet men jag kan ju hinta om att det finns en länk till min blogg på min infosida och därifrån hittar man de flesta svar man behöver

Dazazz: Jag använder muddväv eller interlock när jag kantar. Det kluriga är att dra mudden eller interlocken lagom mycket men inte dra i tyget man syr fast i. Annars blir ringningen, eller vad man nu kantar, slapp och det ser inte så skoj ut..  Man lägger kantbandet räta mot räta mot kanten som ska kantas och syr sen med zicksack eller overlock (jag använder det senare). Därefter viker man bandet mot baksidan och syr fast med exempelvis en tvillingnål. Man kan också använda maskinens raksöm, gärna förstärkt raksöm som stretchar.

• MammaDeborah
    Jojo 85 skrev 2010-10-15 14:54:00 följande:
    Ja, samma här! Man är ju inte gjord av pengar, speciellt inte på FP, hehe.

MammaD: Gillar skarpt den gula ap-bodyn.
    Skoj! Jag också! Har klurat en himla massa på vilken färg som matchade mot det gula... var rädd för sverigeflagga-känsla, men det blev bara roligt retro :) Nu hoppas jag att jag har nån snygg färg som kan matcha på byxor annars får jag väl öppna plånboken och shoppa lite. Det blir säkert mannen glad över :P
  • MammaDeborah
    NoahLeah skrev 2010-10-15 14:57:14 följande:
    Vi har också köpt en del begagnade skor då en tjej som jobbar i skoaffär sa att när barnen är så små så hinner det inte gå in skorna så pass att de blir felställda.
    Men ett par nya vinterstövlar blir det i år, tänkte satsa på Viking GoreTex då ungarna är ute mest hela dagarna på fsk.
    Jag har också köpt massor av begagnade skor och då har det främst varit i de mindre storlekarna eller skor som inte hunnit användas så mycket för att de växtes ur mycket snabbare än tänkt. Riktigt slitna skor är väl ändå ingen särskilt sugen på, eller hur?
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2