• MissCh

BF November,2010 DEL 2

Marinero skrev 2010-06-12 12:38:46 följande:
    Samma som här då! Lustgasen va min bästa vän, helt fantastiskt Glad
    Bebis050810 skrev 2010-06-12 10:58:33 följande:
    var hittar man den där kalenderna då??
    För mig tyckte jag inte att lustgasen direkt hjälpte. Första gången tog jag epidural (trodde jag skulle dö vid 4 cm...), andra gången hade jag tens - som jag inte ville släppa - och försökte andas och så. Släppte tensen vid krystningen och provade lustgas men det gjorde varken till eller från Glad
  • MissCh
    NJsmamma skrev 2010-06-12 21:06:23 följande:
    Det behövdes kan jag säga, jag har inte ätit alls bra det senaste.. haft avsmak för nästan allt, frukost kan jag med nöd och näppe truga i mig en halv macka, är jättehungrig direkt på morgonen men när jag väl ska äta så säger det stopp.. skitjobbigt, jag som älskar frukost i vanliga fall.
    Det samma gäller väl egentligen varje gång jag ska äta, det växer i munnen:( Någon annan som har det så??
    Så är det inte alls för mig tyvärr. Jag kan med lätthet äta större eller flerl portioner innan jag blir mätt. Det är lite jobbigt tycker jag, för jag har ökat snabbt i vikt de sista veckorna. Har gått 20 veckor imorgon, och gått upp 4 kg, det är ju inte så farligt i och för sig, men eftersom de typ kommit som 1 kg per vecka nu så känns ju inte trenden så bra då det är 20 veckor kvar! Vid mina förra hade jag gått upp 2 kg vid v 20 och gick upp 12-14 totalt, så det blir kanske dubbelt nu då Skrattande
  • MissCh

Åh nej, åh nej, åh nej! Har inte varit inne här på flera dagar, och så kommer jag in och ser detta om PennyJenny! Jag hoppas så att det kan gå vägen. Min mamma gick 3 cm öppen med min lillebror i flera veckor, men det här verkar ju vara en helt annan situation. Ber en bön!

• MissCh
    Bisquit skrev 2010-06-28 13:19:09 följande:

Håller alla mina tummar och tår för pennyjenny!

Är så besviken på min sambo just nu.... allt gick jättebra i fredags, på lördag förmiddag får han ett samtal från en arbetskamrat och måste åka in och trösta henne för att någon annan på jobbet har tydligen varit "dum".. Fattar inte alls varöfr min sambo ska dit och trösta, så bra vänner är dom inte. Vad jag vet? Iallafall, hela huset fullt av gäster och jag var jättetrött oh jätteledsen. Ville inte att han skulle åka men det gjorde han ändå. Kul... Känns som jag alltid kommer i andra ( tredje, fjärde ) hand.
    Sen på kvällen när alla gäster hade åkt så gick vi ut med hunden, då var kl 22. Hörde att grannarna var nere vid sin grillstuga, åker dit. Innan jag ens hinner kliva av typ så har han hoppat in i bastun.
    Jag vet inte ens om jag får basta och jag vill inte heller. Väntar ett tag. Sen töttnar jag och går till stallet.
    Sitter där en timme ( pysslar lite ) innan jag går hem. När jag kommer hem har det gått en och en halvtimme sen han "försvann". Då ringer han, jag skiter i att svara. Tycker att lite orolig kan han gott vara... ( vilket han inte är )
    Han är den som har hemnyckeln så han "vet" att jag inte kommer in.
    Sätter mig i uterummet hemma och väntar. När kl blir ett på natten.  så smsar jag och skriver att han kan väl åtminstone komma hem och släppa in mig så jag kan göra något annat.
    Han kommer hem och verkar inte vara ett dugg orolig för mig eller bry sig om vad jag har gjort. Han äter lite sen säger han att kom nu så går vi och lägger oss. Verkar inte alls förstå att han gjordt något korkat? Och jag orkade inte prata med honom då heller eftersom han hade fått i sig en del sprit i bastun.
    Var så otroligt arg och besviken.. pratade knappt på hela söndagen. han frågade om det var något ( vilket han borde ha märkt ) men det var inte på det här gulliga sättet utan mer... Meh, va är det med dig nu då?
    Ingen godnattpuss igår, ingen imorse heller.
    Jag är så trött på att jag inte får vara "sur" utan att han blir det och att jag alltid ska ta första steget till försoning.
    Så nu sitter jag här på jobbet och är alldeles gråtfärdig och besviken och vet inte vad jag ska göra.... eller säga.
    Eller är det bara jag som är gravid-hormonig och borde tagga ner?

Hej Bisquit, vad jobbigt för dig. Förstår att du är ledsen.
    Min erfarenhet är att det bästa ibland kan vara att varken välja att själv krypa till korset med svansen mellan benen eller att vänta på att han ska göra det. Vad jag menar är att du kan ju berätta hur du känner sakligt och be att han ska sätta sig in i det från din synvinkel, utan att för den skull ge honom rätt eller nåt sånt. Du har ju rätt att bli ledsen när han är tanklös. Samtidigt så kan det vara bra att berätta hur man känner utan att vänta på att någon ska förstå det själv. Jag känner ju inte din sambo, men människor har ju olika "kompetens" när det gäller att känna in hur andra upplever sakar. De kan ju vara bra ändå, men behöva lite tydligare budskap :)
    Jag tycker inte din reakation var alls konstig. Förresten, även om vi är "gravid-hormoniga" som du skriver och det bidrar till hur man känner, så spelar väl inte det någon roll. Känslan är ju lika på riktigt och kan inte viftas bort mer än någon annan känsla, och hormonerna kommer på köpet med graviditeten.
    Hoppas det känns bättre snart.
  • MissCh

Hej alla! Vad avundsjuk jag blir på er som är så mycket på FL, skriver så mycket och följer varandra så... Glad
    Det funkar tyvärr inte för mig, men jag tittar väldigt gärna in titt som tätt (men har gett upp att läsa ifatt allt) och hoppas att ni inte tror att jag är ny varje gång!

Såg att ni pratat vikt. Jag har gått upp 5 kg, är i v 24. Ungefär som mina tidigare två graviditerer, men jag började på +3kg jämrfört med startvikt förra graviditeten och +6 kg jämfört med första gången...

Shit, vad det sparkar nu! Ibland är det inte alls skönt, och det är nästan 4 månader kvar... Ibland glömmer jag nästan hur mycket man längtade efter att det skulle börja!

Tränar ni andra? Jag har varit tvungen att sluta med tennis sen två veckor Gråter pga foglossning, så besviken, hoppades kunna gå min kurs över sommaren, om än inte på max förstås. Har nu anmält mig till gravidyoga som börjar i augusti, och försöker gå lite promenader ibland.

Så kul att höra att det går bra för Penny-Jenny! Jag tänker jätteofta på henne, och kollar alltid om någon skrivit något nytt! Tack ni som uppdaterar oss andra!

• MissCh
    Kinne79 skrev 2010-07-16 21:06:57 följande:

Nu har jag börjat få ont i svanskotan, är det början på foglossning eller bara att jag sitter för mycket?
    Gör inte superont och jag ska inte gnälla iom att jag inte haft några krämpor alls första halvan av graviditeten.

Hej Trulsa, det är med stor sannolikhet foglossning... brukar ofta kännas runt svanskotan och kommer ju ofta efter v 20 eller så. Hoppas det inte blir för jobbigt.
  • MissCh
    kicki08 skrev 2010-07-16 17:15:42 följande:
    Nya magbilder i mitt galleri för V 25
    Jättefin mage kicki08!

Men jag får lite ångest för min egen del - min mage är supermycket större och jag är också i v 25. Livmodern mätte 22 cm i veckan, vilket ju är helt normalt, och jag har gått upp 5 kg vilket också är normalt. Men magen svänger liksom inte in ovanför livmodern som den gjort mina andra graviditeter, utan det spänner ut jättemycket ovanför också så hela magen blir stor! Kan det vara att den "vanliga" magen är svullen och uppspänd som gör att det är så? Någon som känner igen sig? Igår sade en kompis att jag hade jättestor mage och att man kunde hoppas att den inte skulle växa jättemycket mer :(  Inte direkt sannolikt eftersom det är 15 veckor kvar.
  • MissCh

Jag hade lergigan comp och de hjälpte åtminstone delvis tyckte jag - om du inte redan fått dem tycker jag absolut du ska be din BM. Kan tänka mig att det är ännu värre att må illa i den här värmen, hoppas det lättar snart.

• MissCh
    PetraHelena skrev 2010-07-20 13:00:32 följande:

Hej vecka 23 är jag i!

Har mått bättre om jag ska vara ärlig!
    huvudvärk och en ryggvärk som verkligen är en pain in the ass! Känner mej fet och ful och kommer inte i varken badkläder eller något snyggt och jobbar hela sommaren non-stop.

ska träffa ryggdoktorn imorgon och hoppas han kan knäcka till den, men är ärligt talat skeptisk.

Smärta i ben och höften förekommer också och är trött på att gnälla och sitta inne hela sommaren, vill kunna njuta! En flytt är på gång också, stress och vill hitta lägenhet i god tid före förlossningen och det finns inga ute..
    stress stress och ständig värk, varför kan jag inte få leva livet normalt som er andra?

Är iallafall att allt gick smärtfritt fram till v 20, inga kräkningar ryggvärk eller någonting drygt faktiskt.
    Känns som om jag klivit in i den värre delen av graviditeten och it kills me..

här är min v 23 mage. delar med mej liksom ni andra.
    Kram på er
    Usch, förstår att det är jobbigt. Men de flesta lever nog inte normalt liv, i alla fall min erfarenhet är att det är jobbigt att vara gravid, detta är min tredje gång. Har problem med foglossningen (bland annat), och tycker det är tråkigt att inte kunna träna mm. I lördags kväll kunde jag i stort sett inte gå, och jag försöker komma ihåg vad för övertygande argument mannen kom med när jag föreslog adoption där här gången när vi planerade trean... Flört
  • MissCh
    mamalin skrev 2010-07-20 14:55:56 följande:
    Har också kramp i vaderna. Vaknar av det flera ggr/natt. Får det i tårna med ibland. Har märkt att jag får kramp när jag sträcker på mig. Inget vidare skönt. :/
    Samma här. Har lärt mig att sträcka på mig med hälarna vinklade neråt och tårna flexade uppåt istället - det funkar bättre :)

En av graviditeterna innan fick jag kramp i låren när jag sov på natten, då vaknade jag och skrek, hoppas det inte blir så den här gången i alla fall. Men man får ju lite av varje :)
  • MissCh
    Helen C skrev 2010-08-05 13:23:28 följande:
    Är de fler bebisar som blivit lugna i magen??? Min har ju varit konstant aktiv, men nu e hon lugn. Man känner lite då och då. Men har väl kommit in i rutiner kanske. Men man blir ju lite nojjig=)
    http://www.barntotal.se/graviditetskalender/graviditetskalender/gravid_vecka_29/  läste jag det här lite lustiga tipset :

TIPS:
    Om du oroar dig för att du inte har känt fosterrörelser på länge kan du dricka tre stora glas med kallt vatten i en följd och sen sätta en väckarklocka på ringning mot magen.

Jag har dock inte provat det själv - någon annan?
  • MissCh

Chanelli: Åh, vad sorgligt. Det kommer ju närmare än när det händer någon i ens närhet även om det inte är någon av ens egna närmaste. Jag vill inte ens tänka på att sånt kan hända.

• MissCh
    Bebis050810 skrev 2010-08-08 10:08:18 följande:
    Ja jag har oxå 99 dagar kvar!! kanske vi se på BB som sagt va.... vore as-skoj ju!
    Vad är det för kapslar? Nån som vet?
    Det är väl Minifom? Det köpte jag mot gasig mage i början.
  • MissCh

Jag har varit hos BM på inskrivning och en gång efter RUL. Ska dit igen i vecka 30, sen blir det tre veckor till nästa gång, och därefter varannan. Tycker också det är stressande att klämma in alla dessa besök när man jobbar, känns som man jämt måste vara ledig... Men så klart vill man hålla koll också, det är ju inte det.

Jag har också precis bytt BM/MVC. Blev väldigt stressad av att försöka ringa dem för att boka om min tid som inte funkade med jobbet - gick aldrig att komma fram på deras telefontid nu i sommar. Så nu har jag lämnat ett meddelande att jag bytt mvc... känns skönt.

Nu ska jag backa och kolla in din mage, Frogster, innan jag lägger mig Glad

• MissCh
    JeppJepp skrev 2010-08-10 23:27:20 följande:
    Igår kväll vid 9 började jag få sammandradningar. v26+6 
    Efter en timme ringde jag förlossningen gå jag har en bit att åka. Dom sa åt mig att komma in. 
    Väntade ändå hemma en stund till för att se om det avtog vilket det inte gjorde så vi åkte in och var framme runt 12.
    Dom mätte sammandragningarna och en doktor kom in och kände på tappen för att se om jag öppnat mig något, vilket jag som tur var inte hade gjort. Efter 4 timmar med sammandragningar (kom ca var 3e min) 
    fick jag bricanyl och ett rum att sova i under natten.
    På morgonen frågade sköterskan om jag mådde bra, vilket jag gjorde. Så doktorn kom in och sa hejdå och vi fick åka hem. Kom till receptionen på sjukhuset för att beställa taxi och får en sammandragning till. taxin skulle komma inom en halvtimme, vi satte oss ner och väntade men fick inom kort ytterligare tre så jag gick tillbaka till förlossningsavd. och pratade med dom, fick komma till ett rum och göra VUL på tappen som fortfarande var oförändrad. Såg bebbes huvud och konstaterade att trycket jag känt de senaste dagarna faktiskt var bebbes huvud som jag trodde.
    Fick ok av läkaren att komma hem. och nu mer än ett dygn efter start har jag fortfarande sammandragningar....
    Less, orolig och fruktansvärt trött ska jag snart gå och lägga mig och försöka få lite sömn.

Ledsen för långt inlägg, men var tvungen att skriva av mig om mitt äventyr! 
    Vad jobbigt för dig! Förstår hur du känner.

Jag har haft mycket prematura sammandragningar med båda mina tidigare (men gått hela vägen). Första graviditeten var jag inlagd i nio dagar i vecka 23-24. De tyckte tappen kändes uppmjukad, men den kortades inte så det var ok. Sammandragningarna kom väldigt lätt även efter det, och jag var sjukskriven, men det ledde aldrig till förlossning. Det är ju förstås olika för alla, och man ska ju alltid kolla upp! Men det kan absolut vara så att man har återkommande och ganska ihållande sammandragningar utan att det är någon fara, så vi får hoppas att det är så det är för dig. Till mig sade doktorn att om de inte gör riktigt ont så föder man inte barn på dem. Huvudregeln var att om man tar bricanyltabletter och vilar så ska det lugna sig efter ett par timmar i alla fall.
    Hoppas du får sova nu.
  • MissCh

Suck - jag är ganska trött på att jämt få kommentarer om hur stor jag är - någon mer?
    Visst tycker jag själv också att magen är ganska stor, men jag vill inte höra det jämt. Teoretiskt sätt är jag inte heller särskilt stor egentligen, har gått upp 6,5 kg i vecka 30 och sist hos BM på låg SF på strax under medel (visserligen några veckor sen ska dit igen på fredag). Idag frågade en dagismamma och det var dags snart nu, och igår frågade en om jag skulle ha tvillingar. Oj oj, vad du har växt, säger de på jobbet. Ja, visst är det väl så att man blir större för varje graviditet sade en annan igår. Jag är lite känslig för de här sakerna, så jag är väl lite nojig :) Men ändå...

• MissCh
    Annizsj skrev 2010-09-14 20:47:05 följande:
    Oj har hon fått nu? När kom han? Vet du hur stor han var å så?
    Hon klarade sig till och med trettio veckor tror jag, och det var planerat snitt. Har för mig att hon skrev att han vägde 1,6 kg. Har sett att hon skrev i en annan tråd. Men sen har jag inte sett något, så jag vet inte hur det gått, hoppas både hon och pojken har det bra. Någon annan som vet?
  • MissCh
    Helen C skrev 2010-10-23 16:08:40 följande:
    Va på toan nyss och kissade, och kände jag tömde blåsan. Men sen satte jag mig på stolen i köket och kände hur de rann till, så jag satte på mig en binda nu så får vi se... Hur länge ska man ha på sig den??
    Hej, det var jättelängesen jag var här, men hängde i tråden mycket i början... Nu är jag på BF -9.
    Jag har märkt sista veckan att när jag sitter på toa och har kissat, så kan det rinna till lite till om jag sitter någon minut till och byter ställning lite, typ lutar mig lite framåt eller nåt. Märkligt, det kanske är att urinblåsan är lite i kläm på något sätt, så att den blir sektionerad eller nåt :) Om det inte var vattenavgång för dig så är det kanske något liknande.

Annars är det skitjobbigt med foglossningen nu. Kan knappt gå, en liten felbelastning så hugger det som en kniv på höger sida i ryggslut/skinka. Jag skriker till rakt ut flera gånger om dagen, även om jag är i en affär eller nåt :)
    Någon mer som har det så? Visst måste det vara foglossningen?

I övrigt mår jag rätt bra, hur mår ni andra?
  • MissCh
    SEPTEMBER BEBISAR
    Frogster - Pojke 24/9, 2145g, 45cm. V 32+2

OKTOBER BEBISAR

Williams Mamma 070824 Pojke 20/10 , 1760 g & 43 cm V. 38+1
    Chanelll Flicka 20/10, 3290 g & 49 cm V 36+4
    Kicki08 - Flicka 21/10, 3258 g & 52 cm, V 38+1
    MissCh - Flicka 26/10, 3300 g & 52 cm, V 39+1

NOVEMBER BEBISAR
    Libragirl - Pojke 1/11 - 4140g - 51 cm - BF-6
    Rosen - Pojke 2/11 - 4850g & 55 cm - v 40+4
    Kwackie - Björn 4/11 - 2650g - 48cm - BF - 21