• Gravid2010

Man gör inte abort pga DS!!

man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning..

Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak.

det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...

• Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!
  • Emmel
    Pimpinellan skrev 2010-05-04 15:30:20 följande:
    Det tragiska i ditt fall är om du föder ett friskt barn som senare blir skadat eller visar sig ha nån sjukdom/diagnos. Vad gör du av barnet då-lämnar bort det för det är inget värt och önskar att det aldrig fötts?
    Ursäkta men vilken otroligt omogen komentar...
  • Spelar roll

Fast vi lever i ett samhälle som indirekt uppmuntrar till abort av ds. Iom att man automatiskt erbjuder koll till alla som har risk att drabbas. Varför skulle det annars vara någon poäng att kolla det med ökad risk för missfall som följd?

• Emmel
    Spelar roll skrev 2010-05-04 21:03:52 följande:
    Fast vi lever i ett samhälle som indirekt uppmuntrar till abort av ds. Iom att man automatiskt erbjuder koll till alla som har risk att drabbas. Varför skulle det annars vara någon poäng att kolla det med ökad risk för missfall som följd?
    Risken för missfall ökar inte med Kub och Nupptest... Och jag tror att en stor del av orsaken till att man erbjuder dessa tester är att föräldrarna ska hinna förbereda sig på att deras barn kanske är annolunda. Det är tanken med testerna, tror jag i alla fall.
  • Spelar roll
    Emmel skrev 2010-05-04 21:10:41 följande:
    Risken för missfall ökar inte med Kub och Nupptest... Och jag tror att en stor del av orsaken till att man erbjuder dessa tester är att föräldrarna ska hinna förbereda sig på att deras barn kanske är annolunda. Det är tanken med testerna, tror jag i alla fall.
    Fast kub och nubb ger bara en indikation. Är du 37 och över erbjuds du 100% säkert test som för många ger högre risk för missfall än risken är för ds. 
  • Rompe

Personligen skulle jag aldrig göra abort om jag fick veta att barnet jag bär på har ds. Därför skulle jag aldrig heller göra kub el fostervatten prov.
    Men tycker det är upp till varje enskild individ, att välja om de vill abortera ett ds foster eller inte. Jag skulle aldrig dömma någon som valde att göra en abort pga ds, utan respektera personens beslut.
    Sen skulle jag inte själv klara att göra det. Men det beror till väldigt stor del på att jag har jobbar inom LSS och träffar dagligen människor med ds.

• Bradbury

KUB är inte enbart till för att försöka hitta foster med Trisomi 21. 

Trisomi 13 och 18 är allvarliga kromosomfel som faktiskt innebär ett stort lidande för barnet, om det ens överlever till förlossningen. 
    Alla har rätt till sin åsikt, precis som alla har rätt att göra vad de vill med sin kropp så länge det är inom ramarna för samhällets lagar. 
  • SaramedM
    Emmel skrev 2010-05-04 20:58:32 följande:
    Menar du att vissa önskar sig ett sjukt barn, framför ett friskt? I så fall tror jag att du har väldigt fel.
    nej det menar jag inte, jag menar att jag inte önskar att M vore annurlunda än hon är
  • LillaEllan

Jag kan bara tala för mig själv. Vi gjorde nupp som visade HÖG risk och gick vidare med mkp. Vi båda hade kommit överens om att göra "abort" om barnet skulle ha DS eller T13&18. Jag sa till min sambo att jag ville det men skulle aldrig kunna säga det om det visade sig att det var fel på barnet så jga bad honom göra det isåfall.

Det var de värsta dagarna i mitt liv, jag bara låg gick inte till jobbet utan låg bara i sängen och grät i 3 dagar jag  var helt förstörd! När vi fick provsvaret visade det att vår flicka var helt frisk och vi var såklart överlyckliga.

Jag visste att jag skulle få föda fram barnet om det skule vara fel på det. Jag ångrar verkligen inte att vi gjorde mkp, hade det vart fel på barnet skulle vi ta bort det och det är inget jag skäms över överhuvudtaget! Att det finns saker som inte syns på mkp och fvp kan man inte göra så mycke åt men mycke kan man få redan på ds är ett av det . Vi ville veta så mycke som gick att ta redan på ,ser inget fel i det. Jag ser inte ner på folk som väljer att inte göra arbort alla gör som de vill men VI vill inte ha ett barn med DS och gör allt för att få reda på s mycke som möjligt. Hade jag fått ett funktions hindrat barn utan att ta reda på nåt hade jag givetvis älskat det lika mycke som mina andra barn men vi väljer att inte "ta några risker"

• Emmel
    SaramedM skrev 2010-05-04 21:31:14 följande:
    nej det menar jag inte, jag menar att jag inte önskar att M vore annurlunda än hon är
    Ok, då förstår jag dig. Jag tror att alla önskar sig ett friskt barn men oavsett vilket barn som kommer ut så är det MITT barn och jag älskar det som det är. Det är det som är det "fina" med föräldrakärlek
  • Bradbury

Och för att svara mer specifikt på TS. Jo, man gör visst en abort. 

Det kallas abort. Senabort. Och vem är du att avgöra hur pass informerade folk är och inte är om hur olika aborter fungerar? Själv väljer jag att tro att mina medmänniskor är intelligenta tänkande varelser som kan skaffa sig information och fatta välgrundade val baserade på denna information. Helt onödigt att skriva folk på näsan och på detta sätt försöka skrämma upp och skuldbelägga andra människor. När jag tänker efter gör det mig faktiskt ganska upprörd.  
Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!