• Gravid2010

Man gör inte abort pga DS!!

man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning..

Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak.

det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...

• Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!
  • Siamüsen
    Jaja88 skrev 2010-05-04 23:51:04 följande:
    Inte läst hela tråden.. Men vi gjorde iaf NUPP och Kub i början av v.12! Så varför skulle man i så fall vänta till v. 18 med att göra abort? 1½ månad ju!
    Jag antar att hon syftade pa att FVP inte görs innan v. 15 och att det sedan kan ta flera veckor att få svar om man gör den långa analysen.

Dock går det ju att göra MKP fran v. 11 även om det inte görs överallt.
  • Finis
    Inte läst hela tråden.. Men vi gjorde iaf NUPP och Kub i början av v.12! Så varför skulle man i så fall vänta till v. 18 med att göra abort? 1½ månad ju!
    Om du får ett resultat som är 1:20 tex. SKulle du då göra abort direkt eller vänta på fvp och vara säker?
    Vecka 17
  • Shadilly
    Men NUPP och KUB gör man väl för att veta om man borde ta den risk det innebär med ett fostervattensprov?

Jag skulle inte ta beslut utifrån ett NUPP  eller KUB-test i alla fall.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • majess

jag skulle ta bort oavsett tillvägagångsätt ett foster med ds.

• LyckligtSlut

Vad ska man kalla det för då? Det är en abort oavsett hur man måste göra det om man väljer att göra en abort pga DS.

• frogande

Men TS menade väl nu bara här att visa på var gränsen för abort(för alla)går?
    Så tolkade då jag det, i alla fall? Att iom abort på ett foster med DS så blir den aborten just på ett foster med DS en förlossning iom att en abort på ett DS gått så långt att det då blir tal om en förlossning i stället?
    Eller har jag tolkat TS fel?

• JosieJosie

Jo, det är en abort eftersom du aktivt avbyter en graviditet. Det skulle rent medicinskt gå att göra abort under hela graviditeten, även om det skulle innebära att det döda fostret måste födas ut.
    Sen går det som redan sagts att göra mkp redan i v 11 och få svar på 5 dagar. Det kan också bli som för oss att fvp blev kontaminerat och de var tvungna at odla. Det tog 4 1/2 v för oss att få svar, jag var alltså nästan i v 20.

• Gravid2010
    frogande skrev 2010-05-05 02:03:14 följande:
    Men TS menade väl nu bara här att visa på var gränsen för abort(för alla)går?Så tolkade då jag det, i alla fall? Att iom abort på ett foster med DS så blir den aborten just på ett foster med DS en förlossning iom att en abort på ett DS gått så långt att det då blir tal om en förlossning i stället?Eller har jag tolkat TS fel?
    Du är den enda som tolkat det rätt!
  • Gravid2010
    nollåtta skrev 2010-05-04 20:07:22 följande:
    Är det så vanligt att folk inte förstår hur en sen abort går till, TS? Jag är fullt införstådd med hur det går till, detta till trots vill jag inte föda ett barn med downs syndrom.
    ja det är tyvärr så vanligt. (i världen utanför FL)
Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!