• Gravid2010

Man gör inte abort pga DS!!

man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning..

Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak.

det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...

• Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!
  • frogande
    Gravid2010 skrev 2010-05-04 13:47:40 följande:
    man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning.. Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak. det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...
    Detta visste jag inte ens...
  • Plutteli

Eh, oavsett hur det hela går till så är det ett avbrytande av graviditeten där fostret dör, alltså en abort!

• Nicau

Jag orkar inte läsa det här dravlet men om nu ingen har påpekat det för TS så betyder abort att man avbryter en graviditet. Så det hon pratar om är rent medicinskt fortfarande en abort.

• Stinky
    Gravid2010 skrev 2010-05-04 13:47:40 följande:
    man går igenom en FÖRLOSSNING!! (I ca v.17-18..) med ev en efterföljande skrapning.. Det verkar vara många som tror att en abort i v6 och v17 skulle vara ung. samma sak. det är lätt att säga att man skulle göra en abort om barnet har DS när man sedan inte vet hur det egentligen går till...
    Vadå, "man gör inte abort p.g.a. DS"? Det är väl för fan inte upp till dig att bestämma vad andra väljer att göra i den här frågan. Du har rätt till din egen kropp, men kom inte här och predika om vad andra ska göra med sina kroppar!
  • Finis

Kan bara tala för mig själv och min man.
    Vi gjorde ett kub test, kände att vi ville vara förberedda om risken för DS var hög. Men vi var båda överens om att inte göra  FVP om vi fick dåliga odds då det finns viss risk för missfall. Hade inte avbrutit grav efter ett kub test, och skulle ha vääääldigt svårt att göra det i vecka 16-17 som jag är i nu.

Klart man vill ha ett friskt barn helst av allt, men enligt mig är det skillnad på DS och vissa andra sjukdomar. Skulle det visa sig nu på RUL tex att vårat barn skulle vara väldrigt väldigt sjukt, kanske förlamad i hela kroppen och vara sängliggandes hela livet, då kanske vi hade övervägt avbrytande av grav. Vill att mitt barn ska ha ett värdigt och lyckligt liv och det tvivlar jag inte en sekund på att ett barn/vuxen med DS får.

Vecka 17
  • BaraCarolina
    Bradbury skrev 2010-05-04 21:39:01 följande:
    Och för att svara mer specifikt på TS. Jo, man gör visst en abort.  Det kallas abort. Senabort. Och vem är du att avgöra hur pass informerade folk är och inte är om hur olika aborter fungerar? Själv väljer jag att tro att mina medmänniskor är intelligenta tänkande varelser som kan skaffa sig information och fatta välgrundade val baserade på denna information. Helt onödigt att skriva folk på näsan och på detta sätt försöka skrämma upp och skuldbelägga andra människor. När jag tänker efter gör det mig faktiskt ganska upprörd.  
    Jag håller fullständigt med.
     Varför måste vi haka ner på andra och deras beslut. Tror ni inte att de lider redan och har ont i sitt hjärta??

Vi har ingen aning om varför de valt att göra abort i den situationen. Vi vet inget om deras historia mm.

Varför bara inte respektera andra av en annan åsikt? utan att idiotförklara dem och kalla de diverse saker.

Själv är jag så glad att vi fick bra siffror på kuben, men jag tror jag hade valt att avbryta min grav om det visa sig att vi haft ett barn med DS.

Tråkigt tråkigt att man inte kan respektera andra och deras beslut, de vet vad som är bäst för dem
  • Volatile

Jag är personligen för abort därmed tycker inte att det är någon annans ensak vad en person skulle eller kommer att välja. Det finns tidig och sen abort. Med sen många vet att det handlar om att få ut barnet vaginalt, det är mer komplicerat men det går ändå under abort.

Jag kan tänka mig att sena aborter är väldigt smärtsamma för att just vid dessa, hade föräldrarna eller mamman planerat att behålla men någon medicinsk orsak
    påverkade situationen. Jag tror att man kan vara förstående och inte nedsättande.

• Volatile
    Cocco skrev 2010-05-04 20:34:36 följande:
    Du anar inte hur ledsen man blir när man läser sånt här.  Det är nu jag förstår varför folk tycker jag verkar vara en sån bra mamma till M. För jag älskade honom från första stunden. Klart man är ledsen och önskar han inte hade sitt handikapp.Mitt barns handikapp borde ha setts på RUL men det gjorde det inte. Och nu när han finns här hur skulle jag någonsin kunna önska honom ogjord. Han saknar i princip hela vänster arm. Han kommer få ett tufft liv men förhoppningsvis ganska normalt ändå.I de fall jag har träffat på personer med DS så anser jag inte att de lider och jag förstår faktiskt inte varför man skulle abortera bort dessa människor.
    Jag tror att man måste komma lite utanför sin egen närvarande situation. Du har fått ett barn med DS och har en relation till M men man ska nog inte blanda ihop det med människor som inte har en sådan relation till sitt foster redan i livmodern.

Man måste också se till verkligheten: barn är i livmodern så man kan inte förvänta sig att någon ska uppleva då det du upplever i din relation med M utanför livmodern.
    Helt olika förutsättningar till interaktion och olika miljöer påverkar.
  • Volatile

*nuvarande i stället för närvarande

• Jaja88

Inte läst hela tråden.. Men vi gjorde iaf NUPP och Kub i början av v.12! Så varför skulle man i så fall vänta till v. 18 med att göra abort? 1½ månad ju!

Svar på tråden Man gör inte abort pga DS!!