• Stinky

    Vad har jag för rättigheter gentemot fsk?

    Jag har hamnat i en liten konflikt med min sons förskola. En riktig skitgrej egentligen, som blivit ren principsak för dem. 


    Det är så att de vägrar att använda haklappar på barnen. Jag har hela tiden tyckt att det varit konstigt. Jag frågade dem redan vid inskolningen varför barnen inte använde haklapp ( barnen är 1-3 år), då det blir så kladdigt, i alla fall för de minsta. Svaret jag fick, var "ja, det bara är så. Vi har helt enkelt beslutat att barnen inte ska ha haklappar".
    Nåväl, ok, tänkte jag, lite smutstvätt dör man inte av. En påse smutstvätt per dag har det blivit hittills därifrån.
     
    En dag fick jag nog. Det var när min sambo var och hämtade sonen, och barnen hade käkat smoothie på gården. Min grabb var helt nedkletad med smoothie. Sambon frågade lite skämtsamt om de hade vattenslang så han kunde spola av sonen innan de skulle gå hem, och personalen hade skrattat bort det hela. 
    Jag ringde till fsk i måndags och meddelade att på tisdagen skulle min son få ha haklapp med sig till skolan, och att jag vill att han använder den när han äter för att undvika så mkt smutstvätt. Pedagogen svarade att de tagit beslutet att barnen inte ska ha haklappar, men jag kontrade med att jag tycker att jag inte fått några bra skäl till varför de vill ha så. Grabben fick med sig haklappen till skolan igår, tisdag, och de hade använt. Resultat = ingen smutstvätt hem. Glädjande! 
    Men den glädje som varar länge... Idag var jag och lämnade sonen på dagis. Barnskötaren försökte lite försiktigt ta upp det där med haklappen, men jag hade bråttom iväg och hon blev avbruten av andra barn så jag fick aldrig veta vad hon skulle säga.
    När jag väl hämtade sonen, så såg jag att det låg smutstvätt i en påse i hans låda. Jag frågade personalen om de inte använt haklapp på sonen. Nej, det hade de inte gjort. Varför? Jo, för att de bestämt att barnen inte ska ha haklappar... Pedagogerna menar på att ungarna lär sig att äta "snyggt" snabbare med denna metod, och det var absolut inte för att det skulle vara bekvämt för personalen. Jag blir riktigt irriterad och sa att jag vill uttryckligen att min son använder haklapp! Personalen sa att hon tog emot min önskan, och att de lyssnar på föräldrars önskemål. Jomen hej, du...
    Ska det verkligen få gå till såhär? Har jag ingen rätt som helst som förälder när det gäller sådana här regler? Jag är så flyförbannad just nu, så jag känner att jag behöver kloka råd ur andras perspektiv i det hela. HJÄLP!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-06 13:09
    Dags för en positiv uppdatering!:

    Min sambo var och lämnade sonen på fsk idag, och de sa att det hade haft ett litet möte. De hade kommit fram till att de vill tillgodose våra önskemål till viss del, så det inte behöver bli en större konflikt av det hela. De kommer i fortsättningen använda handduk på sonen när han äter istället för haklapp. Men bättre det än inget, anser jag.
    Personalen hade också sagt att den här frågan ska tas upp på ett större föräldramöte i framtiden för att föra en vidare diskussion om det hela.
    Så just nu är läget som så att båda parterna är nöjda, och det är just det jag efterlyst: samarbete och dialog och inte vara enkelspåriga. Skönt!
  • Svar på tråden Vad har jag för rättigheter gentemot fsk?
  • Lindreas

    Jag kan hålla med personalen till viss del, många barn äter mycket "snyggare" om de inte har haklapp, de inser liksom att de blir kladdiga om de inte äter ordentligt. Men de barn som inte bryr sig ett dugg om ifall de blir smutsiga eller inte, det fungerar det ju inte på.

    Om du som förälder vill att ditt barn har haklapp på sig, så ska han ha det också! Jag hade stått på mig lite extra om personalen inte kommer med några bra argument heller. Din önskan borde ju dessutom fått personalen att börja fundera över VARFÖR de bestämt att inga barn ska ha haklappar...?

  • Jessa med 3

    Fråga vad de har för miljöpolicy... Varför söla ner ett ombyte/måltid i stället för att använda haklapp? Jösses!

  • BlommyNess12

    Jag hade blivit sur. Vägrar de sätta på min unge haklapp så kan de tvätta de kläderna som blir skitiga p.g.a det, och så kan de ersätta mig för de kläderna som blir förstörda av tomatsås osv...

  • Stinky
    AngoStura skrev 2010-05-05 22:33:07 följande:
    Jag kan tänka mig att det är upp till vilken personlighet man har. Jag tror aldrig att jag skulle ta konflikt över haklappar samtidigt som jag mycket väl kan förstå din irritation. Hur kul är det med smutstvätt egentligen liksom? Däremot kan jag tänka mig att om nu dessa stackars underbetalda kvinnor i offetlig sektor har tagit detta beslut i sin arbetsgrupp och vill testa det, kan de inte få göra det då? Till priset av intensivt tvättande, jag vet, men varför inte? Tänk på vågorna. Tänk på blomsterängarna. Allt flyter, snart är vi alla borta. Djupt andetag, släpp det....
    Det var ingen stor grej för mig tidigare egentligen. Men droppen som fick bägaren att rinna över, var när ungen kom hem med en smoothie-insmetad overall. Och att sen inte få några klara och konkreta svar i den här frågan, har ju gjort att jag blivit ännu mer irriterad. Men jag försöker hålla mig sansad ändå.
    Linda1976 skrev 2010-05-05 22:33:54 följande:
    Det var det absolut dummaste jag hört. Självklart kan du kräva att han har haklapp. EC:ar de 1åringar också, många mysiga kisstvättpåsar det blir då.. Eller använder inte förkläde vid fingerfärg? and on and on and on.... Säg ifrån på skarpen/prata med rektorn.
    Ja, jag tycker det är skitkonstigt att ungarna får ha på sig förkläde när de målar med färger, men ingen haklapp vid matstunderna. 
    Min sambo ska återigen ta upp den här saken till diskussion imorgon bitti på förskolan med nån i personalen. Hjälper inte det, kontaktar vi rektorn.
  • Stinky

    Konstigt! Gick inte att citera alls nu. 


    Lindreas: Jag förstår ju tanken. Men jag tycker det är lite för mkt begärt att en ettåring ska förstå hela sammanhanget. Min lillfis tänker ju knappast på att han blir smutsig när han äter, då han har fullt upp med ätandet.
  • Lindreas
    Stinky skrev 2010-05-05 22:42:09 följande:
    Konstigt! Gick inte att citera alls nu.  Lindreas: Jag förstår ju tanken. Men jag tycker det är lite för mkt begärt att en ettåring ska förstå hela sammanhanget. Min lillfis tänker ju knappast på att han blir smutsig när han äter, då han har fullt upp med ätandet.
    Ah, jag glömde skriva det, i min iver... ;) SÅKLART funkar det inte på små barn, eftersom de äter med hela kroppen, vilket de behöver och ska göra. :) Jag brukade klä av ungarna så de fick äta i bara blöjan (om det inte var snorvarm soppa), sen tvättar man av med en tvättlapp. Skitenkelt. :)
  • Stinky

    Lindreas: samma här! Men jag kan förstå om fsk-personalen inte klär av ungarna.

  • Lindreas
    Stinky skrev 2010-05-05 22:45:48 följande:
    Lindreas: samma här! Men jag kan förstå om fsk-personalen inte klär av ungarna.
    Jamen det var på förskolan jag gjorde det. Sju ungar runt bordet i bara blöjan, och en hög tvättlappar förberedda så det bara var att stoppa dem i säng efteråt. :)
  • Stinky

    Verkligen märkligt att jag inte kan citera nu, helt plötsligt. {#lang_emotions_undecided}


    Lindreas: haha! Låter ju kanon!
  • peikko

    Det är nog rätt vanligt att man inte använder haklappar på dagis, i alla fall där jag har jobbat. I och för sig har jag jobbat både med och utan haklappar.
    Där dottern gick på småbarn hade dom inte haklappar, och jag tror inte jag ifrågasatte det heller då för hon hade redan slutat med det hemma.

    Men det som är underligt är faktiskt att dina önskemål om haklapp inte kan tillgodoses, DET hade jag reagerat på.

    Hoppas att det löser sig till det bästa, och framförallt att du ska kunna få en "vettig" förklaring till dina frågor.

  • Stinky
    peikko skrev 2010-05-05 22:52:47 följande:
    Det är nog rätt vanligt att man inte använder haklappar på dagis, i alla fall där jag har jobbat. I och för sig har jag jobbat både med och utan haklappar. Där dottern gick på småbarn hade dom inte haklappar, och jag tror inte jag ifrågasatte det heller då för hon hade redan slutat med det hemma. Men det som är underligt är faktiskt att dina önskemål om haklapp inte kan tillgodoses, DET hade jag reagerat på. Hoppas att det löser sig till det bästa, och framförallt att du ska kunna få en "vettig" förklaring till dina frågor.
    Ja, det är ju det jag reagerat på, att de vägrar att använda haklapp på sonen av ren princip. Det hade ju inte varit så stor grej för mig egentligen, men när inte ger några som helst klara svar, tar emot haklappen, använder haklappen en dag, och sedan struntar i det av ren princip, då tycker jag faktiskt de bäddar för en konflikt. Då känns det som att de kör över mig som förälder och försöker ta ifrån mig rätten att på något sätt kunna påverka dem överhuvudtaget.
    Sen har jag en anledning till att jag vill att de använder haklapp: sonen är rätt spinkig och skulle behöva gå upp i vikt enligt viktkurvan. När man frågar dem hur mkt han ätit, så vet de inte riktigt, för halva maten är oftast på golvet.
  • Stinky

    Nu är jag glad! Min sambo var och lämnade sonen på fsk idag, och de sa att det hade haft ett litet möte. De hade kommit fram till att de vill tillgodose våra önskemål till viss del, så det inte behöver bli en större konflikt av det hela. De kommer i fortsättningen använda handduk på sonen när han äter istället för haklapp. Men bättre det än inget, anser jag.
    Personalen hade också sagt att den här frågan ska tas upp på ett större föräldramöte i framtiden för att föra en vidare diskussion om det hela.
    Så just nu är läget som så att båda parterna är nöjda, och det är just det jag efterlyst: samarbete och dialog och inte vara enkelspåriga. Skönt!

  • Anna Paulita

    Jag tror jag svimmar, jag förstår absolut hur det blir principiellt för dig. Personligen hade jag blivit skogstokig.

    Personligen kan jag tycka att de inte bör kunna vägra er son haklapp, det är väl upp till er hur tidigt han lär sig äta fint. Jag hade förmodligen kämpat om sakfrågan in till graven. Så provocerad och arg hade jag blivit.


    Jag vägrar bara vara mamma...
  • édes80
    Jessa med 3 skrev 2010-05-05 22:37:54 följande:
    Fråga vad de har för miljöpolicy... Varför söla ner ett ombyte/måltid i stället för att använda haklapp? Jösses!
    Haha, klockrent :)
Svar på tråden Vad har jag för rättigheter gentemot fsk?