• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Frazze
    Redan47 skrev 2015-07-26 13:09:35 följande:

Minus mjölk, vitt mjöl och socker. Förbättrar miljö i kropp inkl livmoder. Omega3 d/vitamin o b- kombi.

Jag är glutenfri sen i Januari. Ska försöka utan glutenfria produkter oxå. Men hur gör man utan mjölk? Vad äter man till frukost? Jag bara vägrar sojaprodukter el annan ersättning för mjölk. Socker blir lättare nu när jag inte ska jobba i höst. Jobbar med godis Omega 3 har jag knaprat sen jag minns inte hur många år tillbaks, d-vitamin och folsyra med b12 och b6 tar jag dagligen. Vad mer kan jag göra! Har ju hört att dåligt immunförsvar är bra för att kroppen lättare tar åt sig saker då. Därför tar jag inga multivitaminer nu. Så förslag till frukost mottages tacksamt då.
  • niki74

Hej alla fantastiska kämpar! Jag behöver eran erfarenhet och kunskap, så jag hoppar in här i eran tråd om det är OK?

Jag och min sambo gjorde i maj en fertilitetsutredning och jag hade hoppet om att vi kunde få hjälp med IVF för att kunna bli föräldrar.
    Jag är nyss fyllda 41 och självklart visste jag att det är svårare att bli gravid i min ålder och därför hoppades jag på IVF. Det blev ändå en chock när jag fick resultaten av mina prover - höga FSH-värden och 0,07 i AMH-värde. En IVF skulle alltså inte kunna hjälpa oss att kunna bli föräldrar. Jag blev helt nedbruten av sorg.
    Men så hittade jag den här tråden och läste några hundra av de första "sidorna" och nu tänds ett nytt hopp.
    Jag och min sambo vill nu försöka med äggdonation i Riga.

Jag har några saker jag så gärna skulle vilja få hjälp med av er andra som kämpar och har kämpat.

1.) Bör jag försöka hitta en läkare på hemmaplan INNAN jag tar kontakt med IVF Riga eller AVA RIGA? Jag har förstått att det inte alltid är det lättaste att hitta en läkare som ställer upp med att göra alla tester, skriva ut preparat osv i Sverige.

2.) Kan man använda de tester vi gjorde i maj för att skicka till Riga eller det behövs det tas många nya och kompletteras med andra?

3.) Vad har ni för erfarenheter av de två olika klinikerna i Riga? Vilken bör man välja?

Kram på er!

• Wonderstruck
    niki74 skrev 2015-07-26 16:04:42 följande:

Hej alla fantastiska kämpar! Jag behöver eran erfarenhet och kunskap, så jag hoppar in här i eran tråd om det är OK?

Jag och min sambo gjorde i maj en fertilitetsutredning och jag hade hoppet om att vi kunde få hjälp med IVF för att kunna bli föräldrar.

Jag är nyss fyllda 41 och självklart visste jag att det är svårare att bli gravid i min ålder och därför hoppades jag på IVF. Det blev ändå en chock när jag fick resultaten av mina prover - höga FSH-värden och 0,07 i AMH-värde. En IVF skulle alltså inte kunna hjälpa oss att kunna bli föräldrar. Jag blev helt nedbruten av sorg.

Men så hittade jag den här tråden och läste några hundra av de första "sidorna" och nu tänds ett nytt hopp.

Jag och min sambo vill nu försöka med äggdonation i Riga.

Jag har några saker jag så gärna skulle vilja få hjälp med av er andra som kämpar och har kämpat.

1.) Bör jag försöka hitta en läkare på hemmaplan INNAN jag tar kontakt med IVF Riga eller AVA RIGA? Jag har förstått att det inte alltid är det lättaste att hitta en läkare som ställer upp med att göra alla tester, skriva ut preparat osv i Sverige.

2.) Kan man använda de tester vi gjorde i maj för att skicka till Riga eller det behövs det tas många nya och kompletteras med andra?

3.) Vad har ni för erfarenheter av de två olika klinikerna i Riga? Vilken bör man välja?

Kram på er!

1. Jag har inte haft någon läkare här hemma. Har köpt prover via werlabs, ultraljud har jag gjort den klinik där vi gjorde ivf, mediciner har jag beställt från Riga och köpt på kliniken.

2. Så gjorde vi, gick jättebra.

3. Har bara provat ivf riga (nya Ava) blev gravid och fick tvillingar på första försöket så vi är såklart jättenöjda. Vi fick svar på mejl snabbt, ibland fick jag fråga vissa saker gånger för att få svar. Jag tror att båda klinkerna är bra om du svarar fint på deras standardbehandling. Det är när man stöter på problem som det kan spela roll.

Lycka till!
  • Redan47

Minska på mjölk.... Jag äter yoghurt naturell.
    Det där att sluta med vitaminer förstår jag inte.... Om du är förkyld, så kommer ditt immunförsvar jobba för att bekämpa bakterierna dvs vita blodkroppar ökar. Det tillståndet tror tycker jag inte du ska eftersträva. Se till att din kropp får byggstenar att vara stark att klara av medicinering oxå. Stress påslag hela processen vilket oxå påverkar dig negativt så ta tillskott, det mesta kommer ut som inte kommer till användning.
    Var ute mycket, må bra! Kram

• villsågärna38
    Frazze skrev 2015-07-26 13:52:11 följande:

Jag är glutenfri sen i Januari. Ska försöka utan glutenfria produkter oxå. Men hur gör man utan mjölk? Vad äter man till frukost? Jag bara vägrar sojaprodukter el annan ersättning för mjölk. Socker blir lättare nu när jag inte ska jobba i höst. Jobbar med godis Omega 3 har jag knaprat sen jag minns inte hur många år tillbaks, d-vitamin och folsyra med b12 och b6 tar jag dagligen. Vad mer kan jag göra! Har ju hört att dåligt immunförsvar är bra för att kroppen lättare tar åt sig saker då. Därför tar jag inga multivitaminer nu. Så förslag till frukost mottages tacksamt då.

Ägg i olika former är ju bra frukost kaffe eller te om du gillar det. Juice innehåller lika mkt socker som läsk så hoppa det Goda bär finns det ju mycket av nu också så du kan ju göra en smoothie till t ex. (Frukt innehåller ju mycket socker men bär gör inte det. ) Har själv varit helt mjölkfri dvs inga mjölkprodukter alls i perioder och det är inte så klurigt som man tror. Gillar inte heller ersättningsprodukterna Och sluta inte med vitaminerna. Lev nyttigt! Har du ett immunförsvar som ger immunologiska problem så hjälper det inte att sluta med vitaminer. Då behlver du t ex medicinera med cortison/prednisolon och blodförtunnande istället.

Läste att du snart gör ditt första ÄD- försök!

Stort lycka till!
  • Frazze
    villsågärna38 skrev 2015-07-26 23:11:12 följande:

Ägg i olika former är ju bra frukost kaffe eller te om du gillar det. Juice innehåller lika mkt socker som läsk så hoppa det Goda bär finns det ju mycket av nu också så du kan ju göra en smoothie till t ex. (Frukt innehåller ju mycket socker men bär gör inte det. ) Har själv varit helt mjölkfri dvs inga mjölkprodukter alls i perioder och det är inte så klurigt som man tror. Gillar inte heller ersättningsprodukterna Och sluta inte med vitaminerna. Lev nyttigt! Har du ett immunförsvar som ger immunologiska problem så hjälper det inte att sluta med vitaminer. Då behlver du t ex medicinera med cortison/prednisolon och blodförtunnande istället.

Läste att du snart gör ditt första ÄD- försök!

Stort lycka till!

Min man gör smoothies världens godaste, men med banan och mango och vaniljyoghurt såklart! Kaffe är livets dryck men jag måste ha mjölk i. Ägg älskar jag jag får dra ner på mjölk men kan inte sluta helt. Jag blev gravid på första ivf försöket och då åt jag allt och uteslöt inget. Men det progesteronet jag hade då var mycket bättre än lutinus. Jag får göra ett tappert försök nu och hoppas på det bästa.
  • niki74
    Wonderstruck skrev 2015-07-26 20:17:18 följande:
    1. Jag har inte haft någon läkare här hemma. Har köpt prover via werlabs, ultraljud har jag gjort den klinik där vi gjorde ivf, mediciner har jag beställt från Riga och köpt på kliniken.

2. Så gjorde vi, gick jättebra.

3. Har bara provat ivf riga (nya Ava) blev gravid och fick tvillingar på första försöket så vi är såklart jättenöjda. Vi fick svar på mejl snabbt, ibland fick jag fråga vissa saker gånger för att få svar. Jag tror att båda klinkerna är bra om du svarar fint på deras standardbehandling. Det är när man stöter på problem som det kan spela roll.

Lycka till!
    Wonderstruck; Tack så jättemycket för ditt svar! Så fantastiskt att ni lyckades att bli föräldrar Glad Grattis!
    Jag hade aldrig hört talas om Werlabs, så jag kollade upp det nu när du tipsade om det. Fantastisk med den möjligheten måste jag säga. Tyvärr så bor vi inte i en stad där de hade provtagningsställen och jag vet inte hur möjligt det är att åka till ett annat län för att göra provtagning. Om det är möjligt, så åker jag gärna de milen till Eskilstuna eller Stockholm för det är ju supersmidigt att få resultaten på datorn Jag har mejlat och frågat om det nu och hoppas på svar imorgon.

Besökte ni Riga en gång innan ni gjorde själva insättningen? Jag funderade på att eventuellt skippa det första besöket, men å andra sidan så kan det ju vara bra att åka dit för att få med sig medicinerna hem. 

Hur många gånger under förberedande behandlingen behöver man ta prover och göra ultraljud?

Tack igen för svar!
  • Frazze
    niki74 skrev 2015-07-27 00:17:00 följande:

Wonderstruck; Tack så jättemycket för ditt svar! Så fantastiskt att ni lyckades att bli föräldrar  Grattis!

Jag hade aldrig hört talas om Werlabs, så jag kollade upp det nu när du tipsade om det. Fantastisk med den möjligheten måste jag säga. Tyvärr så bor vi inte i en stad där de hade provtagningsställen och jag vet inte hur möjligt det är att åka till ett annat län för att göra provtagning. Om det är möjligt, så åker jag gärna de milen till Eskilstuna eller Stockholm för det är ju supersmidigt att få resultaten på datorn Jag har mejlat och frågat om det nu och hoppas på svar imorgon.

Besökte ni Riga en gång innan ni gjorde själva insättningen? Jag funderade på att eventuellt skippa det första besöket, men å andra sidan så kan det ju vara bra att åka dit för att få med sig medicinerna hem. 

Hur många gånger under förberedande behandlingen behöver man ta prover och göra ultraljud?

Tack igen för svar!

Hej Niki 74.

Jag hade genomgått 3 ivfer innan så jag hade alla papper klara redan därifrån. Jag gick till min gynekolog här och frågade om han var villig att hjälpa mig och det var han.

Jag kommer alltså inte att behöva åka på första mötet i Riga.

Har du all utredning klar och alla dina prover klara så räcker det nog för ivf Riga. De säger till om du behöver något mer prov i så fall. Infektionsproverna får inte vara äldre än 6 mån bara.

Jag skrev ett email till dem och fick svar dagen efter, hon skickade pdf filer med alla papper som ska fyllas i och min man scannade in dem och skickade tillbaks till henne. Väldigt smidigt alltihopa!

Nu drn 10e aug tar jag min procrenspruta, sen inväntar jag mens, när mensen kommit runt 19-21aug så börjar jag med östrogentabletterna progynon den 22a. Ul 31/8 sen preliminärt så ska min man ge sitt bidrag samma dag som äggplocket den 4/9 och Et den 9/9. Alltså är jag inbokad för 1 ul.

Hoppas att detta har varit till någon hjälp för dig!? Srort lycka till på din äd resa! Kram
  • Wonderstruck
    niki74 skrev 2015-07-27 00:17:00 följande:

Wonderstruck; Tack så jättemycket för ditt svar! Så fantastiskt att ni lyckades att bli föräldrar  Grattis!

Tack igen för svar!

Jag får också åka en bit för att kunna ta prover men det är inte så många man ska ta och så slipper jag ringa runt och tjata för att få en remiss. Vi var bara Riga för själva insättningen. Vi kom en dag innan och åkte hem dagen efter för att slippa stressa. Det kostade 50 euro i frakt när jag beställde förra året, medicinerna skickades med DHL express så jag hade dem på bara ett par dagar.

Vi hade precis som ni en färsk utredning med nya infektionsprover så de enda prov jag tog var sköldkörtelprover. Jag gjorde 2 ultraljud.

Efter insättning kollar man hcg två gånger för att se om man är gravid. Förutom alla graviditetstest man använder.????
  • Redan47

Max 6månader gamla får hiv syfilis mm prover vara. Så kolla om ni har fräscha provsvar, spec om mannen ska lämna sperma.