• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Rosen 76
    Frazze skrev 2015-08-06 12:52:22 följande:

Hemma igen efter en semestertrip! Mycket omyttig mat, dryck har jag tryckt i mig, så nu är det dags att ändra på det. Ca 1 månad kvar tills vi är i Riga för ET, på måndag tar jag min procrenspruta och så är vi igång. Nu jäklar är det nära!

Åh va spännande att vara så nära!!!
  • Frazze
    Rosen 76 skrev 2015-08-06 14:52:56 följande:

Åh va spännande att vara så nära!!!

Jag har svårt att fatta att det verkligen gått så snabbt! Tiden bara flyger förbi verkligen. Hur går det för dig då? Någon mens i sikte än? Jag hoppas nu verkligen att det tar sig på första försöker både för dig och mig. Vi har väl fått vänta länge nog som det är? Men som sagt, det är dags att ta tag i allt nu igen. Kosten blev verkligen lidandes under resan och nu har jag gått upp i vikt igen, som jag lovade mig själv att inte göra. Har 4 dagar på mig att gå ner 1 kg! Tror du jag lyckas? Jag behöver gå ner 5, men det lär jag ju inte klara av med procrensprutan och östrogentabletter. Men det är bara att fortsätta väga maten och motionera så att man inte går upp mer.
  • niki74

Redan47 och weeme TACK för era svar!
    Självklart är jag också beredd att åka en liten bit för att behöva betala över 2000 kr för varje kontroll av slemhinna. Tyvärr verkar det vara jättesvårt att hitta
    Jag tycker att det borde vara en självklarhet att få göra samma undersökningar för en billig penning som de som gör äggdonation i Sverige får göra. Usch vad jag gnäller nu Förvånad Bättre att se på de positiva bitarna - att kunna få hjälp av NÅGON.

Jag har nu varit i kontakt med AVA Riga där de inte har några köer för närvarande. De skickade oss alla formulär att fylla i, samt en lista på vilka prover som skall tas och skickas till dem.

ultrasound examination on 9-13 day of your period
    - vaginal swab
    - blood group, Rh (for both partners)
    - TPHA, HIV, Hepatitis B and Hepatitis C
    - Anti HBc (for both partners)
    - TSH, free T4, APTT

Jag har försökt googla på vad alla dessa prover är för några men förstår inte helt. Vad är tex det här HBc som båda skall ta för något? Vad är det för skillnad på det och på Hepatit B och C?

• Frazze
    niki74 skrev 2015-08-06 17:23:09 följande:

Självklart är jag också beredd att åka en liten bit för att behöva betala över 2000 kr för varje kontroll av slemhinna. Tyvärr verkar det vara jättesvårt att hitta

Jag tycker att det borde vara en självklarhet att få göra samma undersökningar för en billig penning som de som gör äggdonation i Sverige får göra. Usch vad jag gnäller nu  Bättre att se på de positiva bitarna - att kunna få hjälp av NÅGON.

Jag har nu varit i kontakt med AVA Riga där de inte har några köer för närvarande. De skickade oss alla formulär att fylla i, samt en lista på vilka prover som skall tas och skickas till dem.

- vaginal swab

- TSH, free T4, APTT

Jag har försökt googla på vad alla dessa prover är för några men förstår inte helt. Vad är tex det här HBc som båda skall ta för något? Vad är det för skillnad på det och på Hepatit B och C?

Jag tror faktiskt att du kan göra alla dessa prover hos din vanliga läkare på VC och fråga dem om vad som är vad! Tsh och T4 är ju sköldkörteln, hepatit b kan man bota (tror jag) men inte hepatit C va?

Som sagt jag har inte den blekaste.

Får jag fråga vart du bor? Bor du jättelångt ifrån Skövde? Där har de den gyn som jag går hos och han är jätte bra, men kanske den mest speciella människa du mött

Lycka till!
  • Rosen 76
    Frazze skrev 2015-08-06 15:45:31 följande:
    Jag har svårt att fatta att det verkligen gått så snabbt! Tiden bara flyger förbi verkligen. Hur går det för dig då? Någon mens i sikte än? Jag hoppas nu verkligen att det tar sig på första försöker både för dig och mig. Vi har väl fått vänta länge nog som det är? Men som sagt, det är dags att ta tag i allt nu igen. Kosten blev verkligen lidandes under resan och nu har jag gått upp i vikt igen, som jag lovade mig själv att inte göra. Har 4 dagar på mig att gå ner 1 kg! Tror du jag lyckas? Jag behöver gå ner 5, men det lär jag ju inte klara av med procrensprutan och östrogentabletter. Men det är bara att fortsätta väga maten och motionera så att man inte går upp mer.
    Hmm 1kg kan gå
    Min mens lyser med sin frånvaro och det har nog med min sorg/ångest/stress att göra från förlossningen...
    Känner ingen stress med mensen just nu utan tycker nog det är ok att den kommer när den kommer så hinner jag "läka" inombords också!
    Men visst vill man komma igång
  • Rosen 76
    niki74 skrev 2015-08-06 17:23:09 följande:

Självklart är jag också beredd att åka en liten bit för att behöva betala över 2000 kr för varje kontroll av slemhinna. Tyvärr verkar det vara jättesvårt att hitta smile4.gif
    Jag tycker att det borde vara en självklarhet att få göra samma undersökningar för en billig penning som de som gör äggdonation i Sverige får göra. Usch vad jag gnäller nu Förvånad Bättre att se på de positiva bitarna - att kunna få hjälp av NÅGON.

- vaginal swab
    - TSH, free T4, APTT

Jag tog mina prover på vanlig VC och hjälp med Vul har jag via min gyn denna gången.
    Bor du i Malmö/Lund omr. Kan jag tipsa om min gyn
    Sist hade jag hjälp av min gamla IVF klinik men betalade som du säger en del för varje Vul... Att tänka på är ju också att de såklart är mer erfarna på en "riktig" ivf klinik än VC gyn i många fall...
  • Frazze
    Rosen 76 skrev 2015-08-06 19:29:07 följande:

Hmm 1kg kan gå

Min mens lyser med sin frånvaro och det har nog med min sorg/ångest/stress att göra från förlossningen...

Känner ingen stress med mensen just nu utan tycker nog det är ok att den kommer när den kommer så hinner jag "läka" inombords också!

Men visst vill man komma igång

Ja usch! Jag hann ju aldrig komma så långt som du i min graviditet så om jag räknar med hur fruktansvärt det var att förkora vår lilla, så kan jag bara tänka mig hur fruktansvärt hemskt ni har haft det! Jag förstår att du vill läka inombords, men sen vill man ju ändå komma gång och bli gravid direkt! Man vill ju ha ett barn!!!!! Jag bara ska bli gravid nu för jag vill inte vänta mer nu. Den 24/7 var det ett år sen som vår lilla snutta föddes, så nu är det dags att bli gravid igen. Jag hoppas att när du är redo att du blir gravid direkt i alla fall och att allt går bra och rätt till nästa gång. Kram
  • niki74
    Frazze skrev 2015-08-06 17:45:36 följande:
    Jag tror faktiskt att du kan göra alla dessa prover hos din vanliga läkare på VC och fråga dem om vad som är vad! Tsh och T4 är ju sköldkörteln, hepatit b kan man bota (tror jag) men inte hepatit C va?

Som sagt jag har inte den blekaste.

Får jag fråga vart du bor? Bor du jättelångt ifrån Skövde? Där har de den gyn som jag går hos och han är jätte bra, men kanske den mest speciella människa du mött

Lycka till!
    Tyvärr bor jag väldigt långt från Skövde Frazze Rynkar på näsan Jag bor i Västerås. För att vara en rätt så stor stad, så tycker jag att det är helt otroligt att det finns så få ställen. Alla de privata tar visst ut ett högt pris. På kliniken vi har varit så menar de på att undersökning av slemhinna står utanför deras ordinarie "utbud" och utifall det görs stickprov från myndigheter så måste det stå i journalanteckningar vilka undersökningar som har gjorts osv.
    Jag ska försöka med min VC för proverna, precis som du föreslog. Ringer dit imorgon och hör efter.
  • niki74
    Rosen 76 skrev 2015-08-06 19:37:38 följande:
    Jag tog mina prover på vanlig VC och hjälp med Vul har jag via min gyn denna gången.
    Bor du i Malmö/Lund omr. Kan jag tipsa om min gyn
    Sist hade jag hjälp av min gamla IVF klinik men betalade som du säger en del för varje Vul... Att tänka på är ju också att de såklart är mer erfarna på en "riktig" ivf klinik än VC gyn i många fall...
    Då ska jag också försöka med min VC. Berättade du vad du behövde proverna till osv? Angående din gyn där du får hjälp med Vul... - är det inom landstinget eller är det privat och får du betala vanlig taxa?
  • Redan47

Niki74, då är det ju inte så långt till Sthlm för dig. Där finns större/fler möjligheter. Kolla med fertilitetcentrum Lidingö. Om Marie kan göra mätningar och remiss för provtagning.