• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • villsågärna38
    Frazze skrev 2015-07-27 00:01:50 följande:

Min man gör smoothies världens godaste, men med banan och mango och vaniljyoghurt såklart! Kaffe är livets dryck men jag måste ha mjölk i. Ägg älskar jag jag får dra ner på mjölk men kan inte sluta helt. Jag blev gravid på första ivf försöket och då åt jag allt och uteslöt inget. Men det progesteronet jag hade då var mycket bättre än lutinus. Jag får göra ett tappert försök nu och hoppas på det bästa.

Beklagar att ni förlorade er bebis. Läste att det hände sent i graviditeten. Så oerhört sorgligt. Hoppas det går vägen nu. Håller tummarna för er!

Stora kramar

Ps. Testa utan vaniljyoghurten. Jag kör banan och hallon plus t ex blåbär eller jordgubbar och det blir också jättegott!!
  • niki74
    Frazze skrev 2015-07-27 07:42:20 följande:
    Hej Niki 74.

Jag hade genomgått 3 ivfer innan så jag hade alla papper klara redan därifrån. Jag gick till min gynekolog här och frågade om han var villig att hjälpa mig och det var han.

Jag kommer alltså inte att behöva åka på första mötet i Riga.

Har du all utredning klar och alla dina prover klara så räcker det nog för ivf Riga. De säger till om du behöver något mer prov i så fall. Infektionsproverna får inte vara äldre än 6 mån bara.

Jag skrev ett email till dem och fick svar dagen efter, hon skickade pdf filer med alla papper som ska fyllas i och min man scannade in dem och skickade tillbaks till henne. Väldigt smidigt alltihopa!

Nu drn 10e aug tar jag min procrenspruta, sen inväntar jag mens, när mensen kommit runt 19-21aug så börjar jag med östrogentabletterna progynon den 22a. Ul 31/8 sen preliminärt så ska min man ge sitt bidrag samma dag som äggplocket den 4/9 och Et den 9/9. Alltså är jag inbokad för 1 ul.

Hoppas att detta har varit till någon hjälp för dig!? Srort lycka till på din äd resa! Kram
    Frazze ; TACK för att du också berättade lite om hur ni gjort. För mig som inte gjort några IVF-försök innan så är allt så nytt och det är mycket att sätta sig in i.

Vad bra att du kunde få hjälp av din gynekolog som du redan gått hos. Jag hoppas också på att kunna få den hjälpen där vi gjorde våran utredning.

Hur gjorde du med medicinerna - skrev din gynekolog i Sverige ut den eller beställde du från IVF Riga? Skiljer det mycket i pris mellan att köpa den i Sverige och att köpa den från Riga?

Vad spännande att det snart är dags för dig att sätta igång med behandlingen. Jag håller tummar och tår för dig/er! Är det första äggdonationen?

Kram på dig! 
  • Frazze
    niki74 skrev 2015-07-28 20:00:53 följande:

Frazze ; TACK för att du också berättade lite om hur ni gjort. För mig som inte gjort några IVF-försök innan så är allt så nytt och det är mycket att sätta sig in i.

Vad bra att du kunde få hjälp av din gynekolog som du redan gått hos. Jag hoppas också på att kunna få den hjälpen där vi gjorde våran utredning.

Hur gjorde du med medicinerna - skrev din gynekolog i Sverige ut den eller beställde du från IVF Riga? Skiljer det mycket i pris mellan att köpa den i Sverige och att köpa den från Riga?

Vad spännande att det snart är dags för dig att sätta igång med behandlingen. Jag håller tummar och tår för dig/er! Är det första äggdonationen?

Kram på dig! 

Hej igen!

Ja det är mycket att sätta sig in i vad det gäller ivf och äd.

Som jag skrivit förut så blev jag ju gravid mitt första ivf försök men hon dog i min mage när jag var i v24. Efter det så var det totalt kört! Nu kör vi på äggdonation eftetsom att jag inte orkar mera stress och oro för om det ska bli några ägg och vad det är för kvalite på dem! Många oroliga nätter kan jag säga. Nä nu behöver jag inte tänka på det mer.

Ja min gyn gick med på att skriva ut de mediciner jag behöver utom de som inte går att få tag i här då. Typ progesteronet! Bara jag får ett recept från Riga så översätter han och skriver ut det till mig. Pris vet jag ej eftersom att jag har högkostnadskort så det jag hämtat ut var gratis.

Min gyn är väldigt involverad i ivf och äd och har vart på kliniken i Finland som är el har samma ägare som ivf Riga, därför var han helt ok med allt detta.

Ja jag kan knappt vänta nu på att få börja! Tur att vi är iväg på semester så att jag inte behöver få dagarna att gå hemma.

Hoppas att du får hjälp här hemma och att du kommer igång snart! Kram
  • Missne
    Frazze skrev 2015-07-26 13:52:11 följande:
    Jag är glutenfri sen i Januari. Ska försöka utan glutenfria produkter oxå. Men hur gör man utan mjölk? Vad äter man till frukost? Jag bara vägrar sojaprodukter el annan ersättning för mjölk. Socker blir lättare nu när jag inte ska jobba i höst. Jobbar med godis Omega 3 har jag knaprat sen jag minns inte hur många år tillbaks, d-vitamin och folsyra med b12 och b6 tar jag dagligen. Vad mer kan jag göra! Har ju hört att dåligt immunförsvar är bra för att kroppen lättare tar åt sig saker då. Därför tar jag inga multivitaminer nu. Så förslag till frukost mottages tacksamt då.
    Man kan äta vanlig mat till frukost, tex rester från middagen (lag lite extra mat så att det blir över som du kan värma) eller soppor av olika slag. Enligt traditionell kinesisk medicin så ska man äta varm mat till frukost också, vilket jag ofta gör.

• weeme

Jag gör smoothies med apelsinjuice. Ett tag i min ungdom gjorde jag fruktsallad på kvällen och åt till frukost. Mums.

I dag var vi på KUB, helt otroligt att vi kommit så här långt i processen fantastiskt!

• niki74

Jag har nu varit i kontakt med kliniken där jag och sambon gjorde våran utredning innan sommaren. De sa att de kunde "hjälpa till" med undersökningarna innan äggdonation OM vi använde oss av AVA i Helsingfors eller Riga. Dock så kommer vi att få betala lite mer än 2000 kr (!!!!) för varje undersökning och lite över 700 kr för provtagning. Jag tycker att det är vansinnigt dyrt, men är ändå tacksam att det finns någon som kan hjälpa till. Jag har ju hört att det inte alltid är så lätt att hitta en gynekolog som kan göra det.

Har ni andra också fått betala så mycket för varje undersökning?

• Redan47

Skulle ta reda på andra alternativ och ta detta dyra i sista hand.

Tex kolla werlabs om de finns geografiskt passande för dig. De har ett paket prov för IVF/ÄD. TIPS: de har sommar 30%rea, kolla hemsida och ange rabattkoden sedan! Passa på att ta dess prov nu.

Ring närliggande städer och kolla efter gyn. Jag har betalat 300kr-1400/ kontroll av slemhinna. Vid 1400kr per undersökning ingick recept förskrivning.

Alt tar ni alla prover o undersökningar och reser till Riga på konsultation, val av donator mm mm i förväg.

• weeme

Jag var inte på KUB utan RUL men i alla fall, det såg bra ut.

Jag har haft tur att kunna gå på högkostnadsskyddet oftast, alltså gratis. Betalade 2000 kr då jag fick gå hos en annan. Skrivit recept vid vanliga undersökningen = gratis. Prover var redan tagna inför IVF, utom syfilis, hepatit och vad det nu är, men de går under smittskyddslagen så är man om sig och kring sig kan man få dem gratis. Vilket vi lyckades med. Sista UL hade högkostnadsskyddet gått ut, betalade 200 kr. Så glad att jag slapp gå på kliniken här hemmavid för 2000 varje besök, men hade gjort det om det varit nödvändigt. Nu valde jag att köra en bit i stället.

• Frazze

Hemma igen efter en semestertrip! Mycket omyttig mat, dryck har jag tryckt i mig, så nu är det dags att ändra på det. Ca 1 månad kvar tills vi är i Riga för ET, på måndag tar jag min procrenspruta och så är vi igång. Nu jäklar är det nära!