• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Vårt väntrum

Tack tjejer!
    Båt ska jag kolla upp! Då blir det en natt eller?

Ja hans jobb åker utomlands en gång per år. Han fick veta det sen höst å jag sa redan då att jag tyckte att han skulle avstå. Han tackade ja ändå och ja, han kommer till sverige 7/6.
    Är så less så även om de blir transfer nån dag senare åker jag själv!

• UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-04-19 19:23:37 följande:

Tack tjejer!

Ja hans jobb åker utomlands en gång per år. Han fick veta det sen höst å jag sa redan då att jag tyckte att han skulle avstå. Han tackade ja ändå och ja, han kommer till sverige 7/6.

Kryssning till Riga

Boka en 40-timmarskryssning till Riga. Dagliga avgångar kl. 17.00 från Värtahamnen i Stockholm och du har alltid två nätter ombord och en dag i land.

På fartygen Isabelle och Romantika kan du äta gott, shoppa till förmånliga havspriser och se fram emot underhållning i form av trubadurer och shower varje kväll. Riga har mycket att erbjuda; arkitektur och historia, bra restauranger, mysiga caféer och prisvärda spabehandlingar. Med en kryssning till Riga får du hela 6 timmar i land till att upptäcka staden. 

Inspireras av vår-och sommarmagasinet »

Kryssning fr 115:? /pers

RIGA JUST NU

Unna dig en lite billigare minisemester och upplev det pulserande Riga. Nu har vi också större utbud på resor med dagliga avgångar sedan Romantika började trafikera linjen Stockholm - Riga!

Kryssning Riga fr 115:? /pers

www.tallinksilja.se/rigakryssning
  • UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-04-19 19:23:37 följande:

Tack tjejer!

Hej !
    Synd att ni blev osams om resan, men det går alldeles utmärkt att
    resa ensam till Riga också. Min sambo var också på resa när det blev
    dags för min insättning men det var helt ok, det fixade jag själv ! 
    Jag hade ju varit i Riga på kliniken på besök en gång tidigare
    så jag hittade lätt tillbaka.  Du har ju varit där för insättning i Riga tidigare
    så då vet du ju var kliniken är. Det klarar du säkert !

Jag kan berätta om min båtresa till Riga.
    Jag tyckte båt var smidigt. Det är 2 nätter ombord och en dag i Riga.
    Jag började med att ta anslutningsbussen, som man bokar samtidigt med båten på samma hemsida, från hemorten till Värtahamnen.  Efter man klivit av bussen
    i hamnen så hämtade man ut sitt boardingcard genom att visa upp leg och bokningsbekräftelsen (jag hade skrivit ut bokningsbekräftelsen på papper) och gick ombord på båten och visade passet.

Sen var det bara att gå till sin hytt. Jag hade bokat en hytt med fönster
    (kostar 100kr extra eller nåt sånt, alltid trevligt att kunna se utsikten).
    Annars är den billigaste hytten utan fönster långt ner på båten.

Båten avgår kl 17 00 och man går bara till sin hytt och lämnar sina saker, sen börjar de servera middagsbuffén direkt ombord på båten. Det fanns massor med god mat att välja på, så jag lovar att man blir mätt !  Efter maten har man kvällen fri att shoppa ombord eller vad man önskar göra. Sen nästa morgon när man vaknar så serveras frukostbuffé och sen är man i Riga !

Man kommer fram kl 11.00 Riga-tid och sen har man dagen fri till kl 17.00 då man måste vara ombord igen. Sen är det middag på kvällen och frukost nästa morgon och så är man framme i Sverige igen i hamnen vid kl 10.30 och då väntar anslutningsbussen när man kliver av båten. Enklare kan det inte bli !!!

Alla ombord på båten pratar både engelska, lettiska och ryska och några kan även prata svenska så språket är inget problem. Kom ihåg passet bara, måste visas upp när man går på båten både i Sverige och i Riga.
    Man kan använda både svenska kronor och euro ombord på båten.

Ha en trevlig resa !
    Här hittar du mer info: www.tallinksilja.se/rigakryssning

• La Conejita

Nu var det ett tag sen jag hade tid att läsa i tråden och jag ser nu att  Undrandesökande blivit gravid, grattis till dig! Hoppas det gått bra för Maran73 också.

Idag var jag på ultraljud för att kolla endometrium och den var 6,5 mm, vilket fick godkänt. Vet inte vad som är vanligt i detta skede. Tur att det gick bra. Det känns lite nervöst nu när det börjar närma sig. Är lite rädd att nåt hinder ska dyka upp på vägen, som att spermaleveransen från spermabanken (äckligt ord!) i Danmark inte kommer fram i tid innan äggplocket som sker ungefär på måndag. På tal om det, sperma, så undrar jag vad ni tänker om att kliniken använder ICSI som standard. Jag tror att jag kommer avstå från att använda det, vill hellre att det sker ett naturligt urval i viss mån så att de bästa simmarna befruktar äggen och att om det är några dåliga ägg som det ändå skulle bli missfall av sen inte blir befruktade. Det känns som att risken att det bara skulle bli några få befruktade ändå är liten om man använder sperma från en donator som har bra sperma, som har funkat innan på andra.

• Sthlmsthlm
    Vårt väntrum skrev 2017-04-19 14:04:45 följande:

Ni som åkt till riga över dagen, vilka tider har ni kunnat boka flygen mm då?
    Måste nog åka själv nästa gång och funderar på å göra det över dagen istället.
    Men just nu är jag så ledsen och arg så jag kan inte tänka..

Jag reste själv till Riga och gjorde det till en riktig mysdag för mig själv.
    Tog morgonflyg ner 8:25 från Arlanda. Tog taxi till ESPA Day Spa (www.espariga.lv/en/). Badade och bastade, tog en skön massage. 
    Åt lite lunch och promenerade till AVA Riga. Tror jag hade transfer runt kl 14-15 kanske. Tog taxi från kliniken tillbaks till flygplatsen och flyget hem kl 18:40.

Totalt ostressig och skön dag. 

Jag har kört olika varianter, haft med min sambo, min mamma eller åkt själv. Man blir ju lite luttrad efter ett tag...
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-04-19 21:07:49 följande:

Nu var det ett tag sen jag hade tid att läsa i tråden och jag ser nu att  Undrandesökande blivit gravid, grattis till dig! Hoppas det gått bra för Maran73 också.

Idag var jag på ultraljud för att kolla endometrium och den var 6,5 mm, vilket fick godkänt. Vet inte vad som är vanligt i detta skede. Tur att det gick bra. Det känns lite nervöst nu när det börjar närma sig. Är lite rädd att nåt hinder ska dyka upp på vägen, som att spermaleveransen från spermabanken (äckligt ord!) i Danmark inte kommer fram i tid innan äggplocket som sker ungefär på måndag. På tal om det, sperma, så undrar jag vad ni tänker om att kliniken använder ICSI som standard. Jag tror att jag kommer avstå från att använda det, vill hellre att det sker ett naturligt urval i viss mån så att de bästa simmarna befruktar äggen och att om det är några dåliga ägg som det ändå skulle bli missfall av sen inte blir befruktade. Det känns som att risken att det bara skulle bli några få befruktade ändå är liten om man använder sperma från en donator som har bra sperma, som har funkat innan på andra.

Hej! Så spännande! Har de sagt när ET kommer att bli? Jag hade 6,3 mm två veckor innan insättning, och slemhinnan hann växa till 9,4 (eller om det var 9,6?) på de två veckorna. Så det blir säkert jättebra! De brukar väl öka på dosen Progynon tror jag om slemhinnan är lite tunn, samt rekommendera E-vitamin (av ngn anledning jag inte är insatt i). Jag vette sjutton om inte det naturliga urvalet blir lite satt ur spel när de "föser ihop" ägg och spermier i ngn slags skål, de behöver ju då inte simma varken särskilt långt eller särskilt snabbt?.... Dåliga ägg kan ju också bli befruktade? Det är ju i många fall först på ett senare skede de stannar av i utvecklingen och inte precis vid/efter befruktningen? Men, jag är lååångt ifrån insatt i detta, mest lite tankar o funderingar... Glad Själv tycker jag att ICSI är bra, det innebär en liten risk men för mig/oss övervägde fördelarna då vi nu har hela 8 stycken eskimåer i frysen, med normal kromosomuppsättning (gjorde även PGS på våra embryon), att tillgå om detta försök skiter sig. Vilket vi snaaart får veta, lämnade blodprov idag och ska göra hemmatest imorgon bitti. To be continued! Skrattande   
  • Frazze
    Maran73 skrev 2017-04-20 12:33:06 följande:

Hej! Så spännande! Har de sagt när ET kommer att bli? Jag hade 6,3 mm två veckor innan insättning, och slemhinnan hann växa till 9,4 (eller om det var 9,6?) på de två veckorna. Så det blir säkert jättebra! De brukar väl öka på dosen Progynon tror jag om slemhinnan är lite tunn, samt rekommendera E-vitamin (av ngn anledning jag inte är insatt i). Jag vette sjutton om inte det naturliga urvalet blir lite satt ur spel när de "föser ihop" ägg och spermier i ngn slags skål, de behöver ju då inte simma varken särskilt långt eller särskilt snabbt?.... Dåliga ägg kan ju också bli befruktade? Det är ju i många fall först på ett senare skede de stannar av i utvecklingen och inte precis vid/efter befruktningen? Men, jag är lååångt ifrån insatt i detta, mest lite tankar o funderingar...  Själv tycker jag att ICSI är bra, det innebär en liten risk men för mig/oss övervägde fördelarna då vi nu har hela 8 stycken eskimåer i frysen, med normal kromosomuppsättning (gjorde även PGS på våra embryon), att tillgå om detta försök skiter sig. Vilket vi snaaart får veta, lämnade blodprov idag och ska göra hemmatest imorgon bitti. To be continued!    

Åh håller allt jag kan! Hoppas hoppas hoppas! Blir spännande läsning i morgon. Själv ska jag på vul imorgon och se om där är nåt hjärta där inne el om det stannat av. Usch för denna väntan
  • Maran73
    Frazze skrev 2017-04-20 15:44:29 följande:

Åh håller allt jag kan! Hoppas hoppas hoppas! Blir spännande läsning i morgon. Själv ska jag på vul imorgon och se om där är nåt hjärta där inne el om det stannat av. Usch för denna väntan

Tack Frazze! Jag fick faktiskt ett sms nyss från Werlabs att provsvaret redan är inne... Men jag VÅGAR INTE TITTA!!! Aaaaaaahg!

Okej....okej... jag MÅSTE (och vill) förstås titta men just nu står mannen och lagar mat, sonen gnäller över att vi jämt är sena med middagen osv osv, vi får sätta oss tillsammans vid datorn efter maten när lugnet lagt sig...

Återkommer!

Har du några känslor av att ngt är fel, eller är det mest den "vanliga" nervositeten som talar? Det är ingen lätt grej detta! Hoppas hoppas att du får se ett litet <3 !!!
  • Frazze
    Maran73 skrev 2017-04-20 19:19:43 följande:

Tack Frazze! Jag fick faktiskt ett sms nyss från Werlabs att provsvaret redan är inne... Men jag VÅGAR INTE TITTA!!! Aaaaaaahg!

Okej....okej... jag MÅSTE (och vill) förstås titta men just nu står mannen och lagar mat, sonen gnäller över att vi jämt är sena med middagen osv osv, vi får sätta oss tillsammans vid datorn efter maten när lugnet lagt sig...

Återkommer!

Har du några känslor av att ngt är fel, eller är det mest den "vanliga" nervositeten som talar? Det är ingen lätt grej detta! Hoppas hoppas att du får se ett litet <3 !!!

Ååååååh nu är jag så nyfiken så jag spricker Du MÅSTE informera oss diiiiiirekt! Åh hoppas, hoppas, hoppas!!!!

Nja! De andra gångerna har jag känt mer växtvärk el molvärk i magen. Det gör jag inte nu jag känner ingenting direkt. Men då har jag oxå använt massa progesteron vaggisar el suppar. Nu använder jag ju ingenting, så det kanske är därför jag inget känner.

Annars så har jag svullna ömma bröst, vm i toaspring tröttare än död och flåsar så fort jag går uppför trappan. Sen så är jag hungrig hela tiden med! Jag har många symptom, men jag hoppas inte det är inbillning bara. Men som sagt imorgon kl 10.30 får jag veta om det är bra där inne! Heja oss nu! Lycka till!
  • Maran73

Jaaaaaaaaaaaaaas!!! Jag är PÅ SMÄLLEN! Det GICK faktiskt!!!!!!!! <3 Så fantastiskt glad! HCG var på 81, ingen tvekan alltså. Nu ska jag bara vara lycklig innan det allmänna nojjandet träder in (känner mig själv vid det här laget, haha).