• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Maran73

Hej tjejer!
    Tack för glada tillrop. Glad 

Idag har det hänt två bra saker: jag var hos gyn imorse och kollade slemhinnan igen (fast kliniken inte tyckte det behövdes mer UL men det är som sagt så lätt att hoppa in till min gyn på drop-in, vill inte ha några obehagliga sistaminuten överraskningar..). Den har tjockat på sig fint till 8,7 mm och är treskiktad. Så för min del är allt "good to go"! Mannen har varit över "pölen" till kliniken och lämnat sitt bidrag, allt gick fint, blev ju första besöket på nya kliniken. Han fick även med sig Utrogestan till mig som jag börjar med imorgon.

Tror vi bestämt oss för att sätta in bara ett embryo. Har ju ökad risk för komplikationer pga min diabetes också, så det känns som det (tillsammans med åldern och IVF/ÄD) gör att det räcker med ökade risker för vår del... samt att jag faktiskt inte vill HA tvillingar förstås. Glad

Vi får besked ikväll gällande hur många ägg det blev, spännande! To be continued alltså... Kram!

• Maran73
    La Conejita skrev 2017-04-05 20:39:18 följande:

Hej!

Är ny här i tråden. Efter två IVF och en insemination i Danmark utan graviditet bestämde jag mig för att gå vidare med äggdonation på AVA Riga. Jag är 42 år och skaffar barn utan man, jag är singel nämligen. Har en behandlingsplan med ett preliminärt datum för insättning den 29 april. Men nu väntar jag på mensen, som enligt planen borde ha kommit den 3 april, så jag antar att allt blir lite försenat. Tror det måste ha gått fem dagar efter mens innan jag kan börja ta tabletterna. Tänk om den inte kommer, tänker jag, oroligt.

Skulle förresten ha haft insättning en lördagmorgon, trots att det står på hemsidan att de har stängt på helgerna. Nån som vet om de trots det har öppet på helger?

Hej! och välkommen! Vet inte hur de gör på lördagar, har också undrat! De borde inte varje gång kunna planera runt helgerna kan man tycka... tänker att de "officiellt" inte har öppet men kan komma in vid behov? Har du fått mens förresten? Vet hur stressigt det känns, min blev också ett par dagar försenad. Är det Progynon du ska ta? Den började iaf jag med på mensens andra dag...
  • Maran73

Update: 11 små godingar blev det! Heeeelt ok antal, mycket glada. "Alla har befruktats" (antar att en del är omogna ibland som de ratar, tror det är det de menar?) och nu återstår att se om och hur de utvecklas. /Belåten Maran

• La Conejita

Tack, Maran73. ????

Har inte fått mensen än, tyvärr.

Mejlade dem och frågade om helgerna och de sa att de har helgstängt, men att transfer ibland kan ske lördagmorgnar. Detta verkar oroväckande, för som du säger kann de ju inte varje gång planera runt helgen, ofta borde ju bästa dagen för äggplock infalla på en helg. Så om de inte har helgöppet lär de ju ibland göra äggplock på en dag som inte är optimal, när äggen inte är lagom mogna. Känner nästan att jag borde ha valt en annan klinik pga detta. Från början fick jag förresten en behandlingsplan med ET dag två och när jag sa att jag ville odla till blastocyster ändrade de behandlingsstart och plock till en dag tidigare och insättning (en lördag) en dag senare och när jag då frågade om hur äggen då skulle hinna mogna svarade hon något diffust som inte var svar på frågan, om anpassning av cykler donator/mottagare. Och visst kan de, om donatorn står på p-piller, starta hennes stimulering tidigare, men när mottagaren inte gör det kan man ju inte starta hennes medicinering (jag ska ta Progynon med start fem dagar efter cykelstart är det sagt) närsomhelst tänker jag.

Håller tummen för de elva godingarna!

• Sthlmsthlm
    La Conejita skrev 2017-04-07 07:32:53 följande:

Tack, Maran73. ????

Har inte fått mensen än, tyvärr.

Mejlade dem och frågade om helgerna och de sa att de har helgstängt, men att transfer ibland kan ske lördagmorgnar. Detta verkar oroväckande, för som du säger kann de ju inte varje gång planera runt helgen, ofta borde ju bästa dagen för äggplock infalla på en helg. Så om de inte har helgöppet lär de ju ibland göra äggplock på en dag som inte är optimal, när äggen inte är lagom mogna. Känner nästan att jag borde ha valt en annan klinik pga detta. Från början fick jag förresten en behandlingsplan med ET dag två och när jag sa att jag ville odla till blastocyster ändrade de behandlingsstart och plock till en dag tidigare och insättning (en lördag) en dag senare och när jag då frågade om hur äggen då skulle hinna mogna svarade hon något diffust som inte var svar på frågan, om anpassning av cykler donator/mottagare. Och visst kan de, om donatorn står på p-piller, starta hennes stimulering tidigare, men när mottagaren inte gör det kan man ju inte starta hennes medicinering (jag ska ta Progynon med start fem dagar efter cykelstart är det sagt) närsomhelst tänker jag.

Håller tummen för de elva godingarna!

Hej,
    de kan styra ganska och jag tror inte en dag hit eller dit är avgörande. Men jag ar verkligen tänkt tanken själv. Har gjort IVF på två kliniker och ÄD på en. I sverige har de ju aldrig öppet typ. I danmark kan du få transfer på julafton. Men jag tror inte du behöver oroa dig.
  • La Conejita

Idag kom äntligen mensen, så imorgon börjar jag med Progynon. Ringde kliniken igår och frågade om jag skulle börja medicinera under helgen om mensen skulle komma då. Enligt första planen skulle jag börja fem dagar efter mensen startat och det skulle vara den åttonde april, nu blir det den nionde. Skulle ursprungligen sätta in embryon lördag den 29 april. Får se hur det blir nu då, för de lär ju inte göra det söndag den 30 april. Men det kanske inte behöver göra nåt om mottagaren behandlas nån dag extra eller nån dag mindre. Men när det gäller äggplocket tror jag det kan vara avgörande. Folliklar kan ju växa två millimeter på ett dygn.

• Vårt väntrum

Hej på er!!
    Undrar: ni som gjort fet på AVA, ungefär vilken cykeldag skedde det?
    Ska ta procrensprutan cd 21 och blödningen efter det är startskottet på fet.
    Då börjar jag m progynon. Och när ungefär sen åker man dit? 2v? 3? 4?

Frågar för mannen är bortrest några dagar där så vill kunna planera och ställa in mig ifall jag måste åka själv

• Sthlmsthlm
    Vårt väntrum skrev 2017-04-09 05:49:56 följande:

Hej på er!!

Undrar: ni som gjort fet på AVA, ungefär vilken cykeldag skedde det?

Ska ta procrensprutan cd 21 och blödningen efter det är startskottet på fet.

Då börjar jag m progynon. Och när ungefär sen åker man dit? 2v? 3? 4?

Frågar för mannen är bortrest några dagar där så vill kunna planera och ställa in mig ifall jag måste åka själv

Hej,

Det kan man planera ganska fritt. Procrensprutan sätter kroppen på hold i 4-6 veckor. Ca 5 (?) dagar innan återföring börjar man med progynon och sedan Lutinus. Så man planerar ned kliniken när det passar.
  • Maran73

Hej på er!

Imorgon är det (ta i trä) äntligen dags f transfer! Varit otålig stundvis men nu känns det som att jag knappt hunnit blinka sedan jag kontaktade AVA ang ÄD första ggn i... februari någon gång.

Hela TIO blastos blev det, varav iaf nio är av mkt bra eller bra kvalitet (vad de kan se). Resultat av PGS får jag på plats imorgon. Ett embryo in. Pirrigt! Spännande! Roligt! Ja, ni vet ju...

Kramar

• TyckOmMig
    Maran73 skrev 2017-04-11 17:16:56 följande:

Hej på er!

Imorgon är det (ta i trä) äntligen dags f transfer! Varit otålig stundvis men nu känns det som att jag knappt hunnit blinka sedan jag kontaktade AVA ang ÄD första ggn i... februari någon gång.

Hela TIO blastos blev det, varav iaf nio är av mkt bra eller bra kvalitet (vad de kan se). Resultat av PGS får jag på plats imorgon. Ett embryo in. Pirrigt! Spännande! Roligt! Ja, ni vet ju...

Kramar

Önskar dig lycka till imorgon.