• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • UndrandeSökare

La Conejita - Tack för att du tänker på mig. Ja, det är mycket trist detta,
    har nu slutat med medicinerna och väntar att missfallet ska börja.

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-05-07 15:34:11 följande:

<3
  • UndrandeSökare

La Conejita -  Jo, man kan flyga trots graviditet, MEN kolla med flygbolaget i vilka graviditetsveckor !  Man får nämligen inte flyga i slutet av graviditeten (olika flygbolag kan ha olika regler så kolla upp det innan) Just för att inget flygbolag vill ha en höggravid kvinna som plötsligt ska föda barn ombord på planet flera tusen meter upp i luften och det kanske inte finns någon läkare, sjuksköterska eller barnmorska där.

Men oftast inget problem om man vill flyga i tex v.15 eller så. Kolla med din BM och din läkare om det blir aktuellt med flygning. Ev. måste man ha intyg med sig att det är en graviditet utan komplikationer tror jag, kolla med din BM eller gyn.

Lycka till med graviditeten !

• Micro
    La Conejita skrev 2017-05-07 13:17:58 följande:

UndrandeSökande: Fy så tråkigt, jag lider med dig. Gråter

Maran73: Tur att det gick bra ändå och att den lille mådde bra! Det är så läskigt med blödningar. Hade gärna velat få veta från AVA vad man ska göra om det händer, och jag frågade Veronika men hon sa bara att man då ska kontakta dem. Vända sig till gynakuten, är det det man ska göra om det kommer lite mer blod än en rosa flytning? Själv fick jag en beigerosa flytning i fredags och blev riktigt nervös, en det kan ha varit en implantationsblödning. Jag messade Veronika och fick som svar att jag skulle öka dosen av Progynon.

Och jo, jag har tjyvtestat! Skrattande Igår kväll kom jag på att jag har flera ägglossningstest hemma och att dessa inte känner skillnad på LH och HCG, så jag tog ett. Och minsann, glad gubbe blev det! Jag blev än mycket överväldigande glad gumma. Självklart ville jag då ta ett riktigt graviditetstest, men jag skulle iväg in till stan och gå ut och äta. Tog vägen förbi ICA och köpte ett tvåpack RFSU graviditetstest och gick sen in på toa på restaurangen för att ta testet. Men, attans... Enligt instruktionen skulle man kissa i en mugg. Nåväl, någon mugg hade jag inte så det fick bli direkt på stickan. Efter fem minuter skulle man egentligen kunna läsa av resultatet men då var där inga streck alls. Efter tio minuter var där dock två lika tydliga röda streck! Sen imorse när jag vaknade tog jag det andra testet och även det var positivt, men med det ena strecket lite svagare. Det gör mig lite orolig. Gick och köpte ett Clearblue-test och det blev snabbt ett plus. Nu kommer jag testa med ägglossningstesten måndag och tisdag för att kolla så att det inte avtar (neurotiskt, jag vet) och på tisdag ska jag även ta blodprov..

Jag undrar vad ni alla tänker om graviditetsförhållningsreglerna man får från AVA Riga. Under de fyra första dagarna ta det väldigt lugnt och inte ens se på nyheter eller gå på snabbköp och handla. Inte heller bad eller bastu de fyra första dagarna. Sen får man träna men lugnare än vanligt, dock inga magövningar och inga tunga lyft. Och man får inte träfffa några nya djur och man ska undvika sjuka människor. Inga mediciner utan att kolla med kliniken först. På CFC i Danmark fick jag helt andra råd. Man fick enligt dem inte springa, bada, eller ha sex under de första tre månaderna. Man får inte heller träna spinning, cykling är däremot okej. (Danskarna cyklar ju väldigt mycket.) Rökning och sprit nämndes inte, men det vet ju iofs alla att det inte är okej. I Sverige är det helt andra råd man får, tror jag. Jag tycker att det är konstigt att det kan vara så olika råd man får.

En annan men relaterad sak: Törs man åka utomlands under graviditeten? Det kanske är säkrast att hålla sig hemma där man vet var nämsta sjukhus ligger om man måste bege sig till gynakuten. Eller att man åtminstone håller sig inom EU för att unvika höga kostnader. Vill inte behöva uppsöka sjukhus i USA t ex, även om reseförsäkringen kanske täcker det (vet ej).

Och just det, jag måste fråga, är ni nyfikna på vilka era donatorer är? Jag är det. Inte så att jag lider av att inte veta men när jag gick omkring i Riga tittade jag på alla mörkhåriga tjejer i 27-årsåldern med någon likhet med mig och undrade om de kunde vara donatorn och det hade varit roligt att veta mer och se ett foto.

Går själv på Ivf Riga o har fått liknande förhållningsregler bl.a. Ingen träning minst tom v 12. Funderar om man verkligen måste undvika motion. Det är ju inte elitidrott man håller på med. Tränade under förra grav som slutade m missed abortion i v 13, tror jag började träna tunt v 11, upptäcktes mf först i v 18. Vet inte om jag kommer att våga träna nästa gång jag blir gravid trots att jag inte riktigt tror på detta, tror inte träningen orsakade mf, men ändå.... svårt att undvika lyft oxå då min son är 2 år.
  • Gulsippa400
    UndrandeSökare skrev 2017-05-07 15:34:11 följande:

Så tråkigt. Tänker på dig <3
  • Vårt väntrum
    UndrandeSökare skrev 2017-05-07 15:31:56 följande:
    Vårt väntrum - Hur har det gått för dig? När ska du göra nästa insättning hos AvaRiga? Be att få både Trombyl, Fragmin och prednisolon då av kliniken föreslår jag.
    Hej!
    Igår gjorde LEI och ul. Allt ok så tog suprencuren på kvällen. Fet blir 5-6/6
    Kommer äta det, redan klart:)
  • Vårt väntrum
    UndrandeSökare skrev 2017-05-09 08:09:35 följande:

Vårt väntrum - Fragmin är blodförtunnande sprutor, alltså inget man äter.

Jo jag vet. Var lite snabb på tangenterna. Dom är ju himla kul å ta :/
  • UndrandeSökare
    Vårt väntrum skrev 2017-05-09 09:29:37 följande:
    Jo jag vet. Var lite snabb på tangenterna. Dom är ju himla kul å ta :/
    Om inte Trombyl, Fragmin och Prednisolon hjälper (som det är för mig)
    så kontakta då Life Clinic eller Serum i Aten för mer hjälp.
    Jag har varit hos Dr D och gjort hans utredning och den var jättebra.

Däremot behandlar han mest med Trombyl, Fragmin, Prednisolon och Intralipiddropp och droppet fungerar fel i min kropp.
    Det funkar som p-piller. Tar jag INTE droppet blir jag gravid direkt men missfall, men tar jag droppet så blir jag inte gravid.... och då hade han inget mer att erbjuda mig sa han !

Sprutorna är inte så farliga, det tråkiga är alla blåmärken man får tycker jag.

Använde du något mer än Progynon och Lutinus eller Utrogestan vid ditt förra försök hos AvaRiga? Du sa att du hade inte Prednisolon då.
    Men hade du Trombyl och Fragmin då?
  • Mamma DA

Hej

Jag är ny, har precis bokat donator, skrivit på alla papper gjort de sista blod proven, ska göra UL nästa vecka på onsdag är allt OK ska jag ta en injektion med Procren. Någon som gjort liknande? Ska till Ava clinik min koordinator är Veronika. Runt 29/6 är det dax. Men mera exakt info kommer. Vi funderar på flyg och boende. Vi måste vara där vid ägg plock då vi ska ha min mans spermier, sen tänkte vi odla 5-dagars. Jag har gjort 4 Ivf, 4 ET och 2 FET, inget plus. Har AMH på 0,33. Så de är mina ägg som är skruttiga. Har en dotter på 17 år med en annan man. Själv är jag 37år och min man 39