• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • UndrandeSökare
    Mamma DA skrev 2017-05-09 16:49:28 följande:

Hej

Jag är ny, har precis bokat donator, skrivit på alla papper gjort de sista blod proven, ska göra UL nästa vecka på onsdag är allt OK ska jag ta en injektion med Procren. Någon som gjort liknande? Ska till Ava clinik min koordinator är Veronika. Runt 29/6 är det dax. Men mera exakt info kommer. Vi funderar på flyg och boende. Vi måste vara där vid ägg plock då vi ska ha min mans spermier, sen tänkte vi odla 5-dagars. Jag har gjort 4 Ivf, 4 ET och 2 FET, inget plus. Har AMH på 0,33. Så de är mina ägg som är skruttiga. Har en dotter på 17 år med en annan man. Själv är jag 37år och min man 39

Hej ! Vi är många här som gjort samma resa som dig.
    Jag går också på AvaRiga och har Veronika som koordinator.

Vi flög med SAS från Arlanda till Riga tog I timme, sen buss 22 eller 222 från flygplatsen in till stan. Köp bussbiljetten i kiosken utanför flygplatsen så blir det billigare ! Man kan köpa biljetten ombord på bussen också men då blir det
    dubbla priset har jag för mig.

Tar ni taxi från flygplatsen så välj de röda eller gröna taxibilarna, de är mer seriösa enligt Veronika. Men kom överens med taxiföraren innan ni kliver in hur mycket det ska kosta !

Vi bodde på Monika centrum hotels som ligger jättenära kliniken.
    frukostbuffé ingick. Jättebra hotell, men hårda sängar. Men vi valde det
    främst för närheten till kliniken. Riga är en mycket liten stad men mysig,
    så man kan lätt ta sig runt genom att promenera (utom till flygplatsen
    som ligger en bra bit bort).

Du hittar massor med hotell att välja på hotels.com eller liknade sidor.

Ha en bra resa !
  • Vårt väntrum
    UndrandeSökare skrev 2017-05-09 10:01:04 följande:
    Om inte Trombyl, Fragmin och Prednisolon hjälper (som det är för mig)
    så kontakta då Life Clinic eller Serum i Aten för mer hjälp.
    Jag har varit hos Dr D och gjort hans utredning och den var jättebra.

Däremot behandlar han mest med Trombyl, Fragmin, Prednisolon och Intralipiddropp och droppet fungerar fel i min kropp.
    Det funkar som p-piller. Tar jag INTE droppet blir jag gravid direkt men missfall, men tar jag droppet så blir jag inte gravid.... och då hade han inget mer att erbjuda mig sa han !

Sprutorna är inte så farliga, det tråkiga är alla blåmärken man får tycker jag.

Använde du något mer än Progynon och Lutinus eller Utrogestan vid ditt förra försök hos AvaRiga? Du sa att du hade inte Prednisolon då.
    Men hade du Trombyl och Fragmin då?
    Sist i Riga så åt jag faktiskt inget mer än progynon, evitamin och lutinus.
    Jag bad heller inte om något iom det var första äd och vi hade höga förväntningar.

Nu är jag insatt på Predenisolon och trombyl, antar fragmin är helt ok också. Har kvar massor hemma iaf.
    Även il blir det nu, på ord från hemortsläkare men kommer okeja det med Riga. Gillar att båda mina läkare tänker lika.
    Sen blir det nog samma båtresa du tog. Blir minst stress för mig. Är ju redan arg över att behöva åka själv...:(
    Kommer välja ett ägg denna gång däremot
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-05-09 16:49:28 följande:

Hej

Jag är ny, har precis bokat donator, skrivit på alla papper gjort de sista blod proven, ska göra UL nästa vecka på onsdag är allt OK ska jag ta en injektion med Procren. Någon som gjort liknande? Ska till Ava clinik min koordinator är Veronika. Runt 29/6 är det dax. Men mera exakt info kommer. Vi funderar på flyg och boende. Vi måste vara där vid ägg plock då vi ska ha min mans spermier, sen tänkte vi odla 5-dagars. Jag har gjort 4 Ivf, 4 ET och 2 FET, inget plus. Har AMH på 0,33. Så de är mina ägg som är skruttiga. Har en dotter på 17 år med en annan man. Själv är jag 37år och min man 39

Hej och välkommen till tråden!!! Visst är det spännande?? Tror också de flesta här har liknande bakgrund, plus/minus ett antal IVF och/eller missfall. Är själv 43 på det 44:e, liksom dig har jag barn innan men inte med min nuvarande man (som inte har barn). Är i vecka 6+5 efter första ÄD försöker, och håller tummarna!
  • Mamma DA
    Maran73 skrev 2017-05-09 21:33:06 följande:

Hej och välkommen till tråden!!! Visst är det spännande?? Tror också de flesta här har liknande bakgrund, plus/minus ett antal IVF och/eller missfall. Är själv 43 på det 44:e, liksom dig har jag barn innan men inte med min nuvarande man (som inte har barn). Är i vecka 6+5 efter första ÄD försöker, och håller tummarna!

Åh grattis vad kul, hur gammal var din donator? Fick ni många ägg? Odla ni till blasto? Embryo glue? Vad fick du för mediciner? Håller tummarna
  • Mamma DA
    UndrandeSökare skrev 2017-05-09 17:12:09 följande:

Hej ! Vi är många här som gjort samma resa som dig.

Jag går också på AvaRiga och har Veronika som koordinator.

Vi flög med SAS från Arlanda till Riga tog I timme, sen buss 22 eller 222 från flygplatsen in till stan. Köp bussbiljetten i kiosken utanför flygplatsen så blir det billigare ! Man kan köpa biljetten ombord på bussen också men då blir det

dubbla priset har jag för mig.

Tar ni taxi från flygplatsen så välj de röda eller gröna taxibilarna, de är mer seriösa enligt Veronika. Men kom överens med taxiföraren innan ni kliver in hur mycket det ska kosta !

Vi bodde på Monika centrum hotels som ligger jättenära kliniken.

frukostbuffé ingick. Jättebra hotell, men hårda sängar. Men vi valde det

främst för närheten till kliniken. Riga är en mycket liten stad men mysig,

så man kan lätt ta sig runt genom att promenera (utom till flygplatsen

som ligger en bra bit bort).

Du hittar massor med hotell att välja på hotels.com eller liknade sidor.

Ha en bra resa !

Tack för svar, har mejla dig i går.

• Maran73
    Mamma DA skrev 2017-05-10 10:08:12 följande:

Åh grattis vad kul, hur gammal var din donator? Fick ni många ägg? Odla ni till blasto? Embryo glue? Vad fick du för mediciner? Håller tummarna

Tack! Hon var/är blygsamma 23 år, pigga fina ägg! Nu ska vi se... 11 ägg, 10 befruktade och lika många blastos. Vi gjorde PGS i "current cycle" vilket bara tar ett dygn, 9 embryon var genetiskt normala och det bästa sattes in på dag 6, 8 ligger i frysen. Japp, tog embryo glue, inga mediciner utöver progynon och progesteron. Eller ja, Levaxin f sköldkörteln men det har jag ätit sedan tidigt i "bebisfabriken". Ligger inom normalintervallet men lite för högt f att det ska vara riktigt baby friendly.
  • ahm66

Hej. 
    Länge sedan jag skrev något i tråden, är inte aktiv längre. Mina AVA tvillingpojkar fyller snart 4 år (dom kom på 10:e försöket - 3:e donatorn) 
    Ser att flera undrar över tiden efter ett pluss och vad man kan/inte kan göra. 
    Man kan INTE jämföra en naturlig graviditet med ÄD, så länge man då inte gör ÄD i naturlig cykel förstås. Men för de som bygger slemhinna med hormoner så är detta något annat. Dessa slemhinnor är inte lika hållbara som naturliga, därför är det också inte ovanligt att man med ÄD har blödningar. 
    Av denna anledning så är det också risk att man kan få blödningar och att slemhinnorna släpper. 
    Detta gäller fram till vecka 12. 
    Så med detta betyder det att ridning, cykling, och andra fysiska aktiviteter kan påverka slemhinnorna. 
    Självklart är det också så att man absolut kan röra sig, och vara aktiv, men hur mycket är ju då definitivt beroende på hur starta slemhinnor man faktiskt har. 
    Och vem vet det ???
    Vill man ta chansen på att slemhinnorna är starka? Eller vill man ta det säkra för det osäkra, och vara försiktig.....
    Detta vill ju vara upp till var och en. 
    Men det är viktig information.
    Själv är jag hundägare, och var vanligt aktiv i perioden. Fick veta att det var tvillingar i vecka 6 - så då hade jag en period av 6 veckor som jag inte sprang skjortan av mig. Men promenerade i snabb takt och var allmänt aktiv. Hade 1 blödning i vecka 5 och en kraftig i vecka 10. 
    Lyssna till din egen kropp, men tänk efter att dessa spinning timmar, eller aerobics eller ridlektioner, gott kan vänta någon vecka. Vi satsar både tid, energi, pengar och psyke i våra försök. Så under rivningsperioden bör man unngå ting som kan vara en risk för graviditeten. 
    Stort grattis för alla ni som lyckats, och lycka till till som fortfarande sliter. 

Kram 
    Ahm66

• Mamma DA
    ahm66 skrev 2017-05-13 09:42:37 följande:

Hej. 

Länge sedan jag skrev något i tråden, är inte aktiv längre. Mina AVA tvillingpojkar fyller snart 4 år (dom kom på 10:e försöket - 3:e donatorn) 

Ser att flera undrar över tiden efter ett pluss och vad man kan/inte kan göra. 

Man kan INTE jämföra en naturlig graviditet med ÄD, så länge man då inte gör ÄD i naturlig cykel förstås. Men för de som bygger slemhinna med hormoner så är detta något annat. Dessa slemhinnor är inte lika hållbara som naturliga, därför är det också inte ovanligt att man med ÄD har blödningar. 

Av denna anledning så är det också risk att man kan få blödningar och att slemhinnorna släpper. 

Detta gäller fram till vecka 12. 

Så med detta betyder det att ridning, cykling, och andra fysiska aktiviteter kan påverka slemhinnorna. 

Självklart är det också så att man absolut kan röra sig, och vara aktiv, men hur mycket är ju då definitivt beroende på hur starta slemhinnor man faktiskt har. 

Och vem vet det ???

Vill man ta chansen på att slemhinnorna är starka? Eller vill man ta det säkra för det osäkra, och vara försiktig.....

Detta vill ju vara upp till var och en. 

Men det är viktig information.

Själv är jag hundägare, och var vanligt aktiv i perioden. Fick veta att det var tvillingar i vecka 6 - så då hade jag en period av 6 veckor som jag inte sprang skjortan av mig. Men promenerade i snabb takt och var allmänt aktiv. Hade 1 blödning i vecka 5 och en kraftig i vecka 10. 

Lyssna till din egen kropp, men tänk efter att dessa spinning timmar, eller aerobics eller ridlektioner, gott kan vänta någon vecka. Vi satsar både tid, energi, pengar och psyke i våra försök. Så under rivningsperioden bör man unngå ting som kan vara en risk för graviditeten. 

Stort grattis för alla ni som lyckats, och lycka till till som fortfarande sliter. 

Kram 

Ahm66

Tack för info och grattis till dig som lyckats. Om man är nojjig nu, så lär de inte bli lättare. Jag har hästar och rider aktivit, blir att lägga de på hyllan då.
  • Micro

Har gjort 4 syskonförsök varav 3 minus och ett mf. Jag har haft kontakt med min klinik som föreslår ERA test och hysto innan mitt närsta försök. Någon som gjort ERA och varit hjälpt av det? Vad tror ni? Är det värt att göra dessa? Ni som har gjort hysto, hur snabbt efter den har ni gjort fet eller ET? Kan man börja medicinera för transfer vid första mensen som kommer efter.

• Vårt väntrum
    Micro skrev 2017-05-15 14:40:11 följande:

Har gjort 4 syskonförsök varav 3 minus och ett mf. Jag har haft kontakt med min klinik som föreslår ERA test och hysto innan mitt närsta försök. Någon som gjort ERA och varit hjälpt av det? Vad tror ni? Är det värt att göra dessa? Ni som har gjort hysto, hur snabbt efter den har ni gjort fet eller ET? Kan man börja medicinera för transfer vid första mensen som kommer efter.

Vad är era nu igen? Är det dedär "fönstret"?
    Fet/et i cykeln efter hysto är perfekt. Jämförst med LEI (rispning av livmoderslemhinnan) som görs i cykeln före återföringen. :)