• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Micro
    Vårt väntrum skrev 2017-05-16 08:48:21 följande:
    Vad är era nu igen? Är det dedär "fönstret"?
    Fet/et i cykeln efter hysto är perfekt. Jämförst med LEI (rispning av livmoderslemhinnan) som görs i cykeln före återföringen. :)
    Jättetack för ditt svar. Ja d är implantationsfönstret, vilken dag återföring ska ske. Lite skeptisk, har ju blivit gravid 2ggr varav ett mf men då var ju återföring på rätt dag, kan iof ha ändrats enl kliniken. Om jag för ERA måste jag medicinera som inför fet o åka dit på rätt cykeldag annars kan ju hysto göras när som. Visst menar du att fet görs cyckeln efter både hysto o LEI? Förstod jag rätt.
  • Vårt väntrum
    Micro skrev 2017-05-16 10:07:55 följande:
    Jättetack för ditt svar. Ja d är implantationsfönstret, vilken dag återföring ska ske. Lite skeptisk, har ju blivit gravid 2ggr varav ett mf men då var ju återföring på rätt dag, kan iof ha ändrats enl kliniken. Om jag för ERA måste jag medicinera som inför fet o åka dit på rätt cykeldag annars kan ju hysto göras när som. Visst menar du att fet görs cyckeln efter både hysto o LEI? Förstod jag rätt.
    Jaha. Bad AVA dig göra detta? Hur görs det?

Ja precis. Kanske var lite otydlig. Men gör du hysto görs fet efter blödningen. Lika med LEI. :)
    Jag gjorde LEI förra måndagen. Igår kom mensen och snart blir fet :)
  • UndrandeSökare

Micro- Går du på ivfRiga?

Fråga om de kan tänka sig att skriva ut IL- dropp som du kan ta i Sverige också under ruvning och graviditet föreslår jag.

• Missne

Hej!

Imorgon ska jag börja medicineringen för mitt andra FET-försök. Denna gång med högre doser av östrogen för att bygga upp slemhinnan bättre.Är det någon som blivit ordinerad Trental och Vagifem av AVA Riga för att få tjockare slemhinna? Jag har blivit det? Trental visade sig att det ej går att få i Sverige då det är licensierad. När jag skrev det till AVA så sa de att jag istället kunde dubbla E-vitamin till 800 mg/dag. någon annan som fått så hög dos? Vagifem skrev de att jag kunde ta istället för Estradotplåster men när jag sa det till min lokala läkare så menade hon att det inte alls var samma potential i Vagifem utan att Estradot var mycket bättre så hon skrev bara ut Estradot. Någon annan med erfarenhet synpunkter på detta?

• Micro
    Vårt väntrum skrev 2017-05-16 11:24:00 följande:
    Jaha. Bad AVA dig göra detta? Hur görs det?

Ja precis. Kanske var lite otydlig. Men gör du hysto görs fet efter blödningen. Lika med LEI. :)
    Jag gjorde LEI förra måndagen. Igår kom mensen och snart blir fet :)
    Ja de föreslog ERA inför förra fet oxå men jag valde bort det. Både jag o min svenska läkare är lite skeptiska. De tar ett prov fr livmoderhinnan, enkelt ingrepp. Svar efter 2 veckor. Men om det skulle visa att d är fel dag i cykeln för transfer så måste ju ta om d för att se när rätt dag är. Besvärlig o dyrt i så fall.
  • Micro
    UndrandeSökare skrev 2017-05-16 11:31:18 följande:

Micro- Går du på ivfRiga?

Fråga om de kan tänka sig att skriva ut IL- dropp som du kan ta i Sverige också under ruvning och graviditet föreslår jag.

Ja d gör jag. Har tänkt be om det, tycker d borde erbjudit tidigare. Mamma är sjuksyrra så hon kan hjälpa m droppet.
  • Micro
    Missne skrev 2017-05-16 23:07:28 följande:

Hej!

Imorgon ska jag börja medicineringen för mitt andra FET-försök. Denna gång med högre doser av östrogen för att bygga upp slemhinnan bättre.Är det någon som blivit ordinerad Trental och Vagifem av AVA Riga för att få tjockare slemhinna? Jag har blivit det? Trental visade sig att det ej går att få i Sverige då det är licensierad. När jag skrev det till AVA så sa de att jag istället kunde dubbla E-vitamin till 800 mg/dag. någon annan som fått så hög dos? Vagifem skrev de att jag kunde ta istället för Estradotplåster men när jag sa det till min lokala läkare så menade hon att det inte alls var samma potential i Vagifem utan att Estradot var mycket bättre så hon skrev bara ut Estradot. Någon annan med erfarenhet synpunkter på detta?

Jag har fått bra effekt på min tröga slemhinna m dubbla Estradot 100 mg. Har höjt dosen för varje försök. Min läkare hemma tyckte d var jätte dos men skrev ut. Hon menar att plåster är bra för d utsöndrar hormon hela tiden jmf tabletter. Hoppas d går bra.
  • PeeWee44
    Micro skrev 2017-05-16 23:35:12 följande:

Ja d gör jag. Har tänkt be om det, tycker d borde erbjudit tidigare. Mamma är sjuksyrra så hon kan hjälpa m droppet.

Jag gick på IVF Riga innan vi bytte till dr D. Sista försöket vi gjorde var med immunsupport av Dr D och dom gav inte il-dropp då, men det är 1 1/2 år sen. Jag gjorde hysto hos dom som inte visade något. Kan inte svara på om Fodina är bra på det då jag bara gjort där och i Sverige.

Vi hade bestämt oss för att göra ERA test där men dom blandade ihop det med att vi skulle göra Fet och vi hade inga embryon kvar. Då beslutade vi att gå över till Aten och dr D med ny äd.
  • Redan47

Aten ordinerat stege östrogen tabletter fr 4mg-12mg/dygn. En del svarar bättre med plåster eller oxå. 50-100mg plåster var tredje dag.
    Vagifem.... Näe, det räcker långt ifrån till
    E-vitamin dosen.... ja som extra utanpå 400mg
    Omega 3 oxå.

• Mamma DA

I bland känns allt så hopplöst, kan något bara gå enkelt. Skulle göra rutin UL i dag. Senaste mens start 29/4 dvs jag är på dag 19 i dag i cykeln. Brukar ha äl runt dag 12-13 och nästa mens på dag 26-27. Allt såg bra ut slemhinnan 9mm 3 skicktad. Men jag har tydligen inte ägglossat, på höger hade hag två folliklar en på 14mm och en 10mm. På vänster en follikel på 11m. Så jag kunde inte ta Procren sprutan i dag. Jag tappa allt hopp, vad händer. Någon som vart med om detta. Ska ta ÄL test varje morgon nu. Har nytt UL onsdag nästa vecka. För att se att jag haft ÄL, onsdag nästa v är dag 26, där i krokarna kommer min mens. Hur hänger de samman. Kram alla där ute ??