• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-22 08:36:51 följande:

Fick ut 21 ägg men bara 11 som blev bra får hoppas alla överlever till torsdag...

Det där är ganska vanligt vid många ägg, att en bunt är omogna el så. 11 är toppen! Sååå spännande!
  • Provence1
    Maran73 skrev 2017-08-22 08:43:19 följande:

Det där är ganska vanligt vid många ägg, att en bunt är omogna el så. 11 är toppen! Sååå spännande!

Tack Maran! Jodu spännande är bara förnamnet...grr, vill bara åka nu o få d gjort samtidigt som man är orolig :/ :)
  • bryoniaa
    Provence1 skrev 2017-08-22 08:36:51 följande:

Fick ut 21 ägg men bara 11 som blev bra får hoppas alla överlever till torsdag...

Grattis till många ägg! Är glad för din skull och hoppas att det blir många fina embryon!

• bryoniaa

Kan tyvärr inte låta bli att känna ett sting i hjärtat att många av er andra fått så många ägg och vi fick bara 8 ägg och så säger Riga att de vill inte stimulera för mycket för att inte påverka donatorns hälsa. Att Veronika har mage att säga sånt skit till mig!!  

• bryoniaa

Vid första kontakten med AVA Riga berättade Veronika (när jag frågade) att de inte tar några som helst hormonprover på sina donatorer. Jag blev fundersam på det men tänkte att de flesta donatorer är unga och har fått barn och har säkert bra hormonnivåer så det är inget problem MEN det blev verkligen ett problem för att vi råkade välja en donator som inte svarade på deras 'normala' stimuleringsdos dvs de blev färre ägg än förväntat. Efter mina egna ivfer och all info jag läst på nätet så vet jag att kliniker försöker få till iaf 10-12 ägg (men för många ägg inte är heller bra för då är ofta flera omogna). Men att en klinik som AVA Riga inte vill ta ansvar för en stimulering med endast 8 ägg (som jag själv kan få ut som 43 årig!) och dåliga embryon är en skam för dem!

• bryoniaa

Förlåt alla för att jag spydde lite galla, var bara tvungen att få ur mig det där. SkämsHade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att ett ÄD försök genererar samma resultat som en egen ivf vid 43 års ålder!

• UndrandeSökare

bryoniaa- Förstår att du är jättebesviken på AvaRiga att du bara fick 2-3 blastos. Håller med dig om att kliniken borde ta hormonprover på sina donatorer innan, speciellt när deras kunder betalar då mycket pengar. Men som jag fattat så enda garantin man har är att om donatorn inte får ut nåt ägg alls, så behöver man inte betala, och får hon endast ut ett ägg så får man betala 50%. Får hon ut 2 ägg så måste man betala hela kostnaden oavsett hur det blir sen, eller har jag fattat det fel?

Hoppas du får plus denna vecka !

• bryoniaa
    UndrandeSökare skrev 2017-08-22 11:25:34 följande:

bryoniaa- Förstår att du är jättebesviken på AvaRiga att du bara fick 2-3 blastos. Håller med dig om att kliniken borde ta hormonprover på sina donatorer innan, speciellt när deras kunder betalar då mycket pengar. Men som jag fattat så enda garantin man har är att om donatorn inte får ut nåt ägg alls, så behöver man inte betala, och får hon endast ut ett ägg så får man betala 50%. Får hon ut 2 ägg så måste man betala hela kostnaden oavsett hur det blir sen, eller har jag fattat det fel?

Hoppas du får plus denna vecka !

Ja, vi fick två blaston. Den sista blev aldrig en blasto.

• bryoniaa

Jo, jag vet vad vi skrev på men hade ju aldrig kunnat drömma om att utfallet kan bli så kasst. Och för den prislappen! AVARiga är dyrt! Tänk på att kliniken är i Lettland där BNP är helt annan än i Sverige. Så jo, visst förväntade jag mig ett resultat på fler ägg som många av er andra fått...och det som gjorde mig ännu mer besviken är att kliniken talar om för mig att de inte vill stimulera till så många ägg, vilket inte alls stämmer för de flesta av er här fått minst 12 ägg? Eller hur?

Och ännu mer besviken blir jag för att kliniken varit helt ointresserad av att diskutera priset. Jag tror inte många patienter i vår situation skulle ta upp frågan som vi gjort och försökt förhandla=få till 'rabatt'. Men att de inte vill ge mig sig en millimeter tycker jag är dåligt av en klinik som talar om för mig att de har lång erfarenhet.

Jag hoppas verkligen att de som överväger att göra ÄD på AVA Riga funderar på det en extra gång till. Jag blev också förblindad av deras snabba svar och tänkte att det är ett bra tecken. Men så blev det så här Gråter