• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • UndrandeSökare

bryonia- Tack för länkarna !

Innohep, clexane och fragmin är alla blodförtunnande sprutor, olika verksamt ämne bara. Clexane används oftast av klinikerna i Grekland. Fragmin och innohep används oftare i Sverige.

Hur många graviditeter har du haft? Och hur många missfall?

Vad hittade Dr D på dig? Högt Tnf-alfa?

Höga Nk-celler? Nåt annat?

• UndrandeSökare

bryoniaa- Jag har inte haft någon kontakt själv med Dr Gorgy i London, men läst om en del i Atentråden som rest till honom tidigare för ivig och LIT. Dr D sysslar ju inte alls med ivig eftersom det är en blodprodukt.

• UndrandeSökare

bryoniaa- Prednisolon tål jag inte alls, får hjärtklappning redan på låga doser. Dr D ordnade då så jag fick byta till Medrol istället.

• bryoniaa

UndrandeSökare; intressant det där med prednisolon kontra medrol. Visste inte att man kan tåla medrol om inte prednisolon passar. Tidigare var det flera som tog ivig (och vissa åkte till USA för LIT) men när IL började bli allt vanligare och det kom ut studier att det är lika bra som ivig så har ivig blivit i skymundan tror jag. Men tveksam till om ivig kan i alla fall ersättas med IL. Jag har endast höga NK celler och prednisolon och IL är nog för mig. Tog dock fragmin och trombyl under hela graviditeten pga koagulationsproblem i släkten.

• Micro
    Provence1 skrev 2017-08-18 09:29:11 följande:

Undrar lite hur lugnt ni tog det efter insättning, jag planerar att jobba som vanligt dagen efter. Jobbar på kontor och har det inte stressigt just nu.

Jag dricker en latte varje morgon och tänker att jag kan fortsätta med det men hur gjorde ni med kaffe och tex cola zero? Dricker inte te el annat koffein

Hur mkt spelar det in egentligen? Vad gjorde ni mer som var annorlunda? Har förstått att man inte ska träna och bära tungt

Förlåt varit utloggad länge tidigare i vår/somnar, missat att svara dig. Arlanda nu påväg t Riga, fet imorgon:). Har inget problem utom för få ägg. När jag blev gravid m sonen, färskförsök, kände inget. Väntade t testdag, 2 v. Alla andra gånger har jag känt på mig resultatet, testat e 7-8 d. Syskonförsök 2 plussade på dag 8, tyvärr upptäcktes mf på ul i v 18 som skett redan v 13. V 12 kub test såg superbra ut:( Jag brukar dricka mindre kaffe o undvika Cola o sötningsmedel e transfer, vet inte om d påverkar. Läs Livsmedelsverkets rek för gravida. Flyga är ingen fara. Kliniken rekommenderar mig alltid choklad dagarna efter transfer, bra m socker, gärna d:) Får alltid glukos dropp efter transfer. Tar d lagom lugnt, jobbar, promenerar men tränar inte. Försökt att undvika tunga lyft men svårt m en 2 åring. Brukar inte ha mkt symtom av medicinen innan men denna gång, hemskt!!! Varit så trött, nedstämd, ont i brösten, sur, sugen på ontyttigheter, småätit, o gått upp i vikt, lite illamående, ALLT man kan tänka sig riktigt jobbigt. Vad händer m kroppen? Konstiga känslor inför detta pendlar m hopp o negativism. Tycker att transfer är lite för sent, jmf när jag blev gravid gång 2. Något less på att åka t Riga, vill inte "turista" där mer:). Åker fr Norrland så alltid lång väntan på Arlanda o övernattning i Riga. Långt inlägg, tack alla för att ni finns, behövde skriva av mig. Gör du färskförsök el fet? Hur många embryon hat ni? Håller tummarna hoppas det går jättebra för dig.
  • UndrandeSökare
    Micro skrev 2017-08-21 17:42:34 följande:
    Förlåt varit utloggad länge tidigare i vår/somnar, missat att svara dig. Arlanda nu påväg t Riga, fet imorgon:). Har inget problem utom för få ägg. När jag blev gravid m sonen, färskförsök, kände inget. Väntade t testdag, 2 v. Alla andra gånger har jag känt på mig resultatet, testat e 7-8 d. Syskonförsök 2 plussade på dag 8, tyvärr upptäcktes mf på ul i v 18 som skett redan v 13. V 12 kub test såg superbra ut:( Jag brukar dricka mindre kaffe o undvika Cola o sötningsmedel e transfer, vet inte om d påverkar. Läs Livsmedelsverkets rek för gravida. Flyga är ingen fara. Kliniken rekommenderar mig alltid choklad dagarna efter transfer, bra m socker, gärna d:) Får alltid glukos dropp efter transfer. Tar d lagom lugnt, jobbar, promenerar men tränar inte. Försökt att undvika tunga lyft men svårt m en 2 åring. Brukar inte ha mkt symtom av medicinen innan men denna gång, hemskt!!! Varit så trött, nedstämd, ont i brösten, sur, sugen på ontyttigheter, småätit, o gått upp i vikt, lite illamående, ALLT man kan tänka sig riktigt jobbigt. Vad händer m kroppen? Konstiga känslor inför detta pendlar m hopp o negativism. Tycker att transfer är lite för sent, jmf när jag blev gravid gång 2. Något less på att åka t Riga, vill inte "turista" där mer:). Åker fr Norrland så alltid lång väntan på Arlanda o övernattning i Riga. Långt inlägg, tack alla för att ni finns, behövde skriva av mig. Gör du färskförsök el fet? Hur många embryon hat ni? Håller tummarna hoppas det går jättebra för dig.
    Lycka till med FET imorgon Micro.
    Är det 5e syskonförsöket nu?
    Håller tummarna att det går bra !
  • Provence1
    Micro skrev 2017-08-21 17:42:34 följande:

Tack!

Förstår dig!! Känner lika o är redan trött på all medicin men det kommer det ju vara värt:) Lycka till! Jag flyger på torsdag men bor nära Arlanda så det är skönt...vi vet inte ännu, sambon har varit där idag o jag åker på torsdag men vi hoppas på 2 superembryon att sätta in! Tror det är fet? Vet inte skillnaden...inte frysta ivf
  • UndrandeSökare
    Provence1 skrev 2017-08-21 18:24:31 följande:
    Tack!

Förstår dig!! Känner lika o är redan trött på all medicin men det kommer det ju vara värt:) Lycka till! Jag flyger på torsdag men bor nära Arlanda så det är skönt...vi vet inte ännu, sambon har varit där idag o jag åker på torsdag men vi hoppas på 2 superembryon att sätta in! Tror det är fet? Vet inte skillnaden...inte frysta ivf
    ET= Embryo transfer av färska embryon
    FET= Frozen embryo transfer, insättning av embryon som tidigare varit frysta.

Så ska du sätta in 2 färska så kallar man det ET.

Lycka till !
  • Provence1
    UndrandeSökare skrev 2017-08-21 20:39:12 följande:

ET= Embryo transfer av färska embryon

FET= Frozen embryo transfer, insättning av embryon som tidigare varit frysta.

Så ska du sätta in 2 färska så kallar man det ET.

Lycka till !

Ok tack är såå nervös o snurrig just nu:/