KaIi skrev 2010-05-11 07:51:36 följande:
Man kan säga att det kan skillnad mellan att vara Luciferian och Satanist. Dock så är varianterna så många så det underlättar att ange vilken order man talar om. Ang vissa religioner så kan man helt enkelt inte vara Kristen och samtidigt hindu. Det framgår klart och tydligt av bibeln att Fadern är En och Enmanshärskare. Att då tillbe en uppsjö av andra Gudar är alltså paradoxalt och en smula...galenskap. Skulle i och för sig vara möjligt om man arbetar med Krafter Kaos, där allt och inget är möjligt samtidigt. Men det är en annan diskussion. men för att återgå till min poäng, det blir alltså förvirrande när en kristen person tillber den låt säga... förträffliga Gudinnan Kali samtidigt.
Så Lucifernian är en inriktning av satanism? Där man dyrkar satan som en gud? Jo jag håller absolut med att det blir förvirrande. Men det är omöjligt att ha ett eget namn för alla olika religionsuppfattning så man får gruppera lite mindre specifikt. Jag menar, för en kristen person är det ingen skillnad mellan om jag tror att gudomen inom wicca är en kraft som har olika aspekter, eller två helt delade. De tycker bara att jag har fel

. Men för en annan wiccan kan ju det ha betydelse. Så då får man väl specifiera närmare om det behövs.