• stockrosen

Ang Sova ute i vagn på dagis....

Jag var och kollade på ett möjligt dagis till lillan.
    Det verkade okej men de lät de "små" barnen dvs upp till 3 år att sova ute i vagnen.
    Där stod ca 5 vagnar ute under ett tak men mitt i lekplatsen och det var lek och skoj och höga ljud men barnen sov ändå .

Hur som helst så kändes det konstigt eftersom min lilla nästan aldrig sover ute i vagnen, möjligtvis när vi är ute och går men aldrig någonsin när vagnen står stilla.
    De låter barnen sova där även när det är minusgrader ute....

Det kanske är bra...vad vet jag...men det känns konstigt.

VAD ÄR ERA ERFARENHETER AV DET?
    Bra eller dåligt?

Ang det här med att det skall minska virusspridningen så tror jag inte på det. Hörde för ett tag sedan en läkare på tv som sa att virus sprids ändå, lika mkt på vanliga dagis som "ur & skur"dagis där ungarna är ute jättemkt. Det spelar ingen roll och dessutom SKALL barn ha många förkylningar för att bygga upp sitt imunförsvar. Så mindre förkylningar är inget att sträva mot egentligen möjligtvis enbart för föräldrarnas skull för att slippa vaba och vara borta från jobbet. Men om man bara tänker på barnen så skall barnen ha många förkylningar. Det sistnämnda hörde jag senast imorse. Så det här med att sova ute är nog hugget som stucket när det gäller förkylningar.........

• Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....
  • Stinky
    Zelmilainen skrev 2010-05-17 20:15:43 följande:
    man ska inte behöva köpa en ny vagn för flera tusen för att barnet ska sova ute på fsk. då kan det sova i fsk vagn som jag skrivit innan eller inne. det går att lösa utan några som helst problem i de flesta fall.

Fast har man valt en förskola där barnen sover ute, så bör man ju vara bekväm med det. Annars finns det säkerligen andra förskolor som kan stilla förälderns behov av att ha barnet sovandes inne för att inte förstöra vagnen.
  • Zelmilainen
    Stinky skrev 2010-05-17 21:46:20 följande:
    ja, men förskolan bör fortfarande försöka lösa problemet om inte föräldrarna vill köpa vagnar som barnen ska sova i ute. man kan inte ställa det som krav, bara önska.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Stinky
    Zelmilainen skrev 2010-05-17 21:57:27 följande:
    ja, men förskolan bör fortfarande försöka lösa problemet om inte föräldrarna vill köpa vagnar som barnen ska sova i ute. man kan inte ställa det som krav, bara önska.
    Jag ser vad du skriver, men jag tycker inte som du. Som förälder bör man ju vara medveten om att saker och ting slits och kan förstöras när man får barn, oavsett var man befinner sig. 
    Att ställa krav på förskolan att de ska ha extravagnar för att man inte vill ha sin vagn förstörd tycker inte jag är rimligt. När man köper en barnvagn, så köper man väl den för att den ska användas och inte som en prydnad, väl? Och om man är så rädd om sin vagn, så tycker jag absolut att man i så fall kan kosta på sig en till. 
    Jag tycker inte förskolor ska behöva bekosta föräldrars fåfänga. Men jag tycker dock att om vagnen går sönder under fsk-tiden, då bör förskolan ersätta det.
  • Flygfotogen
    Zelmilainen skrev 2010-05-17 19:31:31 följande:
    men som sagt var, man vill kanske inte som förälder låta sitt barn sova i vilken vagn som helst heller. så det är fortfarande inte bara att köpa en billig vagn på blocket...
    Du menar att barnet kanske måste sova i en Bugaboo som är dyr och märkesriktig snarare än i en säker, stadig och bra vagn för en 500 spänn "bara-för-att"?
  • Stinky
    Marsch skrev 2010-05-17 22:17:26 följande:
    Du menar att barnet kanske måste sova i en Bugaboo som är dyr och märkesriktig snarare än i en säker, stadig och bra vagn för en 500 spänn "bara-för-att"?
    Mmm, det är nog bäst att alla förskolor köper in Bugaboos och andra märkesvagnar för att tillfredställa petiga föräldrar. Då slipper de tjafsa. {#lang_emotions_dreamer}
  • Flygfotogen
    Zelmilainen skrev 2010-05-17 21:57:27 följande:
    Det får såklart stå för föräldrarna. Man tar seden dit man kommer, annars kan man gå någon annanstans.
  • Stinky
    Stinky skrev 2010-05-17 22:19:01 följande:
    Eller nej, förresten! Inte Bugaboos, för de ser ju ut som CP-vagnar. Vanliga hederliga Emmaljunga kanske är bättre så att de faller de flesta i smaken.
  • Flygfotogen

Ju dyrare desto bättre så att barnen inte ens får dasspapper tillhandahållet att torka sig med när de ska potträna sedan.

• buffyfjasen

Vår son började på fsk för en månad sedan. Där han går får man välja om man vill ha barnet sova ute eller inne. Vi har valt att vår son ska sova ute i sin vagn. Han känner en stor trygghet i sin vagn, och jag tycker det känns som en självklarhet att han ska få sova på en plats där han är van att sova och känner igen lukter o så.

Vi har ställt dit vår "vanliga" vagn (EL city cross) för att den är rymlig och han alltid har suttit/sovit i den, och istället köpt en scooter som vi har hemma.

• Buttelina

på vårt dagis sover barnen ute året runt. toppen tycker jag. de mindre barnen sover i vagnar och de större i sovsängar. på vintern sover dom i sovsäck. frisk luft är aldrig fel!

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....