• stockrosen

Ang Sova ute i vagn på dagis....

Jag var och kollade på ett möjligt dagis till lillan.
    Det verkade okej men de lät de "små" barnen dvs upp till 3 år att sova ute i vagnen.
    Där stod ca 5 vagnar ute under ett tak men mitt i lekplatsen och det var lek och skoj och höga ljud men barnen sov ändå .

Hur som helst så kändes det konstigt eftersom min lilla nästan aldrig sover ute i vagnen, möjligtvis när vi är ute och går men aldrig någonsin när vagnen står stilla.
    De låter barnen sova där även när det är minusgrader ute....

Det kanske är bra...vad vet jag...men det känns konstigt.

VAD ÄR ERA ERFARENHETER AV DET?
    Bra eller dåligt?

Ang det här med att det skall minska virusspridningen så tror jag inte på det. Hörde för ett tag sedan en läkare på tv som sa att virus sprids ändå, lika mkt på vanliga dagis som "ur & skur"dagis där ungarna är ute jättemkt. Det spelar ingen roll och dessutom SKALL barn ha många förkylningar för att bygga upp sitt imunförsvar. Så mindre förkylningar är inget att sträva mot egentligen möjligtvis enbart för föräldrarnas skull för att slippa vaba och vara borta från jobbet. Men om man bara tänker på barnen så skall barnen ha många förkylningar. Det sistnämnda hörde jag senast imorse. Så det här med att sova ute är nog hugget som stucket när det gäller förkylningar.........

• Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....
  • Stinky
    Marsch skrev 2010-05-17 22:21:48 följande:
    Ju dyrare desto bättre så att barnen inte ens får dasspapper tillhandahållet att torka sig med när de ska potträna sedan.
    Jag accepterar endast closomat på förskolan! Bara att trycka på spaken, så kommer det ut ett munstycke som duschar rumpan ren. {#lang_emotions_kiss}
  • Hertha
    Stinky skrev 2010-05-17 22:13:59 följande:
    Jag ser vad du skriver, men jag tycker inte som du. Som förälder bör man ju vara medveten om att saker och ting slits och kan förstöras när man får barn, oavsett var man befinner sig.  Att ställa krav på förskolan att de ska ha extravagnar för att man inte vill ha sin vagn förstörd tycker inte jag är rimligt. När man köper en barnvagn, så köper man väl den för att den ska användas och inte som en prydnad, väl? Och om man är så rädd om sin vagn, så tycker jag absolut att man i så fall kan kosta på sig en till.  Jag tycker inte förskolor ska behöva bekosta föräldrars fåfänga. Men jag tycker dock att om vagnen går sönder under fsk-tiden, då bör förskolan ersätta det.
    Hos oss kan man antingen låna vagn eller ha sin egen. Vagnarna som förskolan har är sådana som tidigare föräldrar lämnat kvar efter att barnen gått färdigt. Vår begagnade (inköpt på Blocket för 200 kr endast för att användas som sovvagn på förskolan) ville de dock inte ha när vi var färdiga, den hade blivit lite för skruttig .

TS
    Vår son var helt hopplös att få att sova hemma, i vagnen sov han bara om den rullade. Men på dagis sov han jättegott utomhus, även om han var den av barnen som tog längst tid på sig att somna. Hade de haft alla inomhus hade det nog varit svårare för personalen att hålla honom tyst, lugn och borta från de andra barnen.  
  • Lalalong

Hm... jag skrev ett inlägg, men fick "databasfel" eller vad det står. Ändå står det ute i "mina favoriter" att jag skrivit senaste inlägget i den här tråden... Men mitt inlägg syns inte. Ser ni mitt förra inlägg och bilden jag la in?? 

Klara 060504, Alva 100117
  • Veladis
    Lalalong skrev 2010-05-17 23:21:00 följande:
    Hm... jag skrev ett inlägg, men fick "databasfel" eller vad det står. Ändå står det ute i "mina favoriter" att jag skrivit senaste inlägget i den här tråden... Men mitt inlägg syns inte. Ser ni mitt förra inlägg och bilden jag la in?? 
    Näe.
    Funderade också på det, såg att du skrivit men det fanns inget här...
  • Lalalong
    Veladis skrev 2010-05-17 23:21:51 följande:
    Näe. Funderade också på det, såg att du skrivit men det fanns inget här...
    Okej!
    Försöker igen då

Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-05-17 21:18:21 följande:
    lalalong:lät ju otroligt!  Men 2,5mx2,5m med fack för 10 barn,blir inte det ett väldigt litet fack/barn? Har du foton?
    Nej, det blir inte så litet fack faktiskt. Det är i två rader med 5 fack i varje rad. Det blir alltså att varje barn ligger i ett fack som är 1,25*0,5 m och det har vi mätt upp med hjälp av måtten på en normal barnvagn med ligginsats. Nu kan det vara att de gjort den lite större när den riktiga vaggan kom, det vågar jag faktiskt inte svara på. Men det är inte mycket i så fall. 
    Har bara en bild, och den visar inte vaggan i sin helhet, men klistar in den. (Barnet på bilden är min dotter, så jag klistrar inte in bilder på mina förskolebarn så ingen tror det nu!)
    På bilden är hon 3,5 (visserligen lite liten för sin ålder) och har inte det minsta trångt
  • Lalalong

Bilden går inte!

Men jag lägger den i mitt galleri för den som är intresserad
  • Lalalong
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-05-17 23:29:11 följande:
    lalalong:du måste ha fotot inne i ditt eget foto album här inne på FL för att kunna lägga ut i en tråd.
    Innan har det inte behövts. Så sent som i förrgår tog jag en bild från facebook och klistrade in {#lang_emotions_undecided}
    Surt om det ska sluta funka, för det är ju så jäkla bökigt att ladda upp bilder på familjeliv. Det tar såååå lång tid! {#lang_emotions_yell}
    Men nu finns den i galleriet i alla fall
  • carolinae

Jag tycker det är toppen att vår dotter sover ute hela året om. Det minskar virusspridning, inte bara förkylningar. Och din dotter (?) lär nog få sin beskärda del av förkylningar. Men de behöver ju inte få alla förkylningar som går på ett dagis!! Men som sagt så finns det ju fler virussjukdomar än förkylning!!!!

Som någon annan skrev, om du inte gillar deras pedagogik så välj ett annat dagis!

Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....