• stockrosen

Ang Sova ute i vagn på dagis....

Jag var och kollade på ett möjligt dagis till lillan.
    Det verkade okej men de lät de "små" barnen dvs upp till 3 år att sova ute i vagnen.
    Där stod ca 5 vagnar ute under ett tak men mitt i lekplatsen och det var lek och skoj och höga ljud men barnen sov ändå .

Hur som helst så kändes det konstigt eftersom min lilla nästan aldrig sover ute i vagnen, möjligtvis när vi är ute och går men aldrig någonsin när vagnen står stilla.
    De låter barnen sova där även när det är minusgrader ute....

Det kanske är bra...vad vet jag...men det känns konstigt.

VAD ÄR ERA ERFARENHETER AV DET?
    Bra eller dåligt?

Ang det här med att det skall minska virusspridningen så tror jag inte på det. Hörde för ett tag sedan en läkare på tv som sa att virus sprids ändå, lika mkt på vanliga dagis som "ur & skur"dagis där ungarna är ute jättemkt. Det spelar ingen roll och dessutom SKALL barn ha många förkylningar för att bygga upp sitt imunförsvar. Så mindre förkylningar är inget att sträva mot egentligen möjligtvis enbart för föräldrarnas skull för att slippa vaba och vara borta från jobbet. Men om man bara tänker på barnen så skall barnen ha många förkylningar. Det sistnämnda hörde jag senast imorse. Så det här med att sova ute är nog hugget som stucket när det gäller förkylningar.........

• Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....
  • Lilla Ego

På min dotters förskola sover de ute i sina egna vagnar. Vi kan välja mellan att lämna vagnen där (då står den i inglasat uterum om natten) eller ta med den hem på eftermiddagarna. De har sovit ute varje dag förutom en gång då det var -19 och snöstorm (Gbg), vagnarna står alltid under tak men just den här dagen yrde det snö och blåste rätt in på ytan där vagnarna stod.
    Dottern hade sovit ute i princip varje dag sedan hon föddes så jag var glad att hon skulle få fortsätta göra det även på fsk. Jag tror att det är hälsosamt med frisk luft, hon har alltid sovit mycket bättre utomhus än inomhus. En av de stora fördelarna är ju (som någon redan skrev) att förskolelärarna har stor möjlighet att styra över längden på dagsömnen för varje barn, det är ju trist om dagsömnen blir lidande för att barnen väcker varann.

Har inte hört talas om att någon vagn skulle tagit skada av detta men då står de ju under tak och aldrig ute kvälls/nattetid.

• Flygfotogen

Som förskollärare säger jag följande om att sova ute:

1. Smittspridningen blir mindre när barnen inte ligger instängda i ett och samma sovrum på madrasser och med sängkläder som de lätt blandar ihop.

2. Barnen sover supergott ute i vagnen oavsett väder. Naturligtvis inte vid extrema temperaturer då.

3. Är man rädd om eller petig med sin vagn så är det billigt att köpa en sovvagn på Blocket.

4. Barn som inte är vana vid att somna i vagnen brukar bli det. Man får lära sig nya saker hela tiden och det brukar inte vara något problem.

• Zelmilainen
    Marsch skrev 2010-05-17 19:28:18 följande:
    Som förskollärare säger jag följande om att sova ute: 1. Smittspridningen blir mindre när barnen inte ligger instängda i ett och samma sovrum på madrasser och med sängkläder som de lätt blandar ihop. 2. Barnen sover supergott ute i vagnen oavsett väder. Naturligtvis inte vid extrema temperaturer då. 3. Är man rädd om eller petig med sin vagn så är det billigt att köpa en sovvagn på Blocket. 4. Barn som inte är vana vid att somna i vagnen brukar bli det. Man får lära sig nya saker hela tiden och det brukar inte vara något problem.
    men som sagt var, man vill kanske inte som förälder låta sitt barn sova i vilken vagn som helst heller. så det är fortfarande inte bara att köpa en billig vagn på blocket...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • mage06

Yosa har ju skrivit en gedigen lista över fördelar redan men jag önskar att våra barn fick sova ute på dagis!

Ang. ökad smittorisk med att sova tätt tillsammans många barn har jag ingen statistik kring. Men en väninna som är läkare tipsade personalen på vårt dagis om att låta barnen sova skaföttes under influensatider tex. Visst skall barnen bygga upp ett immunförsvar men man behöver knappast vara orolig för att de inte skall få sin beskärda del av infektioner ändå

• Stinky
    Zelmilainen skrev 2010-05-17 19:31:31 följande:
    men som sagt var, man vill kanske inte som förälder låta sitt barn sova i vilken vagn som helst heller. så det är fortfarande inte bara att köpa en billig vagn på blocket...
    Men då tycker jag att dessa petiga föräldrar helt enkelt får köpa en ny vagn till ändamålet, så är problemet löst!
  • Novemberstjärnan

Min lille gosse sover jättebra på dagis! Någon enstaka gång vaknar han och är ledsen, p g a gräsklippare eller liknande. Men annars är det hur bra som helst!

Vi behöver inte ta med vagn fastän vi bor rätt över gatan. Sååå snälla är dem!
  • Veladis
    Lalalong skrev 2010-05-17 19:19:08 följande:
    På förskolan där jag jobbar sover också alla barn ute och det är verkligen kanon! Barnen sover hårdare och är mer utvilade än när de sov inomhus upplever vi det som.  Vi hade dock ett problem för ett tag sen och det var att vi skolade in många småttingar och inte hade plats för alla vagnar under taket därute. Vi är en liten förskola med 35 barn och hade 9 barn som skulle sova.  Men vi löste det genom att (först lite på skoj...) designa en vagga som är 2,5*2,5 meter med "fack" till 10 barn. Vi fick projektpengar från kommunen och vaggan blev verklighet. Kunde inte varit bättre!! Nu behöver vi inte dra runt 10 vagnar vid sovdags utan gungar en enda vagga och fyller på med barn allteftersom de ätit färdigt och är redo att sova. Kanon! 
    Wow, lät ju jättespännande!

Jag är förskollärare och på min avdelning (1-3 år)  sover i princip alla barn under 2½ år i vagn. Alla har egna vagnar med sig hemifrån. Några tar hem sina vagnar på eftermiddagen, annars har vi plats inomhus för alla vagnar. På grannavdelningen sover alla barn på madrass. Gissa på vilken avdelning de är mest sjuka?
  • Lenchen77

Jag tycker det är toppen att barnen sover ute, och jag har inget emot att våra två kommer att göra det till hösten när de börjar dagis.
    Däremot kommer jag inte att ta med vår vagn till dagis. Om personalen vill att barnen ska sova ute, så får de lösa sovplatsen. Det är inte mitt jobb och jag vill inte ha vår fina vagn på dagis där det kan hända vad som helst med den.

• Zelmilainen
    Stinky skrev 2010-05-17 19:37:04 följande:
    man ska inte behöva köpa en ny vagn för flera tusen för att barnet ska sova ute på fsk. då kan det sova i fsk vagn som jag skrivit innan eller inne. det går att lösa utan några som helst problem i de flesta fall.
    Lenchen77 skrev 2010-05-17 20:12:22 följande:
    Jag tycker det är toppen att barnen sover ute, och jag har inget emot att våra två kommer att göra det till hösten när de börjar dagis. Däremot kommer jag inte att ta med vår vagn till dagis. Om personalen vill att barnen ska sova ute, så får de lösa sovplatsen. Det är inte mitt jobb och jag vill inte ha vår fina vagn på dagis där det kan hända vad som helst med den.
    det är oxå en risk att ha de stå ute på gården där barnen är. vi har fått vagnar förstörda på fsk där jag jobbar. det spelar ingen roll hur mkt/bra koll vi har på barnen.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • LabLover
    Lalalong skrev 2010-05-17 19:19:08 följande:
    På förskolan där jag jobbar sover också alla barn ute och det är verkligen kanon! Barnen sover hårdare och är mer utvilade än när de sov inomhus upplever vi det som.  Vi hade dock ett problem för ett tag sen och det var att vi skolade in många småttingar och inte hade plats för alla vagnar under taket därute. Vi är en liten förskola med 35 barn och hade 9 barn som skulle sova.  Men vi löste det genom att (först lite på skoj...) designa en vagga som är 2,5*2,5 meter med "fack" till 10 barn. Vi fick projektpengar från kommunen och vaggan blev verklighet. Kunde inte varit bättre!! Nu behöver vi inte dra runt 10 vagnar vid sovdags utan gungar en enda vagga och fyller på med barn allteftersom de ätit färdigt och är redo att sova. Kanon! 
    Tycker det låter underbart. Minns att du skrivit om det tidigare på FL Jag ÖNSKAR att vår nuvarande hemkommun hade haft flera fsk där barnen får sova ute.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....