• stockrosen

Ang Sova ute i vagn på dagis....

Jag var och kollade på ett möjligt dagis till lillan.
    Det verkade okej men de lät de "små" barnen dvs upp till 3 år att sova ute i vagnen.
    Där stod ca 5 vagnar ute under ett tak men mitt i lekplatsen och det var lek och skoj och höga ljud men barnen sov ändå .

Hur som helst så kändes det konstigt eftersom min lilla nästan aldrig sover ute i vagnen, möjligtvis när vi är ute och går men aldrig någonsin när vagnen står stilla.
    De låter barnen sova där även när det är minusgrader ute....

Det kanske är bra...vad vet jag...men det känns konstigt.

VAD ÄR ERA ERFARENHETER AV DET?
    Bra eller dåligt?

Ang det här med att det skall minska virusspridningen så tror jag inte på det. Hörde för ett tag sedan en läkare på tv som sa att virus sprids ändå, lika mkt på vanliga dagis som "ur & skur"dagis där ungarna är ute jättemkt. Det spelar ingen roll och dessutom SKALL barn ha många förkylningar för att bygga upp sitt imunförsvar. Så mindre förkylningar är inget att sträva mot egentligen möjligtvis enbart för föräldrarnas skull för att slippa vaba och vara borta från jobbet. Men om man bara tänker på barnen så skall barnen ha många förkylningar. Det sistnämnda hörde jag senast imorse. Så det här med att sova ute är nog hugget som stucket när det gäller förkylningar.........

• Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....
  • Lalalong
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-05-17 23:31:44 följande:
    Kikade,gud så smart!  Hur är den upphängd då? eller var står den?
    Den står på medar, precis som en riktig vagga  
    De är gjorda i... metall... Järn skulle jag tro. Står under tak, och med presenning uppspänd runt om, på 3 sidor. 4:e sidan står mot husväggen där det är fönster hela vägen så man har bra uppsikt inne ifrån. På kvällen dras det över en presenning som spänns fast med några gummiöglor. I botten på varje fack ligger det en tjock bit frigolit, över det ligger det liggunderlag. Och sen bäddas det med barnens egna filtar, täcken, kuddar o.s.v. 
    Klara 060504, Alva 100117
  • stockrosen

Men oj vad ni skriver!!!
    Vad ni är snälla som delar med er!!!
    Tusen tack!

Känner väl att mitt motstånd har minskat lite .
    Det är väl det att tösen inte brukar sova i sin vagn annars som gör att jag blir skeptisk. Men det ordnar sig väl antar jag.

Fast i ärlighetens namn så tycker jag nog att det är mysigare att somna till en saga i lugn och ro inne,  istället för ute mitt bland busglada och högljuda barn....

• La Lola
    stockrosen skrev 2010-05-17 23:42:02 följande:
    Men oj vad ni skriver!!! Vad ni är snälla som delar med er!!! Tusen tack! Känner väl att mitt motstånd har minskat lite . Det är väl det att tösen inte brukar sova i sin vagn annars som gör att jag blir skeptisk. Men det ordnar sig väl antar jag. Fast i ärlighetens namn så tycker jag nog att det är mysigare att somna till en saga i lugn och ro inne,  istället för ute mitt bland busglada och högljuda barn....
    På de ställen där jag jobbat brukar de små få somna först, sen kommer de andra barnen ut efter en stund.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Zelmilainen
    Stinky skrev 2010-05-17 22:13:59 följande:
    de behöver inte köpa in extravagnar. de flesta förskolor har redan vagnar på förskolan, de går utmärkt att sova i. annars får väl barnen sova inne, svårare än så är det inte. sedan har dessvärre inte vi nån skyldighet att ersätta vagnen som går sönder. det har redan retts ut...
    Marsch skrev 2010-05-17 22:17:26 följande:
    Du menar att barnet kanske måste sova i en Bugaboo som är dyr och märkesriktig snarare än i en säker, stadig och bra vagn för en 500 spänn "bara-för-att"?
    jag skulle aldrig sätta mitt barn i (köpa en) begagnad vagn. dels gäller inte garantin längre, dels känns det inte fräscht, dels har jag inte den blekaste vad den varit med om vilket inte känns bra. och det måste ju inte va en bugaboo. för övrigt avskyr jag dem.
    Stinky skrev 2010-05-17 22:20:55 följande:
    Eller nej, förresten! Inte Bugaboos, för de ser ju ut som CP-vagnar. Vanliga hederliga Emmaljunga kanske är bättre så att de faller de flesta i smaken.
    japps, låter bättre
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • La Lola

"jag skulle aldrig sätta mitt barn i (köpa en) begagnad vagn. dels gäller inte garantin längre, dels känns det inte fräscht, dels har jag inte den blekaste vad den varit med om vilket inte känns bra. och det måste ju inte va en bugaboo. för övrigt avskyr jag dem."

Vagnen ska ju inte köras?
    Den ska stå o gungas på sin höjd..
    O de vagnar jag köpt begagnat, 2 st, har jag såklart gått igenom innan jag köpt.....

• Zelmilainen
    La Lola skrev 2010-05-18 07:47:24 följande:
    "jag skulle aldrig sätta mitt barn i (köpa en) begagnad vagn. dels gäller inte garantin längre, dels känns det inte fräscht, dels har jag inte den blekaste vad den varit med om vilket inte känns bra. och det måste ju inte va en bugaboo. för övrigt avskyr jag dem." Vagnen ska ju inte köras? Den ska stå o gungas på sin höjd.. O de vagnar jag köpt begagnat, 2 st, har jag såklart gått igenom innan jag köpt.....
    spelar ingen roll om den ska köras eller vaggas/gungas, den används likaväl. spelar ingen roll om man går igenom de innan, man vet ju iaf inte vad de varit med om innan.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • La Lola
    Zelmilainen skrev 2010-05-18 07:48:09 följande:
    spelar ingen roll om den ska köras eller vaggas/gungas, den används likaväl. spelar ingen roll om man går igenom de innan, man vet ju iaf inte vad de varit med om innan.
    Vet inte riktiga vad du menar skulle ha hänt med den iofs som är så hemskt....men jag har nog en annan syn på begagnat eftersom jag köpt massor med såna saker/kläder/prylar......
  • Hyppolite

Tycker verkligen TS m fl att det är konstigt att barnen får sova utomhus i friska luften, ombonat och ostört?

• Flygfotogen

Vissa människor letar fel och hittar ursäkter och problem med precis allt. Livet kan inte vara så lätt som det skulle kunna vara då. Sover barnen ute på förskolan man bestämmer sig för så gör de det. Det ska vara ett astmatiskt eller annars sjukt barn som jag lägger inne i det läget.

• La Lola
    Marsch skrev 2010-05-18 07:58:48 följande:
    Vissa människor letar fel och hittar ursäkter och problem med precis allt. Livet kan inte vara så lätt som det skulle kunna vara då. Sover barnen ute på förskolan man bestämmer sig för så gör de det. Det ska vara ett astmatiskt eller annars sjukt barn som jag lägger inne i det läget.
    {#lang_emotions_dreamer}
Svar på tråden Ang Sova ute i vagn på dagis....