• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • kajsalisa

Happiness; jag går på barnmorskegruppen och fick tidigt (v 11) ul där, men vet inte om dom erbjuder tidigt vul. Kolla med Mammamia (tror jag det heter). Kramis

• kajsalisa

Happiness; Mamamia ska det tydligen vara. Kolla också Emmaultraljudsklinik. Har ingen erfarenhet av någon av dem, men det kanske kan vara värt att kolla?! :)

• Odetta
    FruW skrev 2010-07-10 09:19:07 följande:

Happiness - när jag var hos gyn senast hade jag "bara" fått 2 mf, det sista kom månaden där efter, därför var det inte aktuellt med ngn utredning då.. När jag ringde gyn för att kolla mina tsh-värden, sa jag att jag hade fått ett mf till, men sen har vi inte haft ngn kontakt.. avvaktar sommaren tänkte jag.. Vid besöket sa läkaren att allt ser bra ut, ni kommer få erat barn på ett eller annat sätt, o att det finns IVF, men att det kanske inte hjälper om det är just mf man har problem med.. men han lät positiv, så jag försöker hålla fast vid det, även om det är svårt.. Kanske har lite för höga förväntningar på min kropp, fick ju mf i augusti, sen hände inget alls, sen mf i april och maj, cyklerna efter varandra, där efter en vanlig mens.. antar att "grejerna" behöver återhämta sig lite... Men så drygt, hade gärna haft mina efterlängtade barn här nu!!

Men om inget har hänt tills hösten bokar jag ny tid, då blir det nog aktuellt med lite fler undersökningar. Problemet är att jag behöver gå ner en del i vikt också, för att bättra på förutsättningarna.. men det är så svårt, går jättebra ett par veckor, sen kommer den där tanten o så rasar motivtionen ett tag,,,

Gnäll gnäll, nu ska jag packa o bege mig för en dag på sjön Cool

Ha en härlig dag tjejer, ni är fantastiska!!
    KRAM

Vet du, jag tycker att du ska ringa till dem nu och be dem ställa dig i utredningskö....dem där köerna kan ta 3-4 månader! (och går du privat kan det också vara en väntetid på 4 veckor...)

Så be dem ställa dig i kö och behövs inte utredningen till hösten så är det ju bara att ringa och ja, behövs den så är bollen redan i rullning och väntetiden blir kortare....

*kraaaaam*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • sugarrush

Odd: jag missade helt att gratulera dig på 10-årsmamma-dagen igår! Hoppas du fick en fin kväll och blev glad igen! Det låter som om du är lite mer uppåt nu! Grattis och stor kram!

Havsklippan: Tack för ditt stöd. Just nu känns det bättre, vi är båda på glatt humör idag (det är så lätt att man tar ut det på den andre om man är sur). Killen har fortsatt älta sina jobbproblem lite, men har även tillstått att missfallet gjorde honom mycket mer känslig för motgångar i nuläget.
    Det jag inte berättade sist var att en av anledningarna till att jag var sur var att jag förberett en överraskningsfest till honom till imorrn. Har bjudit in kompisar, köpt mat och fixat och donat... Visst, han vet ju inte om den så man kan ju inte säga att han är otacksam, det vore fel ord... men man tappar liksom sugen att fixa en fest till någon som bara gnäller... Men jaja, nu är vi glada igen så det gäller väl bara att se framåt antar jag... Och prata mer om det behövs.

Angående dina test vet jag inte riktigt vad som hänt. men du KAN ju ha missat stegringen om du hade lite otur. Det behöver ju dock inte betyda att du missat ÄL. Jag hittade den här sidan: teskedinfo.blogspot.com/2010/03/agglossningstester.html den är ganska bra för att jämföra streck på ÄL-test.
    Brukar du ha ÄL-känningar (smärta eller liknande), eller kan du helt enkelt ha haft ÄL utan att du känt av det?

• Odetta
    sugarrush skrev 2010-07-10 13:20:53 följande:
    Odd: jag missade helt att gratulera dig på 10-årsmamma-dagen igår! Hoppas du fick en fin kväll och blev glad igen! Det låter som om du är lite mer uppåt nu! Grattis och stor kram!

Havsklippan: Tack för ditt stöd. Just nu känns det bättre, vi är båda på glatt humör idag (det är så lätt att man tar ut det på den andre om man är sur). Killen har fortsatt älta sina jobbproblem lite, men har även tillstått att missfallet gjorde honom mycket mer känslig för motgångar i nuläget.
    Det jag inte berättade sist var att en av anledningarna till att jag var sur var att jag förberett en överraskningsfest till honom till imorrn. Har bjudit in kompisar, köpt mat och fixat och donat... Visst, han vet ju inte om den så man kan ju inte säga att han är otacksam, det vore fel ord... men man tappar liksom sugen att fixa en fest till någon som bara gnäller... Men jaja, nu är vi glada igen så det gäller väl bara att se framåt antar jag... Och prata mer om det behövs.

Angående dina test vet jag inte riktigt vad som hänt. men du KAN ju ha missat stegringen om du hade lite otur. Det behöver ju dock inte betyda att du missat ÄL. Jag hittade den här sidan: teskedinfo.blogspot.com/2010/03/agglossningst... den är ganska bra för att jämföra streck på ÄL-test.
    Brukar du ha ÄL-känningar (smärta eller liknande), eller kan du helt enkelt ha haft ÄL utan att du känt av det?
    Vet du vad som slog mig precis när jag läste ditt inlägg???

Jag tror att din sambo klagar på sitt jobb för att kunna hantera missfallet!

Missfall är ju väldigt konkreta för oss kvinnor....vi är dem som har barnen i våra kroppar, som går igenom alla hormoner och för oss kvinnor blir en graviditet ju väldigt verklig så fort vi vet om att vi är gravida.

Men för män är en graviditet något väldigt abstrakt ända tills kvinnans mage blir större, man har fått se en grå nästan som i en teknadfilm bebis på en själv på nått som kallas ultraljud och sedan så kanske det sjunker in helt när sparkar gör att det ser ut som en utomjordin på kvinnans mage. Ja...med allt det där så är det nog en bebis på väg.

Så när det blir missfall så tror jag att männen har otroligt svårt att hantera det...det har jag sett hos min man. Han KAN INTE sörja som jag gör, han KAN INTE vara arg som jag är eller besviken för för honom var det hela så abstrakt ändå och hur sjuttom sörjer man förlusten av något som är så abstrakt?

Så jag tror att din man klagar på jobbet för det är något väldigt KONKRET som han KAN klaga över, något som han KAN vara missnöjd med och känna sig ledsen för. I hans huvud blir det kanske mer legitimt eftersom det är så konkret, något han kan sätta fingret på.

Så jag tror att det är hans sätt att sörja. Vi alla har våra olika och egna sätt att sörja och männen ännu mer annorlunda. Och jag tror inte att han nödvändigtvis vet om att det är det han gör....

Så jag förstår att det inte känns så kul när någon är grinig och så, men om du ser det från den vinkeln så kanske det blir lättare att stötta honom i sitt elände. Prata med varandra och vet du vad jag tycker är det absolut viktigaste? KRAMAS MYCKET!

***kram på dig***

PS: Och tack för 10-års grattiset
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-07-10 10:53:04 följande:
    Happiness; jag går på barnmorskegruppen och fick tidigt (v 11) ul där, men vet inte om dom erbjuder tidigt vul. Kolla med Mammamia (tror jag det heter). Kramis

Jo jag har gått på barnmorskegruppen men dom tar 600 kr för ett VUL och det tycker jag är lite saftigt. Mamamia har jag för mig tar ännu mer. Har inte lust att betala en cent till något privatföretag igen efter att precis har blivit skinnad på 30.000 kr. För mig är det landstinget vård som gäller i framtiden

KRAM

• Happiness
    ODD: Jag har lite panik...ska ju till BM den 13. Tror du hon får lov att göra VUL? Får BM det? Alltid läkare som gjort på mig tidigare. Behöver inte se något hjärta...vill bara se om det är något där eller ev. tom hinnsäck.
  • Odetta
    Happiness skrev 2010-07-10 14:08:00 följande:
    ODD: Jag har lite panik...ska ju till BM den 13. Tror du hon får lov att göra VUL? Får BM det? Alltid läkare som gjort på mig tidigare. Behöver inte se något hjärta...vill bara se om det är något där eller ev. tom hinnsäck.
    Det brukar inte handla om ifall BM FÅR göra vul/ul utan snare om de har tillgång till utrustningen tyvärr. Jag skulle nog ringa till KK och dra till någon "aj-jag-har-ont-och-är-liiiiiiverädd-för-utomkveds" historia så brukar man få komma in...

Men du är ju bara i v5 och hur elakt det än låter så är det så gott som meningslöst att titta nu. Dem kan se ATT du är gravid, men inte HUR DEN MÅR. Såhär tidigt syns det oftast liksom inte mer än en tjock slemhinna och kanske kanske en uppklarning...men bebis syns inte ännu.

Så gå till BM den 13. och förklara för henne hur otroligt orolig du är och hur svårt du har att ta till dig det hela...hon kanske har en jättebra idee (hon kanske kan remittera dig till VUL tex) Och så försöker du få ett vul i v7.

Jag vet att det känns skitlångt borta att vänta till v7 när man bara är i v5, men i v7 kan man faktiskt se saker och ting (och då för det mesta även ett hjärta som slår)

Annars har jag inga tips på att få tiden att gå snabbare...den känns som dem kryper fram i snigelfart, men rätt som det är så är du där! Jag gick in i v11 idag....känns superkonstigt och hur fasiken gick det till liksom? Tiden som kryper fram så sakta...

STORA KRAM till dig vännen! Jag förstår din frustration *kramkramkram*
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-07-10 14:28:54 följande:
    Det brukar inte handla om ifall BM FÅR göra vul/ul utan snare om de har tillgång till utrustningen tyvärr. Jag skulle nog ringa till KK och dra till någon "aj-jag-har-ont-och-är-liiiiiiverädd-för-utomkveds " historia så brukar man få komma in...

Men du är ju bara i v5 och hur elakt det än låter så är det så gott som meningslöst att titta nu. Dem kan se ATT du är gravid, men inte HUR DEN MÅR. Såhär tidigt syns det oftast liksom inte mer än en tjock slemhinna och kanske kanske en uppklarning...men bebis syns inte ännu.

Så gå till BM den 13. och förklara för henne hur otroligt orolig du är och hur svårt du har att ta till dig det hela...hon kanske har en jättebra idee (hon kanske kan remittera dig till VUL tex) Och så försöker du få ett vul i v7.

Jag vet att det känns skitlångt borta att vänta till v7 när man bara är i v5, men i v7 kan man faktiskt se saker och ting (och då för det mesta även ett hjärta som slår)

Annars har jag inga tips på att få tiden att gå snabbare...den känns som dem kryper fram i snigelfart, men rätt som det är så är du där! Jag gick in i v11 idag....känns superkonstigt och hur fasiken gick det till liksom? Tiden som kryper fram så sakta...

STORA KRAM till dig vännen! Jag förstår din frustration *kramkramkram*
     ODD: Varför jag vill göra ett VUL är för att se så det sitter något där. Att det inte är utomkvedes och att det inte bara är "tomt". Jag gjorde VUL i vecka 5 förra graviditeten och då gick det hur bra som helst att se att det satt där och att embryot satt på rätt plats i livmodern. Då åkte jag till ett lite mindre sjukhus här i GBG och läkaren var hur gullig som helst . Jag hade haft en liten blödning och fick komma in samma dag. Hon berättade att hennes dotter var i samma vecka och att hon precis hade gjort ett VUL på henne.

Kan ju göra så här....går till BM den 13 och hör om hon kan göra ett VUL där och då. Vår MVC finns på sjukhuset så jag tror dom har utrustningen . Gyn har dessvärre semester nu så hon kan inte ropa in en gyn läk men som sagt BM har kanske kompetensen för att göra ett VUL. Ska  Googla på det. Kan hon inte det, ringer jag till det andra sjukhuset och frågar om jag får tid ganska omgående. Tror ändå det är semester tider nu på Sveriges sjukhus. Men sen finns det ju alltid ett tredje alternativ och det är ju att åka till gynakuten på Sahlgrenska. Urk! Sist jag var där var det någon läk.praktikant som fick för sig att ta cytolog prov på mig när jag hade blödning. Det går inte att analysera ett blodigt cytolog prov. Det säger ju allt om dennes kompetens.

Hmmm....oavsett så ber jag BM remittera mig till gyn.läk. men det får ju bli på ett annat sjukhus då eftersom det har semester stängt här. Men det borde ju finnas något sjukhus med jobbande gyn som hon kan remittera till.

Jaja det löser sig alltid. Den BM jag ska ha är supergullig. Gick till henne för 20 år sedan
    ********************************************KRAM**********************************************************
  • Happiness

Nä men vänta lite nu...HAHA! Jag kan ju svara på frågan själv. När jag gjorde kuben var det 2 BM som gjorde VUL. När jag gjorde VUL på barnsmorskegruppen så var det ju BM...så ja det är klart att en BM får lov att göra det * lätt värmeslag *

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3