• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • sugarrush
    Muffe80 skrev 2010-07-16 09:37:02 följande:
    Jag tog ett CB dig. test imorse som visade neg och detta gjorde jag bara för att bli glad om det snart visar positivt :)

Om ungefär en vecka vet vi om det tog sig denna månad, det känns som min kropp är lite tung och brösten ömma och som att det ligger ngt där inne och gror men det är nog bara inbillning

Hur som helst så gick det ju så snabbt sist så vi kommer nog bli besvikna om det inte tar sig denna gång tror jag
    Jag tog ett billigt test imorse, en sticka, vet inte varför, jag visste ju att det skulle bli negativt. Men ja, det är ju bra att det är negativt så man kan se att det verkligen är en graviditet när man plussar igen.

Ja, samma här, väntar sig liksom att det ska funka direkt. Kommer bli fett besviken om det blir mens. Men ja, jag tänker lite som pancakes, hade varit superskönt att få barn senast juli, så kan man vara hemma under sommaren.. åh vad härligt det hade varit.
    I-landsproblem, jajemen!
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-07-16 08:19:49 följande:
    Tack gulliga du! Det är först gången jag använder ÄL.-test och antagligen sista också. Det var precis det här jag inte ville ha..dvs utrymme för analys och vrida och vända på det. Ja ja, nu har jag gjort det i alla fall och nu vet jag på ett ungefär när jag har ÄL varje månad i alla fall.

Som sagt, hade hoppats att ÄL-test skulle vara mer exakt. Hjälp mig tolka tjejer! Fick starkt streck i onsdags, nästan lika starkt igår och lite svagare idag. På testet står det att ÄL sker EFTER 24-48 timmar, inte INOM. Men det står också att man ska tolka svagt streck som ett negativt resultat.

Hade Äl-flytningar igår. Vad tror ni? Maken kommer hem i eftermiddag, det är inte helt kört va?
    Med Tempmetoden ser du EXAKT dag du har ÄL....inget gissande eller spekulerande kolla upp det på www.fertilityfriend.com (orkar inte beskriva allt just i skrivande stund)

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • LillaMy3
    Odetta skrev 2010-07-15 22:26:12 följande:
    TACK

Ja, jag har funderat på det också...att det skulle vara hjälpämnen var bara min lilla teori. Men då förstår jag lite bättre   

Fast....vad jag fortfarande inte förstår är varför dem tabletterna med så höga doser av acetylsalicylsyra INTE är receptbelagda och Trombylen som bara innehåller 75mg, dem är det. Och varför i alla sin dar är läkarna så emot att skriva ut det om man ju, om det verkligen inte är någon skillnad på medicinerna, bara kan köpa en annan medicin receptfritt på apoteket och självmedicinera? Ligger det inte i läkarnas intresse att mediciner används rätt?

Ja, många frågor. Men vad coolt om medicinerna verkligen är identiska i innehållet, den kunskapen kan hjälpa rätt många som har läkare som vägrar låta dem testa Trombyl...

*kram på dig*
    Hur läkemedel godkänns är nog ofta ett mysterium för många. Håller med om att det är konstigt att den svaga är på recept och den starkare utan. Men som sagt det hänger på indikationen

Håller  med om att de hellre borde skriva ut, än att man självmedicinerar, men de vågar väl kanske inte....
  • färnik

Otroligt intressant LillaMy3, bra att du berättade hur det låg till! Det var nämligen den uppfattningen jag fick när jag läste fass igår. Alltså fungerar det lika bra, och jag behöver inte ha ångest över att jag inte lyckas få läkaren att skriva ut trombyl.

Nu är det bara 3 dagar kvar till min BIM, och jag är tyvärr tämligen säker på att jag inte är gravid. Alla mina 5 graviditeter har jag fått ömma bröst minst 1 vecka innan BIM, och det har jag inte nu, så det är nog kört den här månaden trots flitigt sexande runt ÄL.... =(

• MCT79
    Odetta skrev 2010-07-15 22:26:12 följande:
    TACK

Ja, jag har funderat på det också...att det skulle vara hjälpämnen var bara min lilla teori. Men då förstår jag lite bättre   

Fast....vad jag fortfarande inte förstår är varför dem tabletterna med så höga doser av acetylsalicylsyra INTE är receptbelagda och Trombylen som bara innehåller 75mg, dem är det. Och varför i alla sin dar är läkarna så emot att skriva ut det om man ju, om det verkligen inte är någon skillnad på medicinerna, bara kan köpa en annan medicin receptfritt på apoteket och självmedicinera? Ligger det inte i läkarnas intresse att mediciner används rätt?

Ja, många frågor. Men vad coolt om medicinerna verkligen är identiska i innehållet, den kunskapen kan hjälpa rätt många som har läkare som vägrar låta dem testa Trombyl...

*kram på dig*
    Det är stor skillnad mellan de två. Albyl är antipyretisk (mot feber) antiinflammatoriskt och smärtstillande. Trombyl är ett trombolytika, vilket enkelt förklarat betyder att det inte bara är blodförtunnande utan också LÖSER proppar som uppstår. Det ges t.ex. vid akut hjärtinfarkt.

Det är korrekt att den verksamma substansen är den samma man farmakologi är lite mer komplicerat än så.
    Jag antar att om MF beror på proppbildning så kan albyl minska risken för proppar medan trombyl också kan lösa upp dem.
    Får man en propp när man äter Albyl blir det troligen mf ändå medan Trombyl kan lösa den. Det här är alltså bara spekulationer från min sida!

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer!
  • MCT79

Jag tänkte bara uppdater om att mina stekta ägg såhär i värmen bestämde sig att lossa två dagar senare än planerat. Sexat i värmen har vi, otroligt spontant... heh.

Hoppas det tar sig nu!

Färnevik, ha inte ångest över Trombylen det kan mycket väl räcka med Albyl!!  *KRAM!*

• färnik

Ska försöka låta bli. =) Alla tester visar på att jag inte är i behov av ngt blodförtunnande överhuvudtaget, så  förhoppningsvis räcker albyl då...

• sugarrush

MCT: jajemen, så ska det låta!!
    Steka ägg, baka bebis, låter som om man sexar i köket.. Hihi...
    Ja fasen vad svettigt det är att producera barn (iaf försöka) mitt i högsommaren alltså! Verkar helt otroligt att så många barn föds i april varje år alltså..

• LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-16 17:05:21 följande:
    Det är stor skillnad mellan de två. Albyl är antipyretisk (mot feber) antiinflammatoriskt och smärtstillande. Trombyl är ett trombolytika, vilket enkelt förklarat betyder att det inte bara är blodförtunnande utan också LÖSER proppar som uppstår. Det ges t.ex. vid akut hjärtinfarkt.

Det är korrekt att den verksamma substansen är den samma man farmakologi är lite mer komplicerat än så.
    Jag antar att om MF beror på proppbildning så kan albyl minska risken för proppar medan trombyl också kan lösa upp dem.
    Får man en propp när man äter Albyl blir det troligen mf ändå medan Trombyl kan lösa den. Det här är alltså bara spekulationer från min sida!

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer!
    Du har delvis rätt Indikationen på albyl är mot smärtor, och trombyl löser proppar MEN det är acetylsalicylsyra (asa) i bägge (den verksamma substansen). Ingen utav dem har heller någon speciell formulering av tabletten (tex depot, enterotablett) så de tas upp i kroppen i stort sett helt lika också. Asa ges mot feber och värk (magnecyl, albyl) och som blodförtunnande (trombyl.) Tar man ofta asa mot värk/feber så ökar man blödningsrisken avsevärt!! Dvs det är bägge och. Bara olika styrkor...

Farmakologi är knepiga saker. Jag är apotekare och läst fem år på univerisitet och hoppas jag har hyfsad koll i vart fall tycker jag

Men inte lätt att vara uppdatera på senaste rönen om allt.... Så jag missar ju säkert ett och annat. Men just i detta fallet så tror jag min förklaring blir riktig.

Sen så är det ju så att det bara är läkaren som får ge råd om behandling när indikationen inte klassas som "egenvård" så jag skulle aldrig ge råd till någon med mf att ta annat än det läkaren säger. Men det har ju med lagar och regler att göra Men sen vad den enskilda gör (så länge det inte är direkt farligt) tycker jag man får bestämma själv.

Hoppas detta klargjorde lite

Nu skall jag försöka hitta på ngt kul att se på tv ikväll så jag inte sitter och klurar på var min äl är eller varför min kropp inte behagar att uppföra sig och få äl på vettig tid efter pergotime. Är på kur fem nu. Fick mf på kur tre och de andra har inte funkat. Uff. Får nog ta mig en tur till till läkaren i augusti om kroppen fortsätter strejka. Får be henne undersöka allt och inget så jag i vart fall vet varför kroppen är dum. Men så enkelt är det antagligen inte....
  • kajsalisa
    MCT79 skrev 2010-07-16 17:08:08 följande:
    Jag tänkte bara uppdater om att mina stekta ägg såhär i värmen bestämde sig att lossa två dagar senare än planerat. Sexat i värmen har vi, otroligt spontant... heh.

Hoppas det tar sig nu!

Färnevik, ha inte ångest över Trombylen det kan mycket väl räcka med Albyl!!  *KRAM!*
    Hej å hå, sexa på!! Flört Fler plus vill vi ha här i tråden!!!
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3