MCT79 skrev 2010-07-16 17:05:21 följande:
Det är stor skillnad mellan de två. Albyl är antipyretisk (mot feber) antiinflammatoriskt och smärtstillande. Trombyl är ett trombolytika, vilket enkelt förklarat betyder att det inte bara är blodförtunnande utan också LÖSER proppar som uppstår. Det ges t.ex. vid akut hjärtinfarkt.
Det är korrekt att den verksamma substansen är den samma man farmakologi är lite mer komplicerat än så.
Jag antar att om MF beror på proppbildning så kan albyl minska risken för proppar medan trombyl också kan lösa upp dem.
Får man en propp när man äter Albyl blir det troligen mf ändå medan Trombyl kan lösa den. Det här är alltså bara spekulationer från min sida!
Hoppas jag inte rörde till det ännu mer!
Du har delvis rätt

Indikationen på albyl är mot smärtor, och trombyl löser proppar MEN det är acetylsalicylsyra (asa) i bägge (den verksamma substansen). Ingen utav dem har heller någon speciell formulering av tabletten (tex depot, enterotablett) så de tas upp i kroppen i stort sett helt lika också. Asa ges mot feber och värk (magnecyl, albyl) och som blodförtunnande (trombyl.) Tar man ofta asa mot värk/feber så ökar man blödningsrisken avsevärt!! Dvs det är bägge och. Bara olika styrkor...
Farmakologi är knepiga saker. Jag är apotekare och läst fem år på univerisitet och hoppas jag har hyfsad koll i vart fall tycker jag
Men inte lätt att vara uppdatera på senaste rönen om allt.... Så jag missar ju säkert ett och annat. Men just i detta fallet så tror jag min förklaring blir riktig.
Sen så är det ju så att det bara är läkaren som får ge råd om behandling när indikationen inte klassas som "egenvård" så jag skulle aldrig ge råd till någon med mf att ta annat än det läkaren säger. Men det har ju med lagar och regler att göra

Men sen vad den enskilda gör (så länge det inte är direkt farligt) tycker jag man får bestämma själv.
Hoppas detta klargjorde lite
Nu skall jag försöka hitta på ngt kul att se på tv ikväll så jag inte sitter och klurar på var min äl är eller varför min kropp inte behagar att uppföra sig och få äl på vettig tid efter pergotime. Är på kur fem nu. Fick mf på kur tre och de andra har inte funkat. Uff. Får nog ta mig en tur till till läkaren i augusti om kroppen fortsätter strejka. Får be henne undersöka allt och inget så jag i vart fall vet varför kroppen är dum. Men så enkelt är det antagligen inte....