• Shoujo

Könsneutrala namn?

Hej hopp!

Min man och jag har bf för vår minipanda (arbetsnamn :)) den 15/6.
    Vi vet inte kön på barnet och vill helst inte att det ska spela in på namngivningen. Vi har tänkt/hoppats att vi ska komma på/snubbla över ett namn som känns bra att ge barnet oavsett kön/genus.

Det har visat sig jättesvårt av lite olika anledningar. Dels det faktum som så många påpekar att man vet inte säkert om namnet passar försän barnet väl tittar ut. Dels att det är väldigt ont om könsneutrala namn som faktiskt är det (när jag kollar babynames-sidor får jag tips som Dominique och Julienne, men på svenska låter det faktiskt som flicknamn).

Omgivningens reaktioner har vart lite knepiga ibland också. Folk tolkar oss som att vi vill ge vårt barn ett jättekonstigt namn ("tänk på att det kan bli mobbat" osv) men det vill vi ju inte. Vi vill ha ett namn som är lätt att uttala och förstå, känns bra, gärna funkar på fler språk än svenska och engelska.

Så, jag tänkte fråga vilka namn ni snubblat över som kännts könsneutrala?

• Svar på tråden Könsneutrala namn?
  • frökenelisabeth

Kim är väl det första jag tänker på.

Charlie finns ju också, men det tycker jag personligen är jättefult...

• Shoujo

Kim får vi höra som förslag hela tiden :)
    Min syster heter dock Pim (vilket också är könsneutralt btw och jättefint tycker jag), så det blir helt enkelt för lika.

Charlie tillhör ju en grupp namn som är pojknamn men "fungerar" på tjejer, som Dylan. Det funkar ju, men det känns lite som ett tråkigt bevis att det är okej för en tjej att vara "killig" men inte okej för en kille att vara "tjejig".

Antagligen snör jag in mig själv i för mycket argument. Men det känns ju så viktigt att det blir bra :)

• SilverEmma

Min minsta tjej döpte vi till Elliot.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Sencha

Mika

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Bellini2

Tintin är väl rätt könsneutralt.

Jag tänker på de klassiska engelska namnen som både flickor och pojkar kan ha: Vyvyan och Evelyn. Barnet blir definitiv ensam i klassen om det!

Billie kan funka.

Är Julienne verkligen ett pojknamn också? Julian är nog en vanligare stavning för pojkar.

• Sencha

Mattis

Love och Vilde tror jag också används till båda könen numera.

När jag var liten fanns det en gammal man i byn som hette Fride, och jag tror det finns en politiker någonstans (gubbe) som heter Eve.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Shoujo
    Bellini2 skrev 2010-05-20 10:16:46 följande:
    Är Julienne verkligen ett pojknamn också? Julian är nog en vanligare stavning för pojkar.
    Det dök upp nånstanns iaf. Jag tycker att det låter väldigt feminint och håller med dig om att Julian är en vanligare stavning för pojkar, men som då inte längre funkar på flickor?
  • Jencie
    Sascha, är inte så förtjust i det men det fugerar ju på båda
    Alex likaså
  • muffin

Jag älskar Kim! Ville egentligen att vår tvåa skulle heta det men sambons brors flickvän heter det så vi la det på hyllan.

Svar på tråden Könsneutrala namn?