• Shoujo

Könsneutrala namn?

Hej hopp!

Min man och jag har bf för vår minipanda (arbetsnamn :)) den 15/6.
    Vi vet inte kön på barnet och vill helst inte att det ska spela in på namngivningen. Vi har tänkt/hoppats att vi ska komma på/snubbla över ett namn som känns bra att ge barnet oavsett kön/genus.

Det har visat sig jättesvårt av lite olika anledningar. Dels det faktum som så många påpekar att man vet inte säkert om namnet passar försän barnet väl tittar ut. Dels att det är väldigt ont om könsneutrala namn som faktiskt är det (när jag kollar babynames-sidor får jag tips som Dominique och Julienne, men på svenska låter det faktiskt som flicknamn).

Omgivningens reaktioner har vart lite knepiga ibland också. Folk tolkar oss som att vi vill ge vårt barn ett jättekonstigt namn ("tänk på att det kan bli mobbat" osv) men det vill vi ju inte. Vi vill ha ett namn som är lätt att uttala och förstå, känns bra, gärna funkar på fler språk än svenska och engelska.

Så, jag tänkte fråga vilka namn ni snubblat över som kännts könsneutrala?

• Svar på tråden Könsneutrala namn?
  • Sencha
    Rhino skrev 2010-05-21 11:28:37 följande:
    Min dotter heter Alexis och det har jag förstått, så här lite i efterhand, oftare är ett pojknamn än flicknamn i Sverige. Nu råkar pappan vara amerikan och vi bor i USA och här är det definitivt oftare ett tjejnamn. Men jag minns en gång på en läkarkontroll i Sverige med dottern. Jag kommer inte ihåg exakt, men hon var nog en cirkus 2 månader och låg på skötbordet spritt naken. Läkaren kom in, tittade på sina papper och sedan på min dotter och sa något i stil med:Och här har vi en rund och go liten kille! Jag kunde inte låta bli att fråga var han utbildat sig... lol... Uppenbarligen tittade han bara på namnet på sina papper och antog att han skulle undersöka en pojke.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sencha
    SilverEmma skrev 2010-05-21 11:40:24 följande:
    Jag uttalar inte Eddie & Edie likadant iallafall. (Edie uttalar jag "Edi", sen vete sjutton om det är rätt)
    Jag skulle nog förvänta mig ett engelskt uttal, ungefär "Idi", med betoning på första i:et.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sencha

Efternamn
    Det finns 116 personer som har efternamnet Alexis.
    Förnamn
    Det finns 172 kvinnor som har förnamnet Alexis. Av dessa har 71 namnet Alexis som tilltalsnamn.
    Det finns 1480 män som har förnamnet Alexis. Av dessa har 397 namnet Alexis som tilltalsnamn.

Källa SCB

• FruSen
    Sencha skrev 2010-05-21 11:43:37 följande:
    Efternamn Det finns 116 personer som har efternamnet Alexis. Förnamn Det finns 172 kvinnor som har förnamnet Alexis. Av dessa har 71 namnet Alexis som tilltalsnamn. Det finns 1480 män som har förnamnet Alexis. Av dessa har 397 namnet Alexis som tilltalsnamn. Källa SCB
    Nämen vad kul!
    En (numera död) granne som bodde tvärs över gatan när jag var barn hette Alexis - tycker det är jättefint! Han var man btw.
  • Muffinsmamman

Har inte läst tråden, varför är det så viktigt med könsneutralt namn??
    Jag tycker det är svårt att välja namn i förväg, när vårt första barn kom hade vi en lång lista på namn, det blev inget för när h*n kom ut var det solklart med ett helt annat namn.

• Hannajo

Tycker att de allra flesta namnen på listan är väldigt typiska antingen flick-eller pojknamn, väldigt få är neutrala. Att de är neutrala i USA eller något annat land innebär ju inte att de är det här. Att några få tjejer har ett typiskt killnamn eller tvärtom gör ju inte namnet mer neutralt. Inte än, i alla fall, kom igen om x antal år kanske.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Shoujo
    Muffinsmamman skrev 2010-05-21 16:43:49 följande:
    Har inte läst tråden, varför är det så viktigt med könsneutralt namn?? Jag tycker det är svårt att välja namn i förväg, när vårt första barn kom hade vi en lång lista på namn, det blev inget för när h*n kom ut var det solklart med ett helt annat namn.
    Är du genuint intresserad av varför det är viktigt för mig eller vill du bara ifrågasätta?
    Jag tror också att det är svårt att välja i förväg, innan man träffat barnet på riktigt, men vi vill iaf ha ett (eller flera) namn redo som vi tycker om. Sen kan det ju vara så att vi får lov att ändra oss när hen tittar ut, men då är det ju så.
  • Shoujo
    Hannajo skrev 2010-05-21 17:57:20 följande:
    Tycker att de allra flesta namnen på listan är väldigt typiska antingen flick-eller pojknamn, väldigt få är neutrala. Att de är neutrala i USA eller något annat land innebär ju inte att de är det här. Att några få tjejer har ett typiskt killnamn eller tvärtom gör ju inte namnet mer neutralt. Inte än, i alla fall, kom igen om x antal år kanske.
    Jag håller med dig! Vi vill ju ha ett namn som inte direkt signalerar ett visst kön. Vi vill ju kunna välja det innan och ha det oavsett. Det ska ju främst funka i sverige eftersom vi bor här, men såklart gärna på engelska också. Vore även bra om det inte låter superkonstigt på spanska och kinesiska.
Svar på tråden Könsneutrala namn?