• Shoujo

Könsneutrala namn?

Hej hopp!

Min man och jag har bf för vår minipanda (arbetsnamn :)) den 15/6.
    Vi vet inte kön på barnet och vill helst inte att det ska spela in på namngivningen. Vi har tänkt/hoppats att vi ska komma på/snubbla över ett namn som känns bra att ge barnet oavsett kön/genus.

Det har visat sig jättesvårt av lite olika anledningar. Dels det faktum som så många påpekar att man vet inte säkert om namnet passar försän barnet väl tittar ut. Dels att det är väldigt ont om könsneutrala namn som faktiskt är det (när jag kollar babynames-sidor får jag tips som Dominique och Julienne, men på svenska låter det faktiskt som flicknamn).

Omgivningens reaktioner har vart lite knepiga ibland också. Folk tolkar oss som att vi vill ge vårt barn ett jättekonstigt namn ("tänk på att det kan bli mobbat" osv) men det vill vi ju inte. Vi vill ha ett namn som är lätt att uttala och förstå, känns bra, gärna funkar på fler språk än svenska och engelska.

Så, jag tänkte fråga vilka namn ni snubblat över som kännts könsneutrala?

• Svar på tråden Könsneutrala namn?
  • Sencha
    Sencha skrev 2010-05-21 09:00:14 följande:
    Fanken också. Jag borde kommit ihåg att det är när jag klistrar in saker från SCB som det blir så där
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Mountains

I Norge är Janne ett flicknamn! 

• Shoujo
    Purpurbräcka skrev 2010-05-20 16:47:58 följande:
    Jag har träffat en manlig Tove. Jag tror att han är i 70-års åldern. Och enligt scb (www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx?id=259432) finns det ytterligare 10. Jag har förresten två Kaj i min släkt, en kvinna och en man.
    Där ser man!
  • Shoujo
    Rhino skrev 2010-05-20 16:51:40 följande:
    I USA finns det en hel drös med könsneutrala namn (www.yeahbaby.com/popular-baby-names/article.p...) men risken finns ju att FL-klassar er som White Trash om ni väljer ett av dem. Jag är personligen väldigt svag för Jordan och Morgan och alla namn som slutar på "son" (Greyson, Addison, osv).
    Många av de namnen är ju killnamn som "funkar" på tjejer.
    Jo, den där white trash-stämpeln ska man tydligen passa sig för... :) Jag bryr mig inte så mycket om det, men vill inte ha ett namn som känns för amerikanskt, men det ska ju gärna funka på engelska (och fler språk).
  • Shoujo
    DenNamnbitne skrev 2010-05-20 22:01:53 följande:
    Det är kanske rätt. Men i såfall skulle jag på det bestämdaste avråda er att kalla en flicka för Sam eller Charlie. Det är pojknamn i Sverige.
    Fast det finns ju både pojkar och flickor som heter det, så uppenbarligen är det både pojk och flicknamn. Jag tror du tänker mer kulturhistoriskt, jag tänker mer praktiskt vad som ska funka i vardagen för oss. Jag vill inte råka välja ett namn som får alla som barnet möter att anta att det är ett visst kön.
  • Tintin84

Love, Casey, Milou, Bailey, Haiden, Nicky

• Dipsy
    SilverEmma skrev 2010-05-21 07:02:53 följande:
    Hette hon inte Edie?
    handlar väl enbart om stavning...utlas väl lika...precis som ex hanna och hannah eller lowe och love eller texas och texxas....ja exempelerna kan göras många...
    eddie är i vilket fall ett unisex namn.
  • Shoujo

Jag uppdaterar listan och lägger in de namn som ni skrivit. Det är kul att så många kommer med tips och idéer!

Addison
    Akira
    Alex
    Alexis
    Ali
    Andrea
    Angel
    Bailey
    Billie
    Bobby
    Breki
    Casey
    Charlie
    Connie/Conny
    Dana
    Danielle
    Dante
    Dominic
    Eddie/Eddy/Edie
    Eli
    Elis
    Elliot
    Etta
    Eve
    Evelyn
    Fride
    Greyson
    Haiden
    Hanna
    Helle
    Hilde
    Inge
    Jai
    James
    Jamie
    Janne
    Jasmin
    Jordan
    Joy
    Kaj/Kay
    Kari
    Kei
    Kelly
    Kim
    Kimmie / Kimmy
    Kit
    Lee
    Leslie
    Li
    Lo
    Louis
    Love
    Lykke
    Maria
    Mattis
    Michel/le
    Mika
    Mikas
    Mille
    Milou
    Mio
    Moa
    Morgan
    Nikki/Nicky
    Norpan
    Pa
    Paddy
    Platon
    Pim
    Pop
    Pu
    Reese
    Rei
    Renée
    Robin
    Sam
    Sasha
    Sidney
    Skugga
    Sol
    Taylor
    Texxas
    Tiki
    Tintin
    Toni
    Torild
    Tove
    Valentine
    Vide
    Vilde
    Vyvyan
    Yoshi

Det är ganska många namn på den här listan som jag tror i Sverige idag skulle uppfattas som tydliga markörer för det ena könet, fast jag vet ju inte säkert. Spännande att ni kommer på så många!

• Rhino

Min dotter heter Alexis och det har jag förstått, så här lite i efterhand, oftare är ett pojknamn än flicknamn i Sverige. Nu råkar pappan vara amerikan och vi bor i USA och här är det definitivt oftare ett tjejnamn.

Men jag minns en gång på en läkarkontroll i Sverige med dottern. Jag kommer inte ihåg exakt, men hon var nog en cirkus 2 månader och låg på skötbordet spritt naken. Läkaren kom in, tittade på sina papper och sedan på min dotter och sa något i stil med:
    Och här har vi en rund och go liten kille!
    Jag kunde inte låta bli att fråga var han utbildat sig... lol... {#lang_emotions_innocent}
    Uppenbarligen tittade han bara på namnet på sina papper och antog att han skulle undersöka en pojke.

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • SilverEmma
    Dipsy skrev 2010-05-21 10:50:40 följande:
    handlar väl enbart om stavning...utlas väl lika...precis som ex hanna och hannah eller lowe och love eller texas och texxas....ja exempelerna kan göras många...eddie är i vilket fall ett unisex namn.
    Jag uttalar inte Eddie & Edie likadant iallafall. (Edie uttalar jag "Edi", sen vete sjutton om det är rätt)
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
Svar på tråden Könsneutrala namn?