• Shoujo

Könsneutrala namn?

Hej hopp!

Min man och jag har bf för vår minipanda (arbetsnamn :)) den 15/6.
    Vi vet inte kön på barnet och vill helst inte att det ska spela in på namngivningen. Vi har tänkt/hoppats att vi ska komma på/snubbla över ett namn som känns bra att ge barnet oavsett kön/genus.

Det har visat sig jättesvårt av lite olika anledningar. Dels det faktum som så många påpekar att man vet inte säkert om namnet passar försän barnet väl tittar ut. Dels att det är väldigt ont om könsneutrala namn som faktiskt är det (när jag kollar babynames-sidor får jag tips som Dominique och Julienne, men på svenska låter det faktiskt som flicknamn).

Omgivningens reaktioner har vart lite knepiga ibland också. Folk tolkar oss som att vi vill ge vårt barn ett jättekonstigt namn ("tänk på att det kan bli mobbat" osv) men det vill vi ju inte. Vi vill ha ett namn som är lätt att uttala och förstå, känns bra, gärna funkar på fler språk än svenska och engelska.

Så, jag tänkte fråga vilka namn ni snubblat över som kännts könsneutrala?

• Svar på tråden Könsneutrala namn?
  • sushi81

Det enda namnet jag kommer på som inte redan är med på din lista är Mian.

Finns en kvinnlig författare som heter så, men för mig är det ändå ett pojknamn så det känns rätt neutralt.

*J-0102*M-0206*E-0606*A-0712*BF-1006*
  • Muffinsmamman
    Shoujo skrev 2010-05-21 18:29:03 följande:
    Är du genuint intresserad av varför det är viktigt för mig eller vill du bara ifrågasätta? Jag tror också att det är svårt att välja i förväg, innan man träffat barnet på riktigt, men vi vill iaf ha ett (eller flera) namn redo som vi tycker om. Sen kan det ju vara så att vi får lov att ändra oss när hen tittar ut, men då är det ju så.
    Jag menade inget illa, undrade mest av genuin nyfikenhet då det börjar blir allt mer vanligt :). Själv väljer jag nog ett mer renodlat flick-/pojknamn som även funkar internationellt utan att det låter konstigt. Tycker även att förnamnet skall passa ihop med efternamnet. Lycka till med ert namnval när den nya familjemedlemmen tittar ut!
  • Shoujo
    Hannajo skrev 2010-05-21 19:18:11 följande:
    Qiu? Min brors pojkvän som är från Kina heter så, men jag såg på svenskanamn.se att det finns både kvinnor och män som heter så. Funkar på engelska och kinesiska i alla fall och är inte svårt på svenska (min dotter kan uttala det)
    Det är ett efternamn på kinesiska? Utalar ni det som "Kiu" eller "Chiu"?
  • Anelan

Tuve är ett namn som klassas som både flick - och pojknamn, och som jag tror inte stod med på listan :) Spännande att läsa denna tråd, jag förstår verkligen hur ni tänker med könsneutrala namn! Hoppas att ni hittar ett som känns som liten i magen när hen tittar ut.

• Shoujo
    Muffinsmamman skrev 2010-05-21 20:08:29 följande:
    Jag menade inget illa, undrade mest av genuin nyfikenhet då det börjar blir allt mer vanligt :). Själv väljer jag nog ett mer renodlat flick-/pojknamn som även funkar internationellt utan att det låter konstigt. Tycker även att förnamnet skall passa ihop med efternamnet. Lycka till med ert namnval när den nya familjemedlemmen tittar ut!
    Okej, då svarar jag :)
    Det är väl flera olika anledningar egentligen. Dels som jag skriver i TS att vi inte vet könet än,men att vi ändå gärna vill hitta på ett eller flera alternativ på namn "redan" nu. Då känns det också trist att spåna via kön, utifall att man bara kommer på bra namn till ena könet.

Sen tycker jag att det är ju främst ett barn som kommer till oss, inte en könsvarelse. Det är så många andra saker som känns mycket viktigare än könet på barnet. Som personlighet, hur det ser ut, fina betydelser som vi vill ge genom namn osv.

Jag tycker att kön är irrelevant, helt enkelt. Sen kommer ju barnet välja genus själv, men det är ju en senare fråga :)
  • Shoujo
    Anelan skrev 2010-05-21 20:18:17 följande:
    Tuve är ett namn som klassas som både flick - och pojknamn, och som jag tror inte stod med på listan :) Spännande att läsa denna tråd, jag förstår verkligen hur ni tänker med könsneutrala namn! Hoppas att ni hittar ett som känns som liten i magen när hen tittar ut.
    Jag har nog aldrig hört namnet Tuve, det var riktigt fint!
    Tack, jag hoppas också det, men det visar sig ju med tiden :)
  • Hannajo
    Shoujo skrev 2010-05-21 20:09:53 följande:
    Det är ett efternamn på kinesiska? Utalar ni det som "Kiu" eller "Chiu"?
    Vi säger "Kju". Vet inte om det kan vara ett efternamn också, han heter det i förnamn.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Korint

Du kan ju jobba lite på likartade namn men där det ena är ett etablerat flicknamn och det andra ett etablerat pojknamn. Exempelvis:

Boel/Joel eller Noel
    Jenny/Benny
    Tove/Love
    Rut/Knut
    Moa/Noa
    Hedvig/Ludvig

Eller alla namn där det finns en flickifierad variant såsom
    Johan/Johanna
    Erik/Erika
    Fredrik/Fredrika

Svar på tråden Könsneutrala namn?