• Shoujo

Könsneutrala namn?

Hej hopp!

Min man och jag har bf för vår minipanda (arbetsnamn :)) den 15/6.
    Vi vet inte kön på barnet och vill helst inte att det ska spela in på namngivningen. Vi har tänkt/hoppats att vi ska komma på/snubbla över ett namn som känns bra att ge barnet oavsett kön/genus.

Det har visat sig jättesvårt av lite olika anledningar. Dels det faktum som så många påpekar att man vet inte säkert om namnet passar försän barnet väl tittar ut. Dels att det är väldigt ont om könsneutrala namn som faktiskt är det (när jag kollar babynames-sidor får jag tips som Dominique och Julienne, men på svenska låter det faktiskt som flicknamn).

Omgivningens reaktioner har vart lite knepiga ibland också. Folk tolkar oss som att vi vill ge vårt barn ett jättekonstigt namn ("tänk på att det kan bli mobbat" osv) men det vill vi ju inte. Vi vill ha ett namn som är lätt att uttala och förstå, känns bra, gärna funkar på fler språk än svenska och engelska.

Så, jag tänkte fråga vilka namn ni snubblat över som kännts könsneutrala?

• Svar på tråden Könsneutrala namn?
  • Keepin

Ja, Caroline af Ugglas dotter heter Eddie-Lee, så visst kan tjejer heta Eddie, oavsett var namnet har sitt ursprung!

• Dipsy
    Keepin skrev 2010-05-20 22:28:25 följande:
    Ja, Caroline af Ugglas dotter heter Eddie-Lee, så visst kan tjejer heta Eddie, oavsett var namnet har sitt ursprung!
    och hon vad heter hon nu??? kim kärn...nånting...hennes tjej heter oxå eddie
  • Choicex
    DenNamnbitne skrev 2010-05-20 22:01:53 följande:
    Det är kanske rätt. Men i såfall skulle jag på det bestämdaste avråda er att kalla en flicka för Sam eller Charlie. Det är pojknamn i Sverige.
    Jag vet flera små flickor som heter Charlie i Sverige :)
    William - mitt hjärta
  • Chokladmaräng

Kari är i Finland ett mansnamn och i Norge ett kvinnonamn :)

• SilverEmma
    Dipsy skrev 2010-05-20 22:29:54 följande:
    Hette hon inte Edie?
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Shoujo
    Krake skrev 2010-05-20 16:41:49 följande:
    Förutom klassikerna Kim och Kaj etc finns det ju många namn som är kvinnonamn i ett land, men mansnamn i ett annat. Tänker t ex på alla dessa ryska mansnamn på -a. Ett annat exempel är Inge, mansnamn i Sverige men kvinnonamn i Tyskland. Fast såna namn har ju inte den effekt ni vill uppnå - att namnet s a s ska vara okönat. Dessa namn är ju könade, men på olika sätt på olika platser. Kommer du hit till Tyskland som kvinna och heter Sascha, är det typ som att heta Karl i Sverige - alla kommer förutsätta att det är ett mansnamn. Svårt det där.
    Ja, precis, de namnen är ju intressant ur ett kulturhistoriskt/sociologiskt/namnvetenskapligt perspektiv, men ganska ointressanta i vår namnletningsprocess just nu. Det ska ju vara "okönat" i Sverige, idag.
  • Sencha
    DenNamnbitne skrev 2010-05-20 22:01:53 följande:
    Det är kanske rätt. Men i såfall skulle jag på det bestämdaste avråda er att kalla en flicka för Sam eller Charlie. Det är pojknamn i Sverige.
    Det finns 169 kvinnor som har förnamnet Charlie. Av dessa har 96 namnet Charlie som tilltalsnamn. Det finns 3863 män som har förnamnet Charlie. Av dessa har 2963 namnet Charlie som tilltalsnamn.

Det finns 67 kvinnor som har förnamnet Sam. Av dessa har 24 namnet Sam som tilltalsnamn. Det finns 3461 män som har förnamnet Sam. Av dessa har 2464 namnet Sam som tilltalsnamn.

Källa: SCB

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
Svar på tråden Könsneutrala namn?