• Anonyhm

ingen reklam tack!!!!!

...Detta måste vara de mest svårlästa orden i mannaminne. Igår kom jag hem till inte mindre än NIO reklamblad. Det står klart och tydligt på min dörr "Ingen reklam tack". Varje vecka bär jag ut en full pappkasse med bara reklamblad. Varför är det så jävla svårt??? Detta har börjat gå mig riktigt jävla mycket på nerverna. Jag vill inte ha reklam!! Jag läser den inte. Jag bara konstaterar att det är reklam och slänger bort den. Hur kan det vara vettigt ur miljösynpunkt att ösa in reklam på det viset? alla jag känner har samma skylt på dörren och alla gör likadant som jag. Dvs läser den inte. 

Vår hyresvärd har gått så långt som att sätta upp ett plakat på porten in till trapphuset på vilken det står skrivet att "I detta huset är vi miljövänliga. Vänligen respektera de hushåll som undanber sig reklam. Tack"
    Det är dessutom respektlöst att slänga in något till någon som de specifikt undanber sig. De kan inte missa. Det står på själva luckan som de måste ta i för att dumpa in skiten. Idag ska jag sätta upp ett plakat på dörren så kan de sjujävlar inte skylla på att de "inte sett". Är det bara jag som får mängder med reklam och som inte vill ha den? 
  • Svar på tråden ingen reklam tack!!!!!
  • Michisen
    Sencha skrev 2010-05-21 10:49:58 följande:
    Jag försökte hitta hur det funkar. Hur kan de stoppa direktreklam genom att man blir medlem? (Det avgörande är väl ändå i slutändan om den somn står vid min postlåda bryr sig eller inte?)
    Om du anmäler till dem när du får oadresserad direktreklam så sköter de anmälan till DM-nämnden och dessa erinrar företaget du fått reklamen ifrån.

Och visst är det så att i slutändan är det distributören som ska bry sig om din "ingen reklam-tack"-lapp, men om tillräckligt många tackar nej till reklamen via reklamfritt och lapp på lådan så blir det ju så att direktreklamsdistributörerna måste vara noga med att inte stoppa den där reklamen fel, eftersom det företag de jobbar på blir anmälda för oetiskt beteende.
  • Sencha
    Michisen skrev 2010-05-21 10:57:42 följande:
    Om du anmäler till dem när du får oadresserad direktreklam så sköter de anmälan till DM-nämnden och dessa erinrar företaget du fått reklamen ifrån.Och visst är det så att i slutändan är det distributören som ska bry sig om din "ingen reklam-tack"-lapp, men om tillräckligt många tackar nej till reklamen via reklamfritt och lapp på lådan så blir det ju så att direktreklamsdistributörerna måste vara noga med att inte stoppa den där reklamen fel, eftersom det företag de jobbar på blir anmälda för oetiskt beteende.
    Hos oss är det i praktiken dels tidningsbärarna (som en dag i veckan delar ut även en tidning vi inte prenumererar på) och något lokalt företag som själv verkar köra ut reklam för sitt företag som ignorerar lappen på lådan. Ja, och så telefonkatalogen - men den är så liten, så det förstår jag ärligt talat inte varför det är ett problem (Jämfört med den vanliga dagstidningen, liksom )

Anmäla kan man väl göra ändå?
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Loreena
    Saaaraa skrev 2010-05-21 10:50:55 följande:
    Jag känner en som hade samma problem. En dag stod han innanför dörren och väntade reklam och så fort reklamutdelaren skulle lägga in det i brevlådan öppnade han dörren med ett ryck och skrämde livet ur stackarn."kan du inte läsa ditt j*vla rikspucko, jag vill inte ha någon j*vla reklam!!!!!!!!!!" skrek han rakt i ansiktet på brevbäraren. Efter den dagen kommer det ingen reklam hos honom Kanske inte det snällaste sättet, men det funkade
    Jag fick också jaga rätt på reklamutdelaren. När jag fick tag på honom så pratade han inte svenska, och kan kanske inte heller läsa vad det står på dörren. Så vi kanske behöver införa ingen reklamskyltar på flera språk?
  • Michisen
    Sencha skrev 2010-05-21 11:08:07 följande:
    Hos oss är det i praktiken dels tidningsbärarna (som en dag i veckan delar ut även en tidning vi inte prenumererar på) och något lokalt företag som själv verkar köra ut reklam för sitt företag som ignorerar lappen på lådan. Ja, och så telefonkatalogen - men den är så liten, så det förstår jag ärligt talat inte varför det är ett problem (Jämfört med den vanliga dagstidningen, liksom )Anmäla kan man väl göra ändå?
    Klart man kan göra det - jag ville bara tipsa om en sida där de samlat möjligheten att undanbe sig direktadresserad reklam/oadresserad reklam via DAFA/SPAR-registret, samt även de som man faktiskt är kund hos men inte intresserad av att få reklam från ändå...
  • saraandreas

se om du kan få reda på vem som har hand om reklamutdelningen..kan ju vara posten eller tidningsbärarna eller annat.

själv kör jag ut reklam o detta via ett bolag i växjö- svensk direkt reklam.

när du fått veta vem som är ansvarig så ring dit o klaga så får utdelaren en varning.

Vill tillägga att jag ALDRIG lägger reklam där det står nej-tack.......

utöver detta vill jag säga att ibland är vi utdelare tvungna o lägga i nej tack när det är gruppförsändelse o då måste vi lägga hos alla även om jag själv anser att ett nej är ett nej!!!

lycka till

• LaFontaine

Jag tänkte på den här tråden när jag nyss sprang i trapphus och delade ut politiska flygblad (som för övrigt räknas som samhällsinformation). Många ej reklam-skyltar är hemskt svårlästa. Ofta sitter de under själva brevinkastet så att de inte syns eller så är de skrivna med blyerts på målartejp med nästan helt oläslig text. Andra har fin snirklig skrivstil dekorerad med små blommor och blad och en tredje har låtit femåringen rita en tecknig och skriva instruktioner. Har man då lite bråttom är det nog inte helt lätt att stå och klura vid varje skylt för att utläsa vad det står.

Många har dessutom en hel radda med instruktioner där de inte önskar reklam men väl Icabladet, Ikeaktalogen, Metro Bostad, Konsumbladet och Bauhausreklam.

• Oneesan

Håller med ovanstående, vissa kan ha så jäkla hemska lappar tejpbitar, teckningar eller genomskinliga lappar som man måste stå 5 cm från lådan för att kunna se. På min reklamrunda har jag bl.a.

* En låda där lappen sitter längst nere vid själva stolpen (sätt lappen ovanpå locket så ser man)

* En låda där det står "reklam ja tack" och sen en massa teckningar och bilder och längst ner med små bokstäver "men kanske inte just idag"

* Inkast där det står på arabiska och ett som står på finska (har blivit utskälld vid bägge men det är inte mitt fel, skriv på svenska eller engelska så förstår jag)

* En lapp som är satt ungefär i huvudhöjd (jag kollar alltid på inkastet och varje gång man reser sig så ser man den där jäkla lappen, fan glömde det den här veckan också)

En sen allt som räknas som samhällsinformation, vilket man blir extremt hatad för när det ska delas ut men som jag är tvungen att slänga in till alla.

Men ser jag en tydlig "ingen reklam tack" lapp så stoppar jag självklart inte i den lådan, jag är ju inte ute för att jävlas, bara förtjäna mina 150 kr    

Arigato
  • NEOPLAN

Lurpassa bakom dörren.
    När reklamnasaren trycker in reklamen genom brevinkastet, håll emot och pressa ut den igen. Givetvis så att denne märker det.

Fungerade åtminstone för mig, fick ingen reklam på ett bra tag.

• Butterscotch

Jag vet inte om ni har bil som står parkerad på gatan, det är också störigt ur reklamsynpunkt. Det sitter reklamblad av diverse slag under vindrutetorkarna mest hela tiden - jag fattar inte hur det kan vara ok? De företag som gör reklam på det här viset borde få betala en avgift för att städa upp på trottoarerna efteråt eftersom det är där reklamlapparna brukar hamna.

• Skogsflickan

Tycker själv det är värre med all jävla pizza/restaurang reklam...Får titt som tätt olika blad i lådan fast det står med stora bokstäver: INGEN REKLAM..

Senast i torsdags var en här o la reklam för ngt pizza ställe, jag tog lappen direkt, skrynkla till den och kastade ner den på utdelaren..Han vart förvånad och jag ropade att han kan läsa vad det står på dörren nästa gång..Ja kanske lite elakt men va fan första 10ggr fattade han inte med bara ord..

• Sencha
    Butterscotch skrev 2010-05-24 06:45:16 följande:
    Jag vet inte om ni har bil som står parkerad på gatan, det är också störigt ur reklamsynpunkt. Det sitter reklamblad av diverse slag under vindrutetorkarna mest hela tiden - jag fattar inte hur det kan vara ok? De företag som gör reklam på det här viset borde få betala en avgift för att städa upp på trottoarerna efteråt eftersom det är där reklamlapparna brukar hamna.
    Ifall borde man sätta dit en viss "religiös" rörelse som lusar ner alla cyklar vid Malmö C.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Fru Sveden
    Saaaraa skrev 2010-05-21 10:50:55 följande:
    Jag känner en som hade samma problem. En dag stod han innanför dörren och väntade reklam och så fort reklamutdelaren skulle lägga in det i brevlådan öppnade han dörren med ett ryck och skrämde livet ur stackarn."kan du inte läsa ditt j*vla rikspucko, jag vill inte ha någon j*vla reklam!!!!!!!!!!" skrek han rakt i ansiktet på brevbäraren. Efter den dagen kommer det ingen reklam hos honom Kanske inte det snällaste sättet, men det funkade
    Precis vad min tanke också att man kunde göra Nu har vi visserligen ingen skylt på dörren då min man av någon jävla anledning vill ha reklam (som han inte läser) så jag kan inte gnälla, men är lite förvånad över att ibland har vi fått typ vår lokaltidning kl 23.00 på kvällen och liknande. Känns lite som att vi får reklam dygnet runt.
Svar på tråden ingen reklam tack!!!!!