Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

hur ofta duschar ni?

Lakino skrev 2010-05-21 23:05:07 följande:
    det är INTE bra att duscha varje dag,det torkar ut huden och man fryser lättare då man tvättar bort underhudsfettet.
    Hudfettet (sebum) möjligtvis, men sannerligen inte underhudsfettet.
    AnnelieTyresö skrev 2010-05-21 23:23:57 följande:
    Aha, är det bara att börja duscha för att underhudsfettet ska försvinna?? Det måste jag testa!
    *asg*
  • Denebola
    CecAl skrev 2010-05-22 00:16:36 följande:
    Måste fråga vad grejen är med att duscha innan man går och lägger sig? Alltså huden utsöndrar ju massa fetter och svett under natten också, så när man vaknar och går till jobbet så är man ju typ "smutsig" igen... Någon annan skrev att de duschar på kvällen för att det är lättare när man har barn, men om man inte har barn då? Vad är tankegången över att duscha innan läggdags? Hade en vän som sa att hon duschade på kvällen för att "man vill ju vara ren när man går och lägger sig i sin rena säng". Men vill man inte vara ren när man tar på sig rena kläder och går ut också?
    Jag duschar på kvällen, delvis för att det tar ett par timmar för mitt hår att torka, men främst (åtminstone vintertid) just för att huden ska hinna återhämta sig och utsöndra sitt fett under natten. Jag är absolut inte smutisg när jag vaknar.
  • Denebola

Ajuste, kanske ska svara på TS fråga också

Jag duschar vid behov, det är ca 2 gånger/vecka. Nu när det varit varmare väder har det hänt att jag hoppat in i duschen för att skölja av mig svetten lite snabbt (dvs. vid behov).

• Denebola
    Krätchen skrev 2010-05-22 01:03:15 följande:
    Varje dag! Håret varannan dag. Ni som inte gör det tvättar ni snippa/snopp varje dag?
    Nej. Det behövs inte.
  • Denebola
    Krätchen skrev 2010-05-22 01:21:29 följande:
    Så bajs/kissrester och flytningar tas bort? Hur ofta då? Sätter man på sig rena trosor/kallingar fastän, man inte har tvättat sig där nere?
    Tja, när jag går på toa brukar jag torka mig. Gör inte du det?

Jag är inte smutsig och har aldrig haft några problem av att inte tvätta varje dag. Min snippa mår jättebra.
  • Denebola
    Krätchen skrev 2010-05-22 01:30:03 följande:
    Härligt att höra att din snippa mår jättebra Men om man får kiss eller bajs på handen t ex vid blöjblyte så inte torkar man bara med torrt papper. Bajs på handen luktar inte hallon direkt efter att man bara torkat med papper. Hur kan en snopp/snippa/anal lukta fräscht om man inte tvättar varje dag?
    Jag vet inte, det bara gör det =)
  • Denebola
    OnMyWay skrev 2010-05-22 09:53:58 följande:
    Ni som inte duschar dagligen, tvättar ni inte ens underlivet och under armarna dagligen?
    Nej, inte underlivet för det behövs inte varje dag. Under armarna ja, för det behövs varje dag.
  • Denebola
    jannah skrev 2010-05-22 11:33:50 följande:
    Duschar en gång varje dag, ibland två om jag t.ex. tränat på f.m. Duschar alltid innan jag går och lägger mig... Håret tvättar jag varannan dag. Skulle känna mig väldigt ofräsch om jag inte fick duscha varje dag, men alla är ju olika. Jag är i allmänhet renlig av mig och ganska noggrann...
    Jag är också renlig av mig och ändå räcker det med dusch två gånger i veckan
  • Denebola
    Queenie70 skrev 2010-05-22 11:57:26 följande:
    Ursäkta..du är säkert en fin människa på många sätt, men särsklit renlig är du faktiskt inte Du har säkert byggt upp en tolerans för din egen kroppsdoft, man tenderar att göra det. För en vuxen könsmogen kvinna, men hormoner och utsöndringar räcker det helt enkelt inte med att duscha två gånger i veckan. Även om många tror det.
    Ingen har någonsin klagat. Och jo, jag har människor i min omgivning som skulle säga ifrån.

Dessutom - om man inte stör kroppens egna funktioner (exempelvis genom överdrivet duschande och användning av olika medel) så hamnar de i balans. Exempelvis behöver jag inte smörja in mig en massa längre sen jag slutade använda duschcreme, eftersom min hud inte blir uttorkad och får störd sebumproduktion. Och jag blir inte så smutsig att jag behöver använda duschreme, den mesta smutsen (oftast är det svett det handlar om) är vattenlöslig. Skulle jag bli "riktigt" smutsig, så tvättar jag mig med lite olja.

Och som sagt. Jag tvättar mig vid behov. Jag går inte i 3-4 dagar utan att duscha och tvätta mig på pin kiv. Armhålorna behöver jag tvätta varje dag, därför gör jag det. Duscha behöver jag inte göra varja dag, alltså gör jag det inte.
  • Denebola
    Krätchen skrev 2010-05-22 13:34:23 följande:
    Jag torkar mig på ett jättebra sätt Men ändå, får man bajs på handen så tvättar man med tvål/olja whatever. Torrt papper eller vatten räcker oftast inte. Jag är bara förundrad över att man inte tvättar underliv/anal varje dag.
    Fast man är ju liksom inte heller och tar i en massa saker med analen
Svar på tråden hur ofta duschar ni?