Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

hur ofta duschar ni?

MissMango skrev 2010-05-22 14:36:46 följande:
    Jag fattar inte hur ni kan inbilla er att ni är rena om ni bara duschar 2 ggr i veckan. Ofräscha är vad ni är.
    Jag skulle kunna säga tvärtom, alla som duschar (minst) en gång om dagen är överhygieniska (vilket alltså är ett negativt ord),
  • Denebola
    Veladis skrev 2010-05-22 15:13:36 följande:
    Jag undrar vad siffrorna är på hur många som tvättar händerna efter att ha varit på toa. Jag har träffat folk som duschar två gånger om dan, men som inte tvättar händerna alls när de har varit och skitit... Det tycker jag är ohygineskt däremot! Att duscha varje dag har helt enkelt blivit norm. Något man "ska" göra, utan att egentligen reflektera över om det behövs. Då sitter ju renlighetskänslan i hjärnan och inte i kroppen. Tråkigt, då det tär på både hud och miljö.
    Exactamente!
  • Denebola
    Veladis skrev 2010-05-22 15:18:51 följande:
    Apropå det, läser man många av inläggen ovan så formulerar sig folk ofta "Jag känner mig inte fräsch annars". Inte "Annars luktar jag illa" eller "Annars är jag inte ren" helt enkelt. Själv reflekterar jag faktist över min kropp, hur smutsig jag verkligen är (eller inte är) och duschar helt enkelt när jag behöver tvätta hela kroppen. Annars tvättar jag ju utsatta ställen varje dag, morgon och kväll och händerna stup i kvarten. Och nej, det är inte bökigt. Det tar kanske 30 sekunder att tvätta underlivet respektive armhålorna, och ansiktet går på mindre än en minut. Massor av vatten spar man också. och ja, det blir rent. Varför slösa flera hundra liter vatten på att tvätta sådant som smalbenen och armbågarna två gånger om dagen?
    Precis, man undersöker behovet helt enkelt.

Inte äter man väl om man redan är mätt, bara för att klockan är si och så mycket? Eller städar ett rent golv? Går ut med soppåsen för bara för att det är onsdag även om det inte är något slängt i den?
  • Denebola
    Bebissjuk89 skrev 2010-05-22 15:37:47 följande:
    Att duscha på morgonen är ju ett måste tycker jag. För duschar man endast på kvällen så blir man ändå äcklig när man sover :S BLÄ!  
    Fy tusan för att gå ut på vintern i 25 minusgrader när man duschat på morgonen. Huden spricker ju av torrhet! Jag duschar som sagt på kvällen, i synnerhet på vintern, för att huden ska få en möjlighet att återhämta sig efter den uttorkande behandlingen som dusch innebär.
  • Denebola
    MissMango skrev 2010-05-22 16:10:44 följande:
    Jag är hellre överhygienisk och doftar rent och är ren, än en ofräsch snuskpelle (vilket alltså också är ett negativt ord) som bara anser det nödvändigt det nödvändigt att duscha två gånger i veckan och luktar röv fast han tror han han "doftar naturligt".  Och det gör han ju. Men rövlukt finns inte att köpa som eau de cologne vad jag vet
    Haha. Kära nån. {#lang_emotions_dreamer}
  • Denebola
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 17:51:26 följande:
    Det är inte ens nära renligt. Du måste seriöst lukta fruktansvärt nu när det är så varmt ute. Varför denna hygienfobi?
    Jag har inte den minsta hygienfobi. Jag tvättar mig när det behövs. Ergo sköljer jag även av mig svetten när det är varmt ute. Luktar inte illa alls. Får jag fråga dig varför du har sådan renlighetshysteri att du måste tvätta dig oavsett om det behövs eller inte?
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 17:53:00 följande:
    Du duschar alltså 2 gånger i veckan, och då bara med vatten? Inget tvål? Seriöst, fy fan.
    Jag duschar två gånger i veckan, jag punktrengör när och där det behövs övriga dagar. Tvål behövs inte då det är vattenlöslig smuts (svett), plus att det är onödigt att torka ut huden en massa. Är jag mer smutsig så använder jag vegetabilisk olja.
  • Denebola
    ääni skrev 2010-05-22 18:02:04 följande:
    Fast morgondusch förhindrar i och för sig inte att man svettas om det är riktigt varmt och mycket folk.
    Exakt.
  • Denebola
    Queenie70 skrev 2010-05-22 18:08:36 följande:
    Det som det handlar om är att man producerar flytningar som tar med sig bakterier ut, så att man ej ska få bakterier upp i livmoderna. Men dessa flytningar med baskelusker hamnar ju nere i snippan och i trollerna, och måste själklart sköljas bort för att inte börja stinka strömming.
    Exakt, man behöver skölja i bland. Men man behöver inte skölja i onödan.
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 18:15:18 följande:
    Skölja ibland?! Stackars den man som går ner på en sådan slida. Hur kan man inte fatta att underlivet måste rengöras varje dag?!
    Ja, ibland. Till skillnad från konstant.
  • Denebola
    Pormoicheia skrev 2010-05-22 18:18:34 följande:
    måste och måste... Det börjar knappast lukta skunk bara för att det passerat 12 timmar sedan senaste tvätten/avsjäljningen. Gör det det bör man kontakta läkare och kolla upp det!
    Exakt precis så!

Skulle jag märka att min snippa började lukta illa för att det var för länge sen jag tvättade den (alltså till skillnad från om jag var sjuk), så skulle jag tvätta den oftare. Men nu har det aldrig hänt, vilket jag tar som ett bevis på att mitt sätt fungerar för mig.
  • Denebola
    Förälskad skrev 2010-05-22 18:19:56 följande:
    Det är väl inget synd om hennes man, han behöver väl inte ner och slafsa när hon inte har rengjort den eller hur?
    Det är inte det minsta synd om min man, men jag tycker att vi kan lämna honom utanför diskussionen, dels då han inte deltar själv och dels då jag inte vill diskutera vårt samliv på ett öppet forum.
Svar på tråden hur ofta duschar ni?