• Anonym (lite besviken)

Majblomman

Hej alla där ute är den någon som har sökt till Majblommans fond iår?

Ni som brukar söka
    *  Hur mycket har ni sökt?
    *  Hur mycket fick ni?

Eller

har ni inte fått något vad har de sagt då?

Eller har ni andra tips på andra fonder som man kan söka för att få hjälp..

Jag sökte till Majblomman första gången förra året och jag sökte 3000:- för jag tänkte att jag behövde köpa nya vinterskor,vinterjacka och byxor,samt lite julklappar och sedan framför allt mat.Och jag berättade om min situation att jag bor ensam och hans pappa vill inte lägga ut något extra i underhållet för att det skall gå till kläder eller skor.Och efter en eller två veckor så ringde de upp och sa att de hade mottaget mitt brev och de ville hjälpa till och jag skulle få hela beloppet då kan man säga att jag var glad.Men sedan när jag skulle få det utbetalt fick jag 1000 kr bara.Visseligen det är ju mycket pengar också men när de sa i telefonen att jag skulle få det beloppet jag hade bett om.Jag frågade kvinnan om jag kanske få mer sedan då för jag berättade om telefonsamtalet och där sa de att jag skulle få allt.Men kvinnan bara titta på mig och sa
    "Det finns faktiskt fler mammor än du som behöver hjälp och då kan du inte få allt det måste du förstå,samt att du hittar säkert fina saker på second hand.Där kan du hitta fina kläder och julklappar och mat får du handla billigt på lidl eller något"

Har en kompis som sökte en gång hon är ensam med två killar och hon berättade sig om själv och om barnen m.m hon sökte också 3000 kr för hon tänkte att de skall få 1500 kr var och dela på.Men hon fick 4500 kr och de skrev till henne att hon behövde ju tänka på sig själv också.Förutom mat och räkningar så skall de finnas en slant för er mammor också så ni känner att ni lever också något liknade.Visst jag blev jag glad för hennes skull att hon fick pengar så hon kunde köpa till båda barnen samt att hon själv kunde köpa till sig själv och köpa mat och alla de pengar som blev över sparade hon undan så de alla 3 kunde göra något tillsammans på sommaren.

Nu vill jag höra er som har sökt..finns det någon mer??

• Svar på tråden Majblomman
  • Anonym (...)

Har tyvärr lite svårt att förstå att man inte är nöjd med vad man FÅR.
    Känns rätt otacksamt för mig.

• annawall

Har ingen aning, men det är ju konstigt att de sa att du skulle få hela i telefon och du sedan fick en tredjedel...

• Anonym

Jag har aldrig sökt men förstår att du blev besviken. Du blev lovad 3000 kr och hade säkert redan planerat vad du ska köpa och sedan blev det inte som du tänkt dig.

Men pengar till kläder ska väl redan vara inbakat i underhållet/barnbidraget?

Är det en nära vän som fick 4500 kr? Det är tyvärr inte så ovanligt att folk ljuger.

• Kastrull

Jag har inte svar på din fråga då jag inte har sökt själv. Däremot har jag läst nyligen någonstans att en tjej fått bidrag till balklänning inför studenten från Majblommefonden och ja, det är i min värld skillnad på att få stöd till mat och att få stöd till en elegant klänning. Men ta uppgiften med balklänningen med en nypa salt, för jag kan dessvärre inte hänvisa till någon källa.

• Näckrosen

Kan det inte vara så att de delar ut olika mycket olika gånger beroende på hur mycket de samlat in och hur många som söker bidrag? Det är säkert olika från år till år.

• Anonym (lite besviken)

Det är väl klart att man är tacksam vad man får men tänk själv att bli lovad 3000:- och sedan får 1000:- ja hittade rätt bra kläder på ett annat håll så det ordnade ju sig.men jag tyckte bara att det var lite tråkigt och ville ju kolla om det fanns fler som har varit med om detta

• Anonym
    Kastrull skrev 2010-05-21 23:23:47 följande:
    Jag har inte svar på din fråga då jag inte har sökt själv. Däremot har jag läst nyligen någonstans att en tjej fått bidrag till balklänning inför studenten från Majblommefonden och ja, det är i min värld skillnad på att få stöd till mat och att få stöd till en elegant klänning. Men ta uppgiften med balklänningen med en nypa salt, för jag kan dessvärre inte hänvisa till någon källa.
    Inget fel med det! Varför ska inte fattiga barn få gå på bal?
  • Anonym
    Kastrull skrev 2010-05-21 23:23:47 följande:
    Vi bor i Sverige. Här behöver man inte gå hungrig och bo på gatan om man inte har valt det själv. Däremot kan det vara psykiskt jobbigt att inte kunna gå på en bal som tonåring om man redan har det knapert och vill för en dag göra sig fin (Dessutom är det inte barnens "fel" att ekonomin ser ut som det gör). Sen vet vi ju inte hur mycket klänningen kostade, kan vara en billigare variant.
  • Kastrull
    Anonym skrev 2010-05-21 23:39:53 följande:
    Vi bor i Sverige. Här behöver man inte gå hungrig och bo på gatan om man inte har valt det själv. Däremot kan det vara psykiskt jobbigt att inte kunna gå på en bal som tonåring om man redan har det knapert och vill för en dag göra sig fin (Dessutom är det inte barnens "fel" att ekonomin ser ut som det gör). Sen vet vi ju inte hur mycket klänningen kostade, kan vara en billigare variant.
    Ditt första påstående håller jag inte alls med om. Resterande kan det ligga något i. Men jag är ändå tveksam till om det är det bästa sättet att använda fondpengarna på. Förutsatt att det stämde, vill säga.
  • Kastrull
    Anonym skrev 2010-05-21 23:30:30 följande:
    Inget fel med det! Varför ska inte fattiga barn få gå på bal?
    Artonåringar är inga barn utan unga vuxna som kan arbeta ihop pengarna själva i första hand.
  • asif
    Kastrull skrev 2010-05-21 23:48:03 följande:
    Artonåringar är inga barn utan unga vuxna som kan arbeta ihop pengarna själva i första hand.
    föräldrar till atronåringar som går i skolan råkar ha försörjningsplikt om det har undgått dig. Så om familjen är fattig och har fått pengar av majblomman för att barnet ska kunna ha en kulupplevelse med sina skolkompisar så är det inget att grina över. har du problem med hur majblomman delar ut sina pengar så sluta köpa majblomman!

Sen finns det inget som säger att det verkligen stämmer att nån fått balklänning betald eller vad den kostade heller.
  • Kastrull
    asif skrev 2010-05-22 00:50:06 följande:
    föräldrar till atronåringar som går i skolan råkar ha försörjningsplikt om det har undgått dig. Så om familjen är fattig och har fått pengar av majblomman för att barnet ska kunna ha en kulupplevelse med sina skolkompisar så är det inget att grina över. har du problem med hur majblomman delar ut sina pengar så sluta köpa majblomman! Sen finns det inget som säger att det verkligen stämmer att nån fått balklänning betald eller vad den kostade heller.
    Det har inte undgått mig. Det har heller inte undgått mig att man får arbeta för att ha råd att göra saker som kostar pengar. Föräldrar till artonåringar som tar studenten har såvitt jag vet inte skyldighet att sponsra balkänningar, utan att stå för sina tonåringars uppehälle.
    Jag ser hellre att pengarna går till sökande som behöver dem för att kunna köpa mat, en vinterjacka eller liknande. Balklänningar hamnar inte under kategorin livsnödvändigt i min värld.

Att vi inte vet om klänningshistorien stämmer äger sin riktighet.
  • heter

Varför är det bara i Sverige som ungdomar inte behöver arbeta lite extra efter skolan? I hur många länder som helst så har 16+ ungdomar ett extrajobb och det är ett ypperligt sätt för dem att lära sig arbetsmoral och att saker och ting faktiskt kostar pengar och inte kommer nerflygande från himlen bara. Jag är så trött på hur svenskar curlar sina ungar tills de blir helt menlösa och inte kan någonting och inte vill någonting för varför skulle de anstränga sig för att få saker? "Någon annan",  soc och majblomman kan ju betala!

• Anonym
    Kastrull skrev 2010-05-22 01:30:51 följande:
    Det har inte undgått mig. Det har heller inte undgått mig att man får arbeta för att ha råd att göra saker som kostar pengar. Föräldrar till artonåringar som tar studenten har såvitt jag vet inte skyldighet att sponsra balkänningar, utan att stå för sina tonåringars uppehälle. Jag ser hellre att pengarna går till sökande som behöver dem för att kunna köpa mat, en vinterjacka eller liknande. Balklänningar hamnar inte under kategorin livsnödvändigt i min värld. Att vi inte vet om klänningshistorien stämmer äger sin riktighet.
    Majblomman är inte som socialtjänsten, de ger inte ut pengar för livets nödtorft, utan till en guldkant på tillvaron!
    heter skrev 2010-05-22 02:09:29 följande:
    Varför är det bara i Sverige som ungdomar inte behöver arbeta lite extra efter skolan? I hur många länder som helst så har 16+ ungdomar ett extrajobb och det är ett ypperligt sätt för dem att lära sig arbetsmoral och att saker och ting faktiskt kostar pengar och inte kommer nerflygande från himlen bara. Jag är så trött på hur svenskar curlar sina ungar tills de blir helt menlösa och inte kan någonting och inte vill någonting för varför skulle de anstränga sig för att få saker? "Någon annan",  soc och majblomman kan ju betala!
    För det finns ju så många jobb för 16 åringar idag...*ironi*
    Kastrull skrev 2010-05-21 23:46:55 följande:
    Ditt första påstående håller jag inte alls med om. Resterande kan det ligga något i. Men jag är ändå tveksam till om det är det bästa sättet att använda fondpengarna på. Förutsatt att det stämde, vill säga.
    Även omdu tycker att en balklänning är fel så tyckte majblomman uppenbarligen annorlunda.
  • Anonym
    Kastrull skrev 2010-05-21 23:48:03 följande:
    !8-åringar som går i skola är föräldrarnas ansvar! Har vi plötsligt låg ungdomsarbetslöshet i Sverige?
  • Marlee

Som 18åring, utflyttad för att jag inte kunde bo med mina föräldrar, hade jag önskat att någon talat om för mig att jag kunde söka ur majblomman. Det var inte kul att vara den enda i klassen som inte kunde gå på balen, köpa studentklänning o studentmössa osv. Istället var jag "sjuk" i en vecka, men å andra sidan kunde jag betala min hyra och äta mat.

Som svar till ts: Om de sagt i telefon att du skulle få hela beloppet tyckte jag att det var dåligt att minska - men! 1000kr till jacka+presenter o julmat är helt okej, hade blivit överlycklig!
    Har sökt ur majblomman för en rejäl barnvagn en gång, fast det var representanten som sökte åt mig för att hon visste att det tog emot att ta sådana pengar. Då fick jag 1000kr, vilket jag var överlycklig för.
  • Anonym

Jag sökte till att mitt barn skulle börja spela innebandy, samt ett badhuskort. (familjekort)
    Jag fick till innebandyn, men inte badhuskortet.

Svar på tråden Majblomman