• Anonym (tussen)

    lön kriminalvårdare

    Hej alla ni.. jag skriver här anonymt eftersom det gäller ett känsligt yrke nämligen kriminalvårdare.

    Jag har många års erfarenhet som lärare men har senaste året läst beteendevetenskap med siktet inställt på någon form av socialt arbete. Jag sökte i vintras semestervikariat inom kriminalvården i den region jag bor, fick bara napp på EN anstalt som ligger ganska långt från där jag bor, blir drygt 3 timmars resa varje arbetsdag sammanlagt...MEN jag åkte dit på intervju och det var spännande för jag har aldrig ens varit inne på en anstalt.
    Det är en anstalt med säkerhetsklassning D, sluten och det är många återfallsförbrytare som sitter där.

    Jag funderade och tänkte att det nog är lika bra att jag INTE får jobbet eftersom jag inte har körkort (något de egentligen krävde) och sen har mitt ex krånglat med barnet i sommar så jag visste inte då vilka veckor jag skulle ha  barnet eller när han skulle ha barnet.. barnpassning är svårt här och min sambo har ingen sommarsemester i år... många krångliga saker alltså...

    Så ringde chefen och sa att jag inte fick ...mest pga körkortet och hon uppmanade mig att fixa körkort och återkomma för hon hade fått så bra intryck av mig...

    Lite trist eftersom jag vid det laget hade fixat nästan hela sommaren för mitt barn och jag skulle kunnat jobba mycket...

    Tre dagar senare ringer hon igen...hon har ångrat sig.. för det blev ett lite hastigt inslängt grav-vik och en av sommarvikarierna tar det och hon ville verkligen ha in mig.. och inte bara det... eftersom jag varit ärlig ang mitt barn så sa hon att hon kunde anställa mig på timmar, förutsatt att jag tog så många av de schemalagda passen som möjligt, för hon ville ha in mig och då fick hon pussla i schemat...

    Hon meddelade även att om allt funkar bra vill hon behålla mig som timmare efter sommaren men eftersom hon förstår att det är svårt att åka så långt så ska hon lämna goda referenser till anstalten som ligger 5 min från där jag bor.. OM allt funkar alltså *S*

    Jag har ett gott utgångsläge för när jag sa till henne att jag har två andra jobb på gång så sa hon "Jag hoppas verkligen att du vill komma och jobba med oss istället, vi kan betala högre lön än dem (inom vård och inom handel) och dina referenser gav en bild av dig som jag tror kommer passa in väldigt bra här"

    Högre lön än vård?? Jag har bara jobbat inom vård en gång för några år sen... och det var ingen vidare lön, men jag har hört att kriminalvårdare inte heller tjänar så bra, vad har man i ingångslön? Jag är 37 år gammal med över 8 års erfarenhet inom undervisningsvärlden och läser ett relaterat ämne på universitet.

    Vad har ni för lön som jobbar med sånt?
    Hur är arbetstiderna? Jag har uttryckt att jag gärna jobbar natt men vet inte alls hur schemat ser ut ännu, är det "normala" 8.-timmarspass eller är det som med det jobbet jag skulle få inom vården (12 timmar jobb en dag 5 nästa)???

  • Svar på tråden lön kriminalvårdare
  • Anonym (Krim)

    Har jobbat som vårdare inom kriminalvården för 3 år sedan.
    Jag hade då 18500 i ingångslön, var då 25 år gammal och högskoleutbildad.
    Lönerna inom kriminalvården är INTE bra, så över 20 kan du nog inte räkna med, inte om du ska jobba som vårdare. Beror väl lite på vart anstalten ligger också.

    Där jag jobbade så jobbade vi ofta 12-timmarspass, ex 8-20, men man var då oftast ledig 3-4 dagar i veckan. Säkert olika på olika anstalter också.

  • Anonym (tussen)
    Anonym (Krim) skrev 2010-05-24 09:27:32 följande:
    Har jobbat som vårdare inom kriminalvården för 3 år sedan. Jag hade då 18500 i ingångslön, var då 25 år gammal och högskoleutbildad. Lönerna inom kriminalvården är INTE bra, så över 20 kan du nog inte räkna med, inte om du ska jobba som vårdare. Beror väl lite på vart anstalten ligger också. Där jag jobbade så jobbade vi ofta 12-timmarspass, ex 8-20, men man var då oftast ledig 3-4 dagar i veckan. Säkert olika på olika anstalter också.
    Egentligen spelar faktiskt inte lönen så stor roll, jag kommer aldrig komma upp i några jättelöner med den utbildning jag skaffar mig.. Hade jag velat bli rik hade jag sökt till Handels liksom

    Men det är gott att ha något att jämföra med.. Har hört att ingångs ligger på ca 19400 nu, så jag kanske kan komma upp i 20 trots allt för hon lovade mig mer än ingångs (men missade liksom att säga vad ingångs var )

    Hon sa också att jag skulle få högre lön hos dem än det vårdjobb jag står o väljer mellan.. där skulle jag få en lön som ligger en bit över deras ingångs.

    12-timmars pass passar mig bättre.. jag jobbar hellre långa pass, särskilt med tanke på att resvägen är så lång för mig...
    Väntar på att få schemat i mailen nu, skulle få det i dag för en koll innan jag bestämde mig. Tror detta blir bra.. Inom vården skulle jag ha sovande jour mer än halva tiden...till halva timlönen liksom.. 15-timmars pass med 9-timmars sovjour och 4-timmars pass mitt på dagen..Även om det bara är 20 min resväg dit så känns det som väldigt plockigt med tid och det är ju inget jag vill göra i framtiden...till skillnad från kriminalvården.

    Om hon frågar mig vad jag vill ha i lön.. ska jag dra till med 20.000? Så kan man ju kompromissa?? eller ska jag lägga mig högre?
  • Anonym (helena)

    Jag hade 18 800 i grundlön + ob när jag började 06. Har arbetat inom psykiatri tidigare och har en fil kand i psykologi. Överlag tycks det ej vara så jättebra löner inom krimvård.

  • Anonym (tussen)
    Anonym (helena) skrev 2010-05-24 11:03:16 följande:
    Jag hade 18 800 i grundlön + ob när jag började 06. Har arbetat inom psykiatri tidigare och har en fil kand i psykologi. Överlag tycks det ej vara så jättebra löner inom krimvård.
    Det är väl så inom alla statliga jobb och jobb som har med vård att göra....

    Men som sagt.. jag är inte intresserad av att bli rik, vill bara veta var jag ska lägga mig när vi förhandlar eftersom hon lovade att jag skulle få högre än de andra två jobben erbjöd mig...är ju pinsamt om jag drar till med 28.000 liksom (skulle iofs inte göra det eftersom jag iaf har lite koll ha ha...) men tänkte att om jag säger 20.000 så kan vi ju mötas halvvägs eller nåt.

    Får man fråga er två vad ni jobbade på för typ av anstalt, vilken säkerhetsklassning och så. Jag har som sagt INGEN erfarenhet inom området, har en släkting som jobbat i häkte men det gick inte så lysande för den släktingen eftersom hon släppte de häktade för nära inpå sig, satt i cellerna och pratade med de som skulle vara isolerade, chattade på nätet med några sen de blivit flyttade till anstalt osv osv.. Något jag aldrig skulle göra.. Hon har ju en annan bild av det än jag tror många andra har.

    Har fått höra en del att stämningen mellan personalen kan vara väldigt speciell, att man håller varandra bakom ryggen oavsett vad som händer (alltså om en vårdare begår ett misstag så håller man det från cheferna) osv...är väl olika från anstalt till anstalt antar jag också..
  • Anonym (helena)
    Anonym (tussen) skrev 2010-05-24 11:09:14 följande:
    Det är väl så inom alla statliga jobb och jobb som har med vård att göra....Men som sagt.. jag är inte intresserad av att bli rik, vill bara veta var jag ska lägga mig när vi förhandlar eftersom hon lovade att jag skulle få högre än de andra två jobben erbjöd mig...är ju pinsamt om jag drar till med 28.000 liksom (skulle iofs inte göra det eftersom jag iaf har lite koll ha ha...) men tänkte att om jag säger 20.000 så kan vi ju mötas halvvägs eller nåt.Får man fråga er två vad ni jobbade på för typ av anstalt, vilken säkerhetsklassning och så. Jag har som sagt INGEN erfarenhet inom området, har en släkting som jobbat i häkte men det gick inte så lysande för den släktingen eftersom hon släppte de häktade för nära inpå sig, satt i cellerna och pratade med de som skulle vara isolerade, chattade på nätet med några sen de blivit flyttade till anstalt osv osv.. Något jag aldrig skulle göra.. Hon har ju en annan bild av det än jag tror många andra har.Har fått höra en del att stämningen mellan personalen kan vara väldigt speciell, att man håller varandra bakom ryggen oavsett vad som händer (alltså om en vårdare begår ett misstag så håller man det från cheferna) osv...är väl olika från anstalt till anstalt antar jag också..
    Jag skulle nog faktiskt dra till med 21-22000 om jag vore du?!

    Jag arbetade på behandlingsavd på en klassB-anstalt. Jag trivdes jättebra med kollegor samt med själva arbetet men det är OERHÖRT viktigt att hålla på sitt privatliv! Såg flera ex under tiden jag arbetade där på tjejer som kom för nära de intagna och som fick gå...
    På anstalten jag arbetade på var det överlag en ganska krass syn på de intagna. En stor del av personalen (framför allt männen, yngre "tuffa" killarna och de som arbetat där under många år) kallade de intagna för tjuvjävlar osv....
  • Anonym (Plitfru)

    28k kan du nog inte räkna med utan där ligger chefslönerna, dvs samordnare, vaktchefer. Maken var en av de bäst betalda på just hans arbetsplats, men där låg alla väldigt lågt i lön och han hade 23k. Nu som samordnare så har han 28k. Jag vet att han pratat om att de nyanställda som gått utbildningen har ganska hög ingångslön numer, men det är som sagt de som gått utbildningen. Dra till med högre än vad du vill ha med detta utgångsläge så har du lite att förhandla med. Vilket område gäller detta? Kan du säga anstalt osv så kanske jag kan ge bättre fingervisning- Är det runt Stockholm?


    Om du har ytterligare frågor så kan jag be maken kika på tråden ikväll.
    Lycka till!
  • Anonym (tussen)
    Anonym (helena) skrev 2010-05-24 11:14:49 följande:
    Jag skulle nog faktiskt dra till med 21-22000 om jag vore du?! Jag arbetade på behandlingsavd på en klassB-anstalt. Jag trivdes jättebra med kollegor samt med själva arbetet men det är OERHÖRT viktigt att hålla på sitt privatliv! Såg flera ex under tiden jag arbetade där på tjejer som kom för nära de intagna och som fick gå... På anstalten jag arbetade på var det överlag en ganska krass syn på de intagna. En stor del av personalen (framför allt männen, yngre "tuffa" killarna och de som arbetat där under många år) kallade de intagna för tjuvjävlar osv....
    Alltså.. jag kan förstå att det är svårt det där.. särskilt om man är ung.. Jag menar.. de ÄR ju tjuvar men kriminalvårdarnas jobb är ju inte att straffa fångarna utan att ge dem VÅRD så att de kan återanpassas i samhället.

    Hon som intervjuade mig påpekade tydligt att hon valt mig pga min erfarenhet inom skolans värld där jag har jobbat med äldre barn och inom IV-programmet på gymnasiet (nästan som anstalt på den skolan jag jobbade.. där sprang man med tilll Lilla Maria för narkotika-testning och hämtade på polisstationer )

    Jag har nog en stor fördel att jag dels är så pass "gammal", dels att jag jobbat som lärare.. det är lätt som lärare i början att vilja bli kompis med sina elever för man tror det underlättar (oj oj oj vad fel) men jag är ganska skarp med mina gränsdragningar, de får gärna "tro" att vi är polare men de kommer inte innanför mina gränser.

    Ska man dra till med 22 tycker du !?!?!? Ja jävlar..så mycket trodde jag inte man vågade ta i med men kanske... hon ville ju ha mig väldigt gärna och något ska jag ju ha för det också *S*

    Det jag såg av personalen när jag satt där var en hel del yngre killar men de verkade ha en skön inställning...en kille drev rätt så rejält med en intagen om någon lista till "kiosken" det var med glimten i ögat hela tiden och slutade med att den intagna gick därifrån med ett flin på läpparna och gav vårdaren fingret *S* Senare kom en annan intagen av helt annan karaktär som klagade på att han inte fick medicin och killen ändrade genast sin personlighet och bemötte denna intagne på ett annat vis som kändes mer passande för den situationen, man måste nog kunna läsa av de intagna  bra så man inte skojar med någon som inte kan ta det... som i skolans värld ungefär.
  • Anonym (tussen)
    Anonym (Plitfru) skrev 2010-05-24 11:19:11 följande:
    28k kan du nog inte räkna med utan där ligger chefslönerna, dvs samordnare, vaktchefer. Maken var en av de bäst betalda på just hans arbetsplats, men där låg alla väldigt lågt i lön och han hade 23k. Nu som samordnare så har han 28k. Jag vet att han pratat om att de nyanställda som gått utbildningen har ganska hög ingångslön numer, men det är som sagt de som gått utbildningen. Dra till med högre än vad du vill ha med detta utgångsläge så har du lite att förhandla med. Vilket område gäller detta? Kan du säga anstalt osv så kanske jag kan ge bättre fingervisning- Är det runt Stockholm? Om du har ytterligare frågor så kan jag be maken kika på tråden ikväll. Lycka till!
    Att jag skulle begära 28 var ju ett skämt Så högt skulle jag inte lägga mig det är ju rent rabiat liksom..

    Det är i VästSverige men inte i storstadsområde.

    Jag kommer att få utbildning på plats, en veckas heltid plus 3 pass "gå bredvid", fler om jag och säk.ansv känner att det behövs. Är det den utbildningen som menas..??? Knappast va??

    Detta är ju "bara" ett sommarvik dessutom, med ev chans till fortsatt timanställning under hösten (fast det blir väl långt att åka för att jobba några timmar så det blir långa pass isf, om jag inte kan bli överflyttad till den anstalt som ligger nästgårds här)
  • Anonym (helena)
    Anonym (tussen) skrev 2010-05-24 11:24:04 följande:
    Att jag skulle begära 28 var ju ett skämt Så högt skulle jag inte lägga mig det är ju rent rabiat liksom..Det är i VästSverige men inte i storstadsområde.Jag kommer att få utbildning på plats, en veckas heltid plus 3 pass "gå bredvid", fler om jag och säk.ansv känner att det behövs. Är det den utbildningen som menas..??? Knappast va??Detta är ju "bara" ett sommarvik dessutom, med ev chans till fortsatt timanställning under hösten (fast det blir väl långt att åka för att jobba några timmar så det blir långa pass isf, om jag inte kan bli överflyttad till den anstalt som ligger nästgårds här)
    Vilken säkerhetsklass är det? nu blev jag nyfiken..om det är samma jag arbetat på, fast det e klart..finns ju ganska många anstalter i västsverige :P
  • Anonym (Plitfru)
    Anonym (tussen) skrev 2010-05-24 11:24:04 följande:
    Att jag skulle begära 28 var ju ett skämt Så högt skulle jag inte lägga mig det är ju rent rabiat liksom.. Det är i VästSverige men inte i storstadsområde. Jag kommer att få utbildning på plats, en veckas heltid plus 3 pass "gå bredvid", fler om jag och säk.ansv känner att det behövs. Är det den utbildningen som menas..??? Knappast va?? Detta är ju "bara" ett sommarvik dessutom, med ev chans till fortsatt timanställning under hösten (fast det blir väl långt att åka för att jobba några timmar så det blir långa pass isf, om jag inte kan bli överflyttad till den anstalt som ligger nästgårds här)
    Nej det där låter som vikarieutbildningen. Nu är jag inte 100% på hur utbildningen ser ut längre men då min make gick den så var det 1-årig utbildning. Nu när de rekryterar så går man denna utbildning med lön. Men där kan min make klargöra lite bättre och han har bra koll på löner dessutom.
  • Anonym (tussen)
    Anonym (helena) skrev 2010-05-24 11:25:42 följande:
    Vilken säkerhetsklass är det? nu blev jag nyfiken..om det är samma jag arbetat på, fast det e klart..finns ju ganska många anstalter i västsverige :P
    Säkerhetsklass D, anstalten ligger väldigt väldigt vackert vid vattnet och en liten parkmiljö runt omkring kan man säga.

    Men det finns ju som sagt en del anstalter här 
  • Anonym (Krim)

    Jag jobbade på ett häkte med låg säkerhetsklass, tror det var E..
    Internerna var där ute i korridoren under dagen så man pratade mycket med dem.
    Upplevde att det tog ett tag innan man hittade sin roll och jag lärde mig mycket om mig själv under min tid som kriminalvårdare.
    Tror man måste utgå från sig själv i det arbetet väldigt mycket.
    För mig blev det viktigt att:
    -vara mig själv, men följa alla regler och förordningar kring vad man får/inte får göra
    - vara Personlig men inte Privat (en balansgång)
    - vara flexibel i den mån det går (det är ändå Människor man jobbar med, inte robotar! Om någon interns barn ligger på sjukhus, så kan man lätt fixa att internen får veta om något mer hänt etc.. fanns vårdare där jag jobbade som sket i sånt. De blev inte respekterade utan blev bara sedda som hårdhudade "plitar").

    Men - man måste nog vara den man själv vill vara.
    Jag upplevde att jag utgick från den ramen man hade, med de regler som fanns. Inom den regelramen var jag flexibel, men gick aldrig utanför ramen, om ni förstår vad jag menar?

    Det fanns människor man tyckte mer om än andra där inne såklart, men som i alla yrken måste man förhålla sig professionellt till alla och envar. Skulle aldrig fortsätta ha någon form av kontakt med någon av dem.

  • Anonym (vårdare)

    Jag arbetar som kriminalvårdare och har en högskoleutbildning. Jag har 21 900 i grundlön men med OB-tillägget får jag ut ca 18 000 efter skatt.

    Eftersom du fått veta att de har brist på personal tycker jag du ska begära 22 000, sen får de säga sitt bud, Och sen säger du att du vill tänka på saken över en eller två dagar om de hävdar att du bara ska ha 20 000 t.ex. Sen återkommer du och säger att du kan acceptera den lön de föreslår plus 400-500 typ.

    Sedan kan du förhandla upp lönen om du går grundutbildningen på 12-20 veckor eller om du byter anstalt och vips ligger du kanske på 22 000 till slut.

    Hos oss jobbar man ca 38 timmar per vecka i genomsnitt om man är heltidare och 8-12 timmarspass. Det är en C-anstalt med behandling och liknar väldigt mycket arbete med skolungdomar tycker jag . Är inte så ansträngande arbete så jag tycker lönen är helt ok. Och det erbjuds mycket vidareutbildning och chans till högre tjänster om man är intresserad, så jag skulle satsa på kriminalvården om jag var du.

    Lycka till!

Svar på tråden lön kriminalvårdare