Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11

Hej! Väntar mitt andra barn som är beräknad till den 14:e november. Dottern är född i aug-08 så nu väntar vi med spänning till RUL den 22 juni, då vi kanske får se om det är en till dotter eller en son den här gången!
    Therés heter jag och blir 27 på tisdag och bor i Röbäck. Vi har även en golden retriever som blir 5 år till veckan.

Jag har också haft ont i magen en hel del. Antar att de tär tarmarna som spökar, ibland uppsvält, gasig, trög och jättelös. Minns inte att det var så här med dottern men alla graviditeter är nog olika. Sen sa min barnmorska på mvc att man oftast känner mera när magen växer med andra barnet eftersom kroppen omedveten kopplar till de smärtor man hade under förlossningen med första barnet.

• tessiej

här är en som föredrar brio vagnar före emmaljunga. Vi har ärvt en brio duo vagn av min syster som vi är jättenöjd med. Sen är jag och sambon så olika längdmässigt att teleskophandtag (som vi har på briovagnen) är att föredra än det andra alternativer (vet inte vad det heter men ja ni förstår kanske) om man är olika långa. Vi hade nog köpt en briovagn om vi inte fått ärva vagnen efter min syster. Ett av mina dagbarn har en emmaljunga vagn som är jättesvår att svänga med när man drar två vagnar men ni ska väl inte gå med två vagnar så ofta :P På den vagnen fastnar det även mkt snö när det är blötsnö, klibbsnö ute på hjul vilket gjorde den mer svårstyrd i vintras. Det gör det inte på vår vagn som har luftgummihjul. Däremot kan man ju få punka med sånna hjul. En kompis har en teutoniavagn som hom är jättenöjd med. Sen ska man ju också fundera över storleken på hjulen vagnen har som man tänkt köpa. Små hjul kanske inte är så enkla att dra när det blir mycket snö ute.. ja tänkte bara dela med mig om vad jag upplevt i vagnsdjungeln.
    Man får prova sig fram på affärerna och bestämma sig för den vagn som känns bäst för just en själv :) smaken är ju olika och då är det ju tur att det finns olika modeller på vagnarna!

Här ska vi ge oss ut på syskonvagnsjakt någon gång framöver. Det är också en djungel att hitta någon som passar en.

• tessiej

Jo just ja ett annat dagbarn har en kronan barnvagn. den upplever jag som jättestor & klumpig.. dock lättare att styra än emmaljungavagnen. Det ska ju dock sägas att emmaljunga vagnen som jag har erfarenhet är från -07 och det har nog hänt en del på tre år. Såg nu när jag sökte att hjulen ser annorlunda ut nu än dom gjorde då. Så dom har nog förbättrat vagnarna :)

• tessiej

skvaddro: ja, suffletten på brion är mycket mindre än kronans. Kronans täcker mycket mera, vi köpte ett parasoll för att få bort mera sol, det behöver man inte göra till kronans. Min briovagn har jag inte upplevt som liten men våran är från -05 men jag har för mig att de nyare modellerna från brio är mindre.

isacmojs: det är säkert olika hur man känner. Mitt dagbarns föräldrar är jättenöjda med sin emmaljunga och jag kanske upplever den som svårstyrd eftersom jag oftast drar två vagnar (en dubbel som jag drar framför mig och så emmaljunga vagnen som jag drar efter mig). Sen jämför jag mycket med våran nuvarande vagn, brio, och den tycker jag är mer lättstyrd och det fastnar inte snö på samma sätt. Men som sagt, smaken är olika och tur är väl det!

Ni som behöver syskonvagn, har ni börjat fundera på modell än? Jag har en dubbelvagn genom jobbet men där är ryggstödet inte delat så den kommer inte fungera. Känns lite trist om Ebba inte ska få något ryggstöd för att lillasyskonet måste ligga ner när man ska iväg någonstans.

• tessiej

jag hade moderkakan i framvägg med dottern. Får se när jag ska på RUL om 1 ½ vecka om det är likadant nu.

Ikväll hade vi tänkt oss ut och äta samt ner på tivolit men dottern har blivit lite småförkyld så planerna blev lite ändrade. Vi for och åt samt köpte godis, sen for vi hem. Nu är sambon med några vänner och ser fotboll, själv väntar jag på att dottern ska slå igen sina två blå (ögonen) så att jag kan gå ner och slappa framför teven.

Vilket underbart väder vi haft idag. Känns surt när man vet att det ska regna imorgon och på söndag.

• tessiej
    skytt81 skrev 2010-06-12 10:55:29 följande:
    Trevlig helg allihopa, hoppas ni har det bra! Och hej och välkomna till er som är nya - vad roligt att vi blir fler.

Jag är själv lite trött och känner för en slö lördag. Låg inne på kvinnokliniken igår med dropp (jisses vilka fina lokaler de har fått i nya huset).

Bloggar nog oftar än jag skriver här så ni som är nyfikna får gärna läsa...
    ettansblogg.blogspot.com/

är det lätt att hitta till kvinnokliniken i det nya huset? Ska dit den 22:a på RUL. Känns sent eftersom jag är beräknad till den 14:e nov men det är kanske olika när olika barnmorskor bokar in en. Jag längtar då jättemycket och även om det snart bara är en vecka kvar känns det som att det är evigheter tills det är dags!

• tessiej

eller det är väl spec.mödravården man ska på när man ska på RUL men visst är det på samma ställe? Nu blev jag osäker själv..

• tessiej

Idag har även jag varit på RUL. Allt såg bara bra ut :) Barnmorskan försökte buffa på bebisen så vi skulle få se könet men lill*n var envis och ville inte alls flytta på sina fötter och ben. Barnmorskan sa bara att det troligtvis är en flicka men hon var inte alls säker så hon sa att det kan lika gärna vara en pojke. Så vi får vänta och se!
    Blev framflyttad fyra dagar till den 10:e istället för den 14:e nov. Det känns väldigt skönt att ha fått se bilder på den som bor i min mage, det blir mer verkligt då. vi fick med oss tre bilder hem, gratis. Jag blev lite paff men tackade och tog glatt emot bilderna :)  Jag hade moderkakan i framvägg denna graviditet också, precis som jag haft på känn.

• tessiej

jag blir förvirrad över det jag skriver, vet inte om man kallar det framflyttad eller tillbakaflyttad. Blev ju iaf flyttad till fyra dagar tidigare :P äh, ni förstår..

Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11