Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11

puckly: Med dottern fick jag ingen hormonrand och hennes hjärtljud var låga dvs, pojke enligt skrönan men ut kom då en tösabit :) den här gången har jag ännu ingen hormonrand och hjärtljuden har legat lite högre så det återstår att se vem som befinner sig i min mage. Jag själv har fått för mig att det är en tjej till men jag blir lika glad om det är en pojke. Jag är så väldigt lik i kropppen som jag var med Ebba så det är väl anledningen till att jag tror att det är en tjej till. Lika mycket halsbränna, samma sorts mage, samma sf-mått (så gott som identiskt som med Ebba i samma vecka) och åderbråck efter vänster ben (dock mer men det får man tydligen för varje graviditet). Men som sagt, om några veckor får jag veta om det är en kille eller tjej.

MiaW: har inte själv någon erfarenhet av vändningsförsök men det är nog individuellt hur man upplever det. Du får berätta sen hur det var för dig om det visar sig att du måste göra ett vändningsförsök. Hoppas det går bra i alla fall!

Idag har jag tänkt mig till västerslätt och försöka hitta lilla mirakels butik som ska ha öppet på torsdagar. Sen ska vi hälsa på min bror och hans familj på Rödäng. Enligt yr ska det regna fram till 12 så jag far nog efter lunchen.

Ebba 080805 & bebis BF 101110
  • tessiej

Ellabay: Det lät inte som du haft en rolig natt, hoppas du fick sova några timmar i alla fall och att du orkar med skoldagen. Jag sover okej, vaknar lite oftare än vanligt men behöver oftast inte gå på toaletten förrän på morgonsidan.

Erkki: Hoppas du haft en trevlig vistelse i London!

umeåtjej73: Vi får hoppas att vändningsförsöket går bra på onsdag. Jag ska hålla mina tummar.. Det måste kännas lite både ock att veta att om det inte går som planerat så kanske du har en bebis redan på onsdag.

Igår när vi var och kollade på innebandy hade jag jättesvårt att sitta på läktaren. Bebisen tryckte på nåt konstigt sätt upp rumpan mot höger lunga/de högra revbenen så det vart svårare att andas och gjorde lite ont. När jag stod upp lättade det lite.. när vi sedan skulle gå hem till mina föräldrar efter matchen (det tar ca 10 min att gå från gammliahallen)  tog jag mig knappt framåt. Fick såna sammandragningar och tryck i nedre delen av magen att jag vart tvungen att stå still. Som tur var hade pappa med sig bilen så jag åkte med honom hem till dom medans Robert gick med Ebba. Sen efter en stund hos mina föräldrar kändes det bra igen. Jag vet att jag fick sådär med Ebba när på slutet men inte riktigt så kraftigt som jag fick igår.

I fredags var jag till barnmorskan. Allt såg bara bra ut. H*n ligger nu ruckbar fast ändå känns det inte som h*n sjunkit ner så mycket.. Det var som vanligt exakt samma sf-mått som med Ebba (sf-31 i v.35+1 så jag har ingen stor mage men den följer sin kurva och ökar för varje besök) och till och med samma hjärtljud 131.

Idag är det städning på mitt schema, ska lämna Ebba till en annan dagmamma en liten stund så att jag fortare lam städa. Sen tror jag vi besöker öppna förskolan här i byn i eftermiddag en sväng om jag orkar eller så tar vi fram bebiskläderna för det börjar nog vara dags för det nu.
    Ha en bra dag allihopa!

• tessiej

Sirba: Min dotter är 2 år.

Välkommen Line, kul att du följer med och fikar ikväll!

Nu på förmiddagen har jag städat till i förrådet under trappen. Det har knappt gått att ta sig in men nu så är det ordning :) dock blev jag helt slut så orken är inte densamma som när jag inte var gravid.

Nu ska jag börja med lunchen, sne ska vi ut med hunden och därefter ska Ebba få göra av med lite energi ute :) Igår kom hon på tekniken hur man cyklar med trehjulingen så vi var nästan ute i en timme igår och cyklade runt (eller jag gick bredvid).

Angående jacka så kan jag fortfarande ha mina jobbjackor. Den ena är en stor storlek och den andra faktiskt bara xs men det måste vara en stor sådan (okej, jag har väl inte den största magen men den är tillräcklig..). Sen hinner min mage försvinna innan den kallaste perioden kommer, tänk jag har bara 28 dagar kvar till BF, sen får man väl se om lill*n vill titta ut då, eller före eller efter det datumet. Nu har jag i alla fall tvättat upp bebiskläder i neutrala färger. De "tjejiga" kläderna får ligga kvar i lådan tills jag vet om jag kan använda dom eller ej!

• tessiej

Ellabay: Ersboda har sina för- och nackdelar. Jag har spelat fotboll och innebandy med ersboda sk (är uppvuxen på haga/sandbacka, precis på gränsen mellan områderna, men där fanns inget fotbollslag i min åldersklass) så jag hade många kompisar som bodde på ersboda under min uppväxt. Dock bodde de flesta på västra. Västra har bättre rykte om sig men min kusin är uppvuxen på östra och det jag har upplevt av östra är att i området precis bakom konsum finns det många soclägenheter. Dock är det mindre sånt på ersbodavägen och filgränd. Kriminaliteten är nog inte mer än vad den är på ålidhem och umedalen..

Min brorsa och hans tjej bodde på ersbodavägen med hennes son(från ett tidigare förhållande) i början när dom flyttade ihop. Far och titta på lägenheten och se er omkring på området. Då får ni nog en känsla av om ni skulle kunna tänka er att bo där! Det såg i alla fall ut att vara en jättefin lägenhet på bilderna. Vi har några vänner som bor eller är uppvuxna på ersboda. Kom att tänka på att din man kan ju prata med David Lundkvist i hans hockeylag (han är ju dock uppvuxen på västra men bor på östra nu, dock inte bakom konsum men han har nog bra koll på området). Kom även att tänka på att Hansson (Fredrik Hansson i lanza) gick ju i min kusins klass så jag tror han borde ha bott på östra. Vi känner några som spelar med lanza om du undrar hur jag vet namnen på dom (sambon kände igen din man på bröllopsfotot jag klippt ut åt dig och sa "han spelar ju i lanza").

skvaddro: Mariedal är ett jättefint område. Min morbror bor där. Har bara hört bra om förskolor och skolor genom dom. Tomtebo är också fint så det är nog en smaksak. 
    Annars är Röbäck väldigt fint. Har bott här i över två år nu och vi trivs jättebra. Det är ju lite skillnad mot för haga/sandbacka där jag är uppväxt och sambon är uppväxt i en by utanför Umeå så det är som något mittemellan. Lite utanför stan men samtidigt lätt att ta sig in till centrala delarna. 
    Sandbacka är också fint, jag har gått både förskola och skola där och trivts väldigt bra i området.

Näe nu måste jag bege mig mot sängen. God natt!

• tessiej

Var det någon fler än jag som var på lekbiten idag? Dom hade utförsäljning eftersom dom gått i konkurs. Jag blev väldigt förvånad när jag kom dit vid kvart över tio och det var kö igenom hela kungspassagen. I över en timme stod jag i kö. Jag är jätteglad över mitt beslut att lämna Ebba hos mina föräldrar för hon hade aldrig pallat att stå i en kö så länge. Sen var jag väl där inne i över en timme också. Det fanns mycket kvar trots att det var mycket folk som varit inne före mig och som var där samtidigt som mig. Å bra priser 50% på allt förutom lego som det var 20% på. Hittade julklappar till Ebba och bebisen, köpte bland annat en skrållandocka, läragåvagn (den Ebba hade har hon använt ute så den vill jag inte ta in), gosedjur som bebis ska få på BB, leksak och en flaska till bebis plus några andra leksaker till Ebba och hennes ena kusin. När jag gick upp för rulltrappan var kön mindre, inte ens hälften mot för hur den var när jag stod i den..
    Dom skulle ha utförsäljning imorgon också, det kan ju vara så att dom fyllt på från lagret då så har ni inget för er kanske ni ska fara ner en sväng och se om ni kan fynda något :)

Nu ska vi se film och äta chips. Ha en bra kväll allihopa!

Umetjej73: Vilken busig bebis du har. Jag ska hålla mina tummar att bebisen vänder sig av sig själv så att du slipper göra ett vändningsförsök till.

• tessiej

Även vi hade problem med nattningen förut. Det tog nånstans mellan 1-2 timmar att få Ebba att sova. Vi drog då ner på sovningen på dagen. Nu när hon inte sover på dagen lägger vi henne mellan 19-20 och oftast somnar hon på max 10 min. Sen vaknar hon vid 6 och kommer över till oss och så ligger vi och drar oss till 7 om vi inte lyckas somna om. Ibland får hon dock sova på dagen men då max 40 min. Då tar det lite längre tid att få henne att sova men de dagar då jag är riktigt trött i kroppen då tar jag hellre att hon är vaken lite längre på kvällen så att jag får tillbaka lite ork :)

MiaW: Jag har bf 10:e nov. Jag har haft hp sen i mitten av sep, hade enorma problem med åderbråck som värkte men det känns bättre nu. Jag skulle tro att det är för att jag är hemma och inte stressar lika mycket som jag skulle gjort om jag jobbat. Dock är ju dottern hemma med mig på dagarna så helt lugnt är det inte. Men jag kan anpassa dagen efter hur jag mår. Jag sover rätt så bra på nätterna fortfarande. Brukar ha svårt att somna om på morgonsidan när jag varit upp på toaletten. Jag får lite sammandragningar när vi är ute och går. Sen har jag en enorm halsbränna som oftast kommer på kvällen. Jag känner också att jag är tröttare nu än för någon vecka sedan och orkar inte lika mycket som tidigare. 

• tessiej
    Ellabay skrev 2010-10-20 16:38:10 följande:
    Nu ska ni få höra på denna karusellen! Efter ett samtal till min pappa i gråt sa han att jag skulle förbi FK här i Umeå och se om jag kan skriva ut samma papper och sen skicka det igen. Vi springer typ till fk i ren panik. (kl var kvart i fyra) får prata med en kvinna som är jättesnäll och hjälper trots att jag inte har med leg. Och gissa vad?!? Någon har skickat in mina pappren till fk för över två veckor sen!!! Snacka om bra koll nere i Lidingö. Folk som inte ens vet om papprens är skickade. Är tacksam över den personen som skickade in papprena resten ger jag en fet smäll till alltså. Dryga och inte ett dugg hjälpsamma! Men nu är det lugnt på taket så pengarna ska nog komma in snart hoppas jag. Suck vilken karusell!
    Men gu så dålig koll dom haft i Lidingö. Skönt att papperna var inskickade så att du slipper känna dig stressad över det!

Jag tror vi ska en sväng på loppisen. Sambon lät lite tveksam men vi får se, har vi vägarna förbi ska vi nog dit.

Nu har jag bara 21 dagar kvar till BF :) Återstår att se om bebis vill titta ut före bf, på bf dagen eller efter. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver gå över BF. Men men, det lär ju visa sig. Jag ska imorgon eller på fredag packa färdigt BB-väskan så att jag har den klar utifall det vill sätta igång före BF.

Hittade en lista som någon gjort med tips på vad man kan ta med sig. Detta vad det som stod på listan:
    ID-handlingar
    Bilbarnstol
    Patientbricka
    Journal (tror dom flesta går via datorn men nån kanske får den utskriven?)
    Förlossningsbrev
    Hygienartiklar såsom  borste, tandborste, tandkräm, deo, duschgrejer, bindor osv.
    Inneskor
    Amningsbh + inlägg
    Babykläder: mössa, body, strumpor, byxor, filt, overall och vantar 
    Blöjor (detta inom parantes, oftast får man både det och bindor att reda sig med under sjukhusvistelsen)
    Matsäck (till den blivande pappan)
    Kamera
    Egna kläder, klädombyte till din partner (vem vet hur länge man blir där i slutändan) och kläder för hemfärd.
    Massageolja
    Läpsyl (tydligen starkt rekomenderat av många)
    Böcker/tidningar
    TENS-maskin
    CD-skivor, ljus eller annat ni önskar ha under förlossningen

sen rekommenderar jag er att om ni har en vetekudde hemma, ta med er den :)
    Jag minns även att vi hade med oss godis men det åt jag inget under förlossningen men däremot efteråt.
    Vi hade också med oss ett gosedjur som vi la i Ebbas säng på BB.
    Sen har jag hört om vissa som tar med sig energidryck för att få mer ork så det kan ju vara en idé också.

Har ni andra börjat packa BB-väskan än?
  • tessiej

Jag ses gärna till veckan nån kväll :) har inte så mycket inplanerat, tror dock sambon har kvällsmöte nån av kvällarna med vet inte vilken.

Vi tog oss aldrig iväg på barnloppisen. Vi hamnade på mariedal och där hittade jag ett par mjukisbyxor på intersport som ska packas ner i bb-väskan. Så imorgon ska bb-väskan vara redo. Dock får hygienartiklar mm vänta tills det är dags för det behövs ju dagligen :)
    Sen handlade jag NUK nappar till bebisen, min syster rekommenderade dom som första napp/tutte. Hennes barn tog dom direkt och det gjorde Ebba med. Får se om denna bebis kommer godkänna nappen/tutten. Man vet ju inte hur mycket sugbehov bebisar har i förväg. Sen handlade vi även mössor, vantar och lite andra småsaker.

• tessiej
    Ellabay skrev 2010-10-25 11:15:03 följande:
    Blir ett besök till förlossningen nu. Har vart hos bm nu och hon tyckte bebisen hade för hög puls som inte går ner och sammandragningarna är just nu väldigt täta. Jag är orolig. Men bebisen var fixerad tack oh lov.
    Hoppas allt är bra med bebisen. Jag förstår om du känner dig orolig,  jag ska hålla mina tummar att allt går bra. Du får uppdatera oss sen. 
Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11