Inlägg från: tessiej |Visa alla inlägg
  • tessiej

Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11

Hejsan.

Idag har jag varit hos barnmorskan. Bebisens hjärtljud var på 146.. SF-mått i v. 25+0 (vilket borde betyda att jag går in i v.26 idag) var 23. När vi jämförde med vad jag hade med dottern så hade jag i v.24+0 sf mått 22 så än så länge är kurvorna ganska lika. Alla värden så bra ut :) Jag har gått upp 3 kilo sen inskrivningen.

Ebba 080805 & bebis BF 101110
  • tessiej

vad typiskt,  torsdag är den enda dag i veckan jag inte kan.. dottern fyller 2 år då så det blir att fira henne hela dagen :)

Vi skulle inte kunna ses på onsdag istället? annars får jag hänga på nästa gång. För mig passar kväll eller eftermiddag bäst då sambon började jobba idag.

Skytt81: Grattis till giftemålet :)

• tessiej

jag kan förmodligen imorgon. Ska bara kolla upp ifall svärföräldrarna skulle komma och fira Ebba imorgon istället för på torsdag då de skulle till några bekantas stuga..

onsdag kl 14.00
    Erkki
    Puckly
    tessiej (troligtvis så kan jag)

• tessiej

verkar inte vara så många som kan imorgon. Vi kanske får försöka igen om 2-3 veckor?

• tessiej
    Finesse skrev 2010-08-05 00:04:19 följande:
    å jag som inte får gå upp i vikt lägger på mig massor.. +3 kg redan å ser ut att vara i v.25..

Har ni andra blivit större fortare med andra barnet?
    Jag har inte blivit större fortare med andra barnet men sånt är säkert olika från person till person. Jag är ungefär som jag var med Ebba vid samma tid. Förra veckan när jag var hos barnmorskan på besök (då var jag i v.25+0) hade jag gått upp 3 kilo sen inskrivningen. Väger faktiskt samma som vid samma tid med Ebba men då hade jag gått upp 5 kilo (vägde lite mindre då från början).

I veckan har jag känt av foglossningar i massor. Hade inga problem med det när jag väntade Ebba men nu verkar jag tyvärr har mera problem med det. Hörde av en kompis att det tar 3 år för kroppen att återhämta sig från en graviditet och förlossning så det kan göra att man får mera krämpor med andra barnet (om man blir gravid före det gått 3 år) eftersom kroppen inte är hlet återställd än..
    Erkki skrev 2010-08-05 20:41:06 följande:
    Vi var i Lycksele för någon vecka sen fin fint väder men inte tryckande varmt och det där med backarna känner jag igen! 2-åringen SPRANG lika fort uppför som utför och inte alltid åt samma håll som mig... Tur hans pappa var med och fick springa det mesta. Kul var det i alla fall även om Isak missat att man INTE kan klappa alla djur? Vi började dumt nog i Barnens Djurpark med de ursöta getterna och sen trodde Lilleman att man fick gå in till alla djur...

Imorgon är det ÄNTLIGEN dags för RUL!!! Men visst har de flyttat på sig? Hur hittar man dit nu?
    åk mot förlossningen och gå in i det nybyggda huset. Det går inte att missa entrén. Den ligger mittemot parkeringen till geriatriken. Sen går man bara rakt fram och svänger vänster när det tar stopp typ. Det var lätt att hitta så du hittar säkert :)
    Spännande med RUL, ska ni ta reda på vad det är för kön om det syns?

Idag har vi haft kalas här hemma :) Ebba blev 2 år idag så hon har blivit firad.. Hon blev jätteglad över presenterna hon fick. Vi hade köpt en studsmatta (en liten) och oj, vad hon har hoppat idag! Nu försöker sambon få henne att somna och jag vilar mig i soffan,
  • tessiej
    Finesse skrev 2010-08-06 00:11:06 följande:
    Nej säg inte så.. jag sitter å hoppas att jag är bättre i kroppen nu än med första.. om det blir sämre kommer jag garanterat inte kunna gå eller jobba..
    men det är ju bara vad jag hört. Det stämmer nog inte på alla och vi får hoppas du mår bättre denna graviditet :)

nyårsbebis2010: välkommen

det är synd att folk ska ge negativa kommentarer bara för att barnet är född sent på året. Min syster och hennes sambo är född i december, min kusin även så, min morbror fyller år på julafton och sambons bror på nyårsafton och ingen av dom mår då dåligt av att vara född sent på året. Jag tror många bara tror att det ska vara bättre att vara född tidigt på året för att man får göra saker tidigare men egentligen spelar det ju ingen roll.. huvudsaken är ju att man får sin bebis :)
  • tessiej

Ellabay: Jag var in på din blogg idag och såg bröllopskortet ni skickat till tidningen, vad fint :) det kommer väl såsmåningom i vf som vi har här hemma (vk brukar ligga nån dag före).

Hur som haver kom jag fram till att prästen som vigde er måste vara samma som döpte vår dotter Ebba. Han hette så och det borde inte finnas många här omkring som är präst och heter Staffan Nygårdh. Jag tyckte han var jättebra och Ebba tyckte nog också det för hon uppförde sig exemplariskt under dopet :)

Jag har också en blogg, http:mumtoebba.blogspot.com. Om du går in och väljer 2009 så finns det i det första inlägget som kommer upp en bild på min dotter och Staffan Nygårdh. Då kanske du kan se om det är samma präst :)

Är det många här som bloggar? Jag började när jag var föräldraledig med Ebba och har sedan fortsätt. Dock skriver jag i perioder. Ibland blir det varje dag och ibland kan det gå veckor innan jag uppdaterar..

• tessiej
    Ellabay skrev 2010-08-08 10:21:55 följande:
    Hej! Ja, jag tror min kära svärfar är den enda här som heter staffan nygårdh men ska ta mig en titt för att inte ljuga. :) Japp! Det är Staffan. :)
    Vi glömde köpa tidningen så bröllopsannonsen har vi tyvärr inte på kylskåpet så har du möjlighet kanske du kan spara tidningen? (hehe)
    Jag bloggar nääästan dagligen så min familj och vänner ska få dela vår vardag trots att dom bor så långt borta. Men också för att själv komma ihåg vad som hänt och titta tillbaka genom åren. :)

Jag kan spara tidningen så kan du få den när vi ses :)

Jag hade gärna följt med ut och gå med er men jag bor i Röbäck så det är ju en bit ifrån. Men nån gång ska jag nog kunna ta mig iväg :) Dock inte nästa vecka eftersom jag börjar 6:15 varje dag och jag lär vara trött på kvällarna..

Ska vi redan nu försöka bestämma något datum och tid för fikaträff? Eftersom jag börjar jobba imorgon igen efter semestern så kan jag bara kvällar framöver om vi inte tar det någon helg, då kan jag på dagen.

• tessiej

Jag måste då säga att det har blivit jättebra på teg sen dom gjorde om. Det känns inte opersonligt och stort. Men jag tror att mycket har att göra med att dom gjort en familjecentral (där mvc, bvc och öppna förskolan delar på lokalerna) så man behöver aldrig gå in i själva vårdcentralen utan man går in på sidan mot älven där öppna förskolan är.  Gick på teg även med dottern och då kändes det sämre.. men ja, det är ju större än böleäng men mysigare nu när det är uppfräschat.

Dock kan jag inte yttra mig om läkartider osv.. har inte behövt besöka vårdcentralen på länge, men jag kan ju tänka mig att det säket fungerar sämre nu när de slagit ihop och det blir fler personer som ska dela på de läkare som finns där.
    Däremot minns jag att jag blev väldigt illa bemött när jag var mammaledig med Ebba. Jag hade oturen att få ont i ena örat en gång i månaden i ett halvår och fyra av dessa månader fick jag öroninflammation (första under Ebbas förlossning). Hur som helst var jag förbi på vårdcentralen en eftermiddag bara för att höra hur de fungerade och då sa dom att dom har öppen mottagning på förmiddagen så jag skulle komma tillbaka kl 8 dagen efter. Jag hade samma dag besök hos bvc med Ebba kl 9:30 så jag undrade om jag skulle hinna och hon i "receptionen" sa till mig att ja, du hinner om du kommer kl 8. Så jag och Ebba kom till vårdcentralen kl 8 dagen efter. När det väl är min tur till receptionen berättar jag mitt ärende och berättar sen att jag var förbi dagen före och skulle hinna innan 9.30. Men då säger hon i receptionen att det skulle jag minsann inte hinna... När jag då frågar henne vad jag ska göra så sa hon bara återkom imorgon och jag kan säga att då bröt jag ihop. Jag gick bort till bvc´s väntrum och började storgråta. Min eller rättare sagt Ebbas bvc-sköterska var så snäll att hon ordnade så att en läkare kom och tittadë på mitt öra så att jag kunde få pencillin utskrivet och börja behandla öroninflammationen. Så det ordnade sig tillslut men ack vad jag var arg över att en i receptionen sa en sak och en annan en helt annan sak.

• tessiej

Jag ska väl säga att jag också hör till er pedagoger. Är utbildad förskollärare men arbetar just nu som dagbarnvårdare (dagmamma). Jag gör det mest för att få tillbringa dagarna med Ebba men det är helt klart annorlunda att arbeta hemma istället för på förskola. Dock har jag det så bra att vi är sex st dagbarnvårdare här i byn och vi träffas dagligen (samt har en gemensam lokal) så arbetet blir inte så ensamt som det nog skulle blivit om man inte haft någon annan dagbarnvårdare i närheten.
    Min kropp har redan börjat säga ifrån och ändå är jag bara inne på första veckan efter semestern.. Mån och tis jobbade jag 6:15-16:15 utan rast och det känns vill jag lova. Igår fick jag en kortare dag men idag lär bli lika lång som mån och tis. Jag har problem med åderbråck på vänster ben och i ljumsken som värker enormt mycket på kvällarna (hade problem med åderbråck med Ebba och har fått det tidigare denna gång).. sen igår började jag få ont i halsen och bli snuvig och det kan ju också vara ett tecken på att kroppen säger ifrån. Jag hoppas då jag orkar ett tag till, har ansökt om hp så jag får väl se om jag får det beviljat.

Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11