• Anonym (tampongen)

Tampong råd!

Hej!

Jag är en tjej på 21 år som aldrig har använt tampong.
    Jag är rädd att det ska bli fel och allt och att den inte ska komma ut och allt.

Nu vill jag ändå testa. Råd och tips önskas

• Svar på tråden Tampong råd!
  • Anonym

Samma här! Jag har prövat att sätta in men tycker bara det känns konstigt.. hjääälp :)

• Anonym (tampongen)

Okej. jag har aldrig prövat. Jag törs inte. Vet inte ens hur man gör eller något.

• elska

Ja ut kommer den alltid. Jag har använt tampong i ca 15 år och ingen har fastnat eller haft ett snöre som gått av. Om den bara sitter nog långt upp så känns den inte. Är man lite för torr kan det vara svårt att föra upp den bara. Tampongen och en del av fingret ska in om ni fattar...

Jag sitter på toa när jag gör det, andra står på golvet med ett ben på toaletten eller så.

Ni får helt enkelt prova er fram.
    Lycka till!

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Anonym

Finns ju en sort med införingshylsa också. Den kanske är lättare som nybörjartampong, för man behöver inte själv peta upp den så långt. Den sitter i en pappershylsa som man trycker ett smalare rör uppåt inuti och som trycker upp själva tampongen till rätt läge.

• Anonym (tampongen)

Okej.. några andra råd? hur ofta ska man byta? vad är skillnaden på tampong och bindor? berätta för och nackdelar

• Elli47

Köp Tampax (med införingshylsa) då  kommer tampongen på rätt plats direkt!

• Elli47
    Anonym (tampongen) skrev 2010-05-25 12:28:32 följande:
    Okej.. några andra råd? hur ofta ska man byta? vad är skillnaden på tampong och bindor? berätta för och nackdelar
    Jag föredrar tampong för att den liksom sitter bättre på plats än binda, mindre risk för läckage. Hur ofta du ska byta beror givetvis på hur mycket du blöder!
  • Anonym (Sara)

Byt var 4e timme eller när det börjar läcka. Man kan ha trosskydd samtidigt så märker man om det läcker. Kan vara bra när man är ovan. På natten brukar jag sätta i den det sista jag gör + ta ut den direkt när jag vaknar. Se till att tvätta händerna ordentligt innan och efter du tar ut den/sätter in den. Försök att inte röra den mer än nödvändigt vid införande.

Tampong är världens bästa uppfinning! Man sover såå bra med tampong behöver inte oroa sig för att det ska läcka om man ligger på rygg eller på sidan. Den syns inte heller som en binda kan göra. Har man riklig mens kan man ha en tampong som rymmer mkt + en binda för säkerhets skull.

Det finns bruksanvisning inuti förpackningen.

• elska

Största skillnaden på tampong och binda är att du slipper ha blodet som kladdar. Det samlas upp innan det rinner ut, så man (i alla fall jag) känner sig fräschare. Jag har inte hittat några fördelar med binda...

Hur ofta man ska byta beror på hur mycket du blöder och vilken stl du har. Jag tror att den inte ska sitta i mer än ett visst antal timmar, kommer inte ihåg hur många. Jag sover i alla fall med den i.

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Anonym (tampongvan)

Man får föra upp en stor del av fingret också, och se till att en del av snörena hänger utanför. Om den känns är den för långt ut, sitter den rätt känns den inte. Jag har till och med sex med tampong när jag har mens, då kan man ha sex utan kladd. Tampongen åker då väldigt långt in men man kan till och med fiska ut den då. Den går alltså att nå även om den kommer väldigt långt upp så försvinner den aldrig in i kroppen så det behöver man inte oroa sig för {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Tampong råd!