• Anonym (tampongen)

Tampong råd!

Hej!

Jag är en tjej på 21 år som aldrig har använt tampong.
    Jag är rädd att det ska bli fel och allt och att den inte ska komma ut och allt.

Nu vill jag ändå testa. Råd och tips önskas

• Svar på tråden Tampong råd!
  • Anonym (OB!)
    Anonym (tampongen) skrev 2010-06-03 22:01:48 följande:
    Okej!

Tycker det är skitsvårt att välja märke och sen när man valt märke att välja sort när man aldrig handlat detta innan.
    Ja, det är svårt. Men prova med ob, gärna de med "silk touch-hölje", eftersom de är lättare att hantera. Sen är det bara att försöka hitta sin favorit och rätt storlek. :)
  • Anonym (.......)

Jag tycker OB funkar bäst. Har visserligen inte testat nån slags tampax med plasthylsor eller vad det nu är.
    OB finns även med införingshylsa.

Men nu har jag en fråga om det är okej att låna tråden.
    Jag brukar blöda väldigt mycket. på två timmar är det igenom både plustampong (rosa OB) OCH binda (måste alltid ha både och).
    Men om jag byter innan den hinner bli "full", då är den typ torr på toppen och blodet är längst ner på den och hela snöret är blodigt.. Är det normalt?
    Fattar inte hur det kan bli så för blodet kommer väl uppifrån?
    Jag måste alltså alltid ha binda när jag använder tampong. (Eller trosskydd skulle funka om jag inte blödde så himla mycket.
    Den här gången köpte jag den gröna sorten (superplus?) så får se hur snabbt det läker igenom den här gången.
    Satte in en för 2 timmar sen och det känns redan kladdigt..

• Shadilly
    Anonym (.......) skrev 2010-06-03 22:14:23 följande:
    Jag tycker OB funkar bäst. Har visserligen inte testat nån slags tampax med plasthylsor eller vad det nu är.
    OB finns även med införingshylsa.

Men nu har jag en fråga om det är okej att låna tråden.
    Jag brukar blöda väldigt mycket. på två timmar är det igenom både plustampong (rosa OB) OCH binda (måste alltid ha både och).
    Men om jag byter innan den hinner bli "full", då är den typ torr på toppen och blodet är längst ner på den och hela snöret är blodigt.. Är det normalt?
    Fattar inte hur det kan bli så för blodet kommer väl uppifrån?
    Jag måste alltså alltid ha binda när jag använder tampong. (Eller trosskydd skulle funka om jag inte blödde så himla mycket.
    Den här gången köpte jag den gröna sorten (superplus?) så får se hur snabbt det läker igenom den här gången.
    Satte in en för 2 timmar sen och det känns redan kladdigt..
    Det kan ju vara så att livmoderhalsen är vinklad, och när du fört upp tampongen har du mynningen lite längre ner på tampongen och det är därför toppen är torr. Och det är normalt.

Jag rekommenderar också menskopp, den behöver man inte göra något åt stup i kvarten och påverkar inte slemhinnorna...
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • lokisse
    Anonym (tampongen) skrev 2010-06-03 22:01:48 följande:
    Okej!

Tycker det är skitsvårt att välja märke och sen när man valt märke att välja sort när man aldrig handlat detta innan.
    köpp hem ett par olika produkter och prova vad som käns bäst det handlar ju inte om nagra jätte dyra saker.
    Difficile est saturam non scribere
  • Anonym (.......)

Shadilly: Men tampongen sitter inte inne fel då? Om jag skulle använda menskopp, skulle det läka ut då om livmoderhalsen är vinklad?
    Har funderat lite på det där med menskopp men jag är rädd att den ska läka.

• lokisse
    Anonym (.......) skrev 2010-06-03 22:32:59 följande:

Shadilly: Men tampongen sitter inte inne fel då? Om jag skulle använda menskopp, skulle det läka ut då om livmoderhalsen är vinklad?

en som sitter som den ska läcker inte det tar ett par mänser att fa in snitsen men det är det absolut värt. inge lekage och ingen lukt och man behöver inte rusa och byta var fjärde minut!
    en helt genial upfinning
  • Shadilly
    Anonym (.......) skrev 2010-06-03 22:32:59 följande:

Nej det spelar absolut ingen roll, menskoppen sitter inte lika högt upp i slidan som en tampong.

Det går väl kanske att prova att inte föra in tampongen så långt som du brukar, men risken finns ju att det blir obekvämt och den hamnar för nära öppningen också. Regelrätt fel kan man nog inte sätta en tampong så länge den inte känns obekväm.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Anonym (.......)

Det har jag testat men som jag nu sätter in den sitter den precis så den inte skaver.
    Vart hittar man menskoppar?

• lokisse
    Anonym (.......) skrev 2010-06-03 22:47:35 följande:
    Det har jag testat men som jag nu sätter in den sitter den precis så den inte skaver.
    Vart hittar man menskoppar?
    http://menskoppen.se/
    under deras web shop finns det att beställa.
  • Anonym (tampongen)

kan man testa tampong utan att ha mens? vill testa nu innan mensen kommer.. men hur vet jag att den kommit rätt? så den inte hamnar helt fel...

• Anonym (tampongen)

puffar

• Anonym

nä använd inte innan det är torrare då och blir bara svårare för dig! själv skulle jag aldrig drömma om att använda binda, enda gången ja gjort det är när jag fått barn och haft avslag.
    Köp inga billiga som typ ica för dom är svårare och få in, ob bara glider in

Svar på tråden Tampong råd!